همفکران
1400/05/10
14:51
بالاخره شاخص هم وزن نیز از روند نزولی خارج شد

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ توانست ۸۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۵ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد برسد. شاخص کل در دقایق اول بازار رشد سریعی داشت اما کمی بعد به تعادل رسید و با سرعت کمتری صعود کرد. در یک ساعت پایانی نیز افت کرد و ۱۵۰۰ واحد را پس داد. شاخص هم وزن بعد از چند روز تلاش توانست از روند نزولی خارج شود و ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد رشد کند. شاخص هم وزن امروز بالا و پایین زیادی را تجربه کرد اما سر بلند روز را تمام کرد


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ توانست ۸۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۵ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد برسد. شاخص کل در دقایق اول بازار رشد سریعی داشت اما کمی بعد به تعادل رسید و با سرعت کمتری صعود کرد. در یک ساعت پایانی نیز افت کرد و ۱۵۰۰ واحد را پس داد. شاخص هم وزن بعد از چند روز تلاش توانست از روند نزولی خارج شود و ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد رشد کند. شاخص هم وزن امروز بالا و پایین زیادی را تجربه کرد اما سر بلند روز را تمام کرد. میدکو، فارس و پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند. از این بین تنها میدکو صف خرید ناپایداری داشت و دو نماد دیگر معاملات متعادلی را تجربه کردند. شتران، وسرضوی و وتجارت بیش از همه اثر منفی داشتند. در این میان تنها وسرضوی صف فروش داشت.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس سی دقیقه اول را با قدرت اما بعد از آن با شیب کمی شروع به افت کرد. در پایان شاخص توانست با ۱۶۳ واحد رشد معادل ۰.۸ درصد به ۱۹ هزار ۹۵۷ واحد برسد. بپاس، آریا و ارفع بیشترین تاثیر مثبت و صبا، شگویا و شاوان بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۵ درصد کمتر از روز گذشته است. همچنین امروز ۴۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۸ میلیارد دلار رسید.




صندوق های دولتی


دارایکم تحت تاثیر افت ارزش ذاتی خود کاهش قیمت داشت. ارزش ذاتی صندوق به ۱۷۳۶۵۴ ریال رسد و قیمت پایانی ۱.۱ درصد پایین آمد. خرید و فروش حقوقی ها تقریبا یکسان بود و حدود ۳ درصد از کل معاملات می شد.


پالایش هم افت قیمت در ارزش ذاتی خود داشت و قیمت پایانی آن یک درصد کم شد. ارزش ذاتی این صندوق ۷۷.۸۷ ریال ثبت شده است. حقوقی ها در این نماد در سمت خرید بیشتر از فروش فعال بودند چنانکه ۳ درصد در سمت تقاضا و یک درصد در سمت عرضه حضور داشتند و یک میلیارد تومان پول حقوقی به نماد تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


سرمایه گذاری ها، بانکها و شیمیایی ها بیشترین حجم معاملات ر میزبانی کردند و در بین نمادها خودرو، خساپا و کمند بیشترین حجم معاملات را داشتند.


خودرو امروز هم پر حجم ترین معاملات بورس را داشت. از ۴۷۸ میلیون سهم معامله شده ۸ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و تنها یک درصد توسط آنها عرضه شد که موجب ورود ۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. خودرو روز را با رنگ سرخ آغاز کرد، در ابتدا تلاش کرد رشد کند و چند دقیقه هم خود را به بازه مثبت رساند اما حجم عرضه اجازه سبز ماندن به او نداد و دوباره به رنگ قرمز درآمد.


بیشترین ورود و خروج پول




کانی های فلزی، حمل و نقل و اطلاعات و ارتباطات بیش از دیگر گروه ها ورود پول حقیقی را تجربه کردند و بانک ها، فراورده های نفتی و سرمایه گذاری ها بیش از همه مورد توجه حقوقی ها بودند. بیشترین حجم خرد حقیقی ها در نمادهای کدماح، حتاید و شاراک بود و حقوقی ها بیش از همه از فملی، وتجارت و ومعادن حمایت کردند.


حتاید روز را از محدوده صفر تابلو آغاز کرد و رفته رفته خود را به صف خرید رساند، البته این صف ناپایدار بود دوبار در طول روز عرضه شد ولی باز هم حتاید روز را در صف خرید به پایان رساند. از ۴۰۰ میلیون سهم معامله شده امروز حقیقی ها ۸۳ درصد را خریداری کردند و حقوقی ها ۷۵ درصد را به فروش رساندند. این روند موجب ورود ۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


فملی روز را در بازه مثبت آغاز کرد اما کم کم افت قیمت داشت. حقوقی با خرید ۲۸ درصد از عرضه ها و تزریق ۳۰ میلیارد تومان پول به نماد از سهم حمایت کردند و قیمت پایانی را در محدوده صفر تابلو نگه داشتند.





نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه کساوه، سلار و قشهد بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ کساوه، تکنار و سلار مشکوک ترین نمادها بازار بودند.


کساوه بعد از مدت ها قفل بودن در صف فروش چند روزی است حجم معاملات خوبی را تجربه می کند. امروز ۱۱ میلیون سهم در این نماد معامله شد که نسبت به میانگین ماهانه آن که حدود ۶۱ هزار سهم است رشد قابل توجهی است. از این میزان ۱۱ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۷۳ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد در نتیجه ۹ میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به نام کدما، هجرت، مادیرا، قچار، ثنوسا و وسهرمز با ۵ درصد رشد ثبت شد. در انتهای جدول قشهد با ۷.۸ درصد، فجر با ۴.۹۷ درصد و خنصیر با ۴.۹۶ درصد بیشترین افت را داشتند.


کدما چند روز قبل به دلیل ظن در دستکاری معاملات توسط ناظر بازار متوقف شده بود. امروز بازگشایی شد و از ابتدای روز در صف خرید قرار داشت. حقوقی ها تنها در سمت عرضه فعال بودند و سه کد حقوقی ۶۰ درصد از ۸۶۱ هزار سهم معامله شده را عرضه کردند. حقیقی ها نیز با خرید ۱۰۰ درصد معاملات ۱۱ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند.


قشهد از بهمن ماه در صف فروش قفل است و معاملات کم حجمی را تجربه می کند. امروز ناظر بازار این نماد را مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی کرد و یک کد حقوقی در آخرین دقایق بازار ۳۰۰ هزار سهم را تقریبا ۱۰ درصد زیر قیمت خرید و کمک کرد تا قیمت پایانی ۷.۸ درصد افت کند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار دیروز تا آستانه ۲۷ هزار تومان هم رفت اما دوام نیاورد و افت کرد. امروز هم دلار کاهش قیمت داشت و با از دست دادن یک درصد از ارزش خود به ۲۵ هزار ۴۸۰ تومان رسید. در صورت ادامه افت قیمت ۲۵۲۰۰ می تواند حمایت اول این ارز باشد.


سکه طرح جدید نیز افت قیمت داشت و با از دست دادن ۲.۲۵ درصد از قیمت خود به ۱۱ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان رسید. احتمال اینکه به زودی سکه وارد کانال ۱۰ میلیون تومان شود کم است.


انس طلا هنوز از تعطیلات برنگشته است و تغییر قیمت ندارد. تحلیلگران کیتکو اعتقاد دارند انس کاهش قیمت خواهد داشت و به زودی کانال ۱۸۰۰ دلار را پس می دهد.


انتهای خبر

0
0