همفکران
1401/09/16
14:17
وقایع‌نگاری بازار سرمایه طی هفته دوم آذرماه/ رشد نسبی ارزش معاملات خرد پس از سه هفته کاهش

طی هفته دوم آذرماه که از دوازدهم تا شانزدهم به طول انجامید، ارزش معاملات خرد به حدود ۱۶,۵ همت رسید؛ یعنی میانگین روزانه ارزش معاملات خرد حدود ۳,۳ همت بود که این رقم نسبت به هفته قبل رشد ۱۰درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش پس از سه هفته روند متوالی کاهشی به وقوع پیوسته است. علیرغم روند ملایم ...

طی هفته دوم آذرماه که از دوازدهم تا شانزدهم به طول انجامید، ارزش معاملات خرد به حدود ۱۶,۵ همت رسید؛ یعنی میانگین روزانه ارزش معاملات خرد حدود ۳,۳ همت بود که این رقم نسبت به هفته قبل رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش پس از سه هفته روند متوالی کاهشی به وقوع پیوسته است .


علیرغم روند ملایم افزایشی ارزش معاملات خرد، شاخص کل که در هفته قبل نیم درصد صعود کرده بود، این هفته یک درصد افول داشت. اما شاخص هم‌وزن برعکس شاخص کل عمل کرد و یک درصد افزایش داشت تا به روند صعودی خود برای ششمین هفته پیاپی ادامه دهد .


این هفته تقریبا نیمی از صنایع و شرکت‌ها، بازده مثبت داشتند. از مجموع ۴۷ صنعت حاضر در بازار سرمایه ۲۲ صنعت با رشد ارزش همراه شدند که صدرنشین این رشد صنایع محصولات چرمی با ۹,۷ درصد، استخراج سایر معادن با ۸,۸ درصد و خودرو و ساخت قطعات با ۷,۶ درصد بودند .


.بیشترین بازده منفی را صنایع فعالیت های فرهنگی و ورزشی با ۵,۹ درصد، فنی و مهندسی با ۴,۹ درصد و فرآورده‌های نفتی با ۴,۴ درصد ثبت کردند



از مجموع ۶۹۰ نمادی که در هفته جاری در بازار داد و ستد شد، ۳۵۱ نماد رشد قیمت داشتند. بیشترین بازدهی مثبت مربوط به نمادهای «گدنا»، «غالبر»، «وسدید»، «کساوه»، «قجام»، «خکمک» و «غدشت» بود. از حدود ۳۳۰ نمادی که متحمل افت قیمت شدند، حدود ۶۵ درصد آنها افتی در حد ۱ تا ۲ درصد داشتند. بالاترین افت قیمت حدود ۱۱ درصد بود که در نمادهای «حتوکا» و «وپاسار» اتفاق افتاد.



در هفته ای که گذشت، شاهد ثبت رکورد تاریخی قیمت سکه بودیم. دلار آزاد بالای محدوده ۳۶ هزار تومان معامله شد. نفت برنت به ۷۹ دلار رسید.


شنبه؛ متعادل، منفی و بی‌رمق


بازار متعادل دنبال شد، اما بیش از نیمی از نمادها منفی بودند. رویداد خاص و ویژه‌ای در بازار رخ نداد و بازار بی‌رمق پایان یافت. در انتها، شاخص کل رشد اندک و شاخص هم‌وزن افت اندکی داشتند. ارزش معاملات خرد ۲,۸ همت و تراز پول خرد منفی ۱۳۹ میلیارد تومان شد .


نرخ بهره بین بانکی بدون تغییر نسبت به هفته قبل محدوده ۲۰،۸۹ درصد اعلام شد .


گروه هفت پس از گفت‌وگوهای بسیار تصمیم گرفتند سقف قیمت نفت خام روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کنند.


اولیانوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «معاونان وزرای خارجه روسیه و ایران، آقایان سرگئی ریابکوف و علی باقری کنی امروز در مسکو دیدار کردند تا دورنمای اجرای کامل برجام را بررسی کنند.»


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت می‌تواند لایحه برنامه توسعه هفتم را به مجلس ارسال کند و بعد لایحه بودجه را به صورت سه دوازدهم بفرستد که این امر قانونی بوده و نیز مسبوق به سابقه است.


خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در جریان بازدید رئیس سازمان بورس از کارخانه ایران خودرو از عرضه قریب الوقوع دنا، سورن و رانا در بورس کالا خبر داد .


شایعه افزایش نرخ سیمان توسط عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان رد و تکذیب شد .


دلار آزاد همچنان بالای ۳۶ هزار تومان داد و ستد شد .


یکشنبه؛ رکورد دوباره سکه


بازار امروز متعادل بود و صرفا بر روی نمادهای گروه خودرو و قطعه ساز تکیه داشت. خریداران بیشترین تمرکز خود را برای خرید سهام این گروه قرار دادند. در نهایت، شاخص کل ۱۳۹ واحد و شاخص هم‌وزن حدود ۱،۰۰۰ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد ۳,۲ همت و تراز پول خرد منفی ۱۳۰ میلیارد تومان شد .


بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه قبل ۶,۸ درصد رشد کرد و به ۴۶۷ میلیون ریال در هر متر مربع رسید. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد تورم نقطه به نقطه از ۴۵.۸ درصد در مردادماه سال جاری به ۴۳.۳ درصد در آبان ‌ماه رسیده است.


دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون هیچکدام از پتروشیمی‌ها با قطع گاز مواجه نشده‌اند، اما اعلام شده که آمادگی لازم برای این موضوع ایجاد شود. تا دو هفته آینده، اولین محموله خودروهای وارداتی به گمرکات جنوبی کشور در بوشهر و هرمزگان وارد خواهند شد .


امانوئل ماکرون، رئیس جمهورفرانسه گفت: «اگر روسیه به میز مذاکرات بازگردد، در راستای ارائه ضمانت‌های امنیتی به روسیه تلاش خواهم کرد.»


رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران : «اکنون تمرکز واشنگتن روی مذاکرات هسته‌ای با ایران و حصول توافق نیست . »


دلار در بازار آزاد تا ۳۶,۳۵۰ تومان افزایش یافت. سکه نیز به محدوده بی سابقه ۱۷،۵ میلیون تومان رسید .


دوشنبه؛ حباب ۱۳ درصدی سکه


مانند دیروز، بازار متعادل و نسبتا منفی را شاهد بودیم. اگر چه در ابتدای بازار زور خریداران از فروشندگان بیشتر بود، اما رفته رفته قدرت عرضه‌کنندگان از متقاضیان پیشی گرفت. در انتها ارزش معاملات خرد به ۳,۳ همت و تراز پول خرد به منفی ۱۹۴ میلیارد تومان رسید. شاخص کل بیش از ۴ هزار واحد افت داشت، اما شاخص هم‌وزن بالغ بر ۴۰۰ واحد افزایش یافت .


رئیس هیات ‌مدیره تعاونی‌های سهام عدالت اعلام کرد که سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان این ماه برای هر نفر واریز می‌شود .


قیمت اوره در اکثر مناطق به دلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا کاهش یافت. قیمت کامودیتی‌ها افزایش یافت. مس به ۸،۴۸۹ دلار، روی به ۳،۱۴۶ دلار و آلومینیوم به ۲،۵۶۸ دلار رسیدند. هر اونس طلا به بالای ۱،۸۱۱ دلار رسید. نفت برنت با قیمت ۸۰،۲۵ دلار معامله شد .


دلار نیما به بالای محدوده ۲۸،۱۲۰ تومان رسید. دلار آزاد تا ۳۶,۴۸۰ تومان پیش رفت. سکه به ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به ارزش ذاتی خود بیش از ۱۳ درصد حباب دارد .


سه شنبه؛ اقبال به کوچک‌ترهای بازار


در ابتدای بازار تقریبا تعداد نمادهای منفی و مثبت با هم برابر بودند، اما در نیمه دوم با بهبود نسبی تقاضاها تحت تاثیر تحرکات مثبت گروه خودرو و قطعه ساز بیش از نیمی از نمادها مثبت شدند. صف خرید شدن «وساپا» و «ورنا» از مهم‌ترین موارد بازار امروز بود. به طور کلی بازار بیشتر به نمادهای کوچک توجه داشت که در نتیجه آن شاخص هم‌وزن بیش از ۱,۶ هزار واحد افزایش یافت، اما شاخص کل با افت بیش از ۴ هزار واحدی مواجه بود. در انتها، ارزش معاملات خرد به ۳,۳ همت و تراز پول خرد به منفی ۷۰ میلیارد تومان رسید .


حمیدرضا حاجی ‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تصویب دو مرحله‌ای بودجه ۱۴۰۲ در مجلس خبر داد.


محسن رضایی، دبیر ستاد اقتصادی دولت گفت: نرخ مالیات در بودجه سال آینده افزایش نمی‌یابد، بلکه با افزایش جدید مودیان مالیاتی سعی می‌کنیم درآمد مالیاتی را افزایش دهیم.


خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد که فروش اموال مازاد بانک‌ها را ویژه دنبال می‌کنیم.


مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در جنوب غرب کشور منابع جدید نفتی کشف شده که جزییات آن در آینده نزدیک توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.


پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که بانک مرکزی، هفته آینده برنامه خود برای راه‌اندازی بازار توافقی حواله در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را ارائه می‌کند.


رئیسی بر توجه به عدالت در پرداخت‌ها به کارکنان دولت تاکید کرد و گفت: پرداخت حقوق کارکنان دولت در سال آینده بر اساس میزان بهره‌وری صورت می‌گیرد.


مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت به مخابرات ابلاغ شد.


بورس کالا از تغییر ساعت پایان معاملات بازار صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی پیوسته و سلف موازی استاندارد خبر داد .


دلار توافقی در محدوده ۳۴ هزار تومان معامله شد. دلار نیما به ۲۸،۲۵۱ تومان رسید. دلار آزاد در محدوده ۳۶,۳۸۰ تومان شروع به معامله شد و در ادامه تا ۳۶,۲۷۰ تومان افت اندکی داشت. سکه در محدوده ۱۷,۲۷۰،۰۰۰ تومان خرید و فروش شد .


چهارشنبه؛ شروع مثبت، پایان منفی


بازار سرمایه شروع مثبتی داشت. در نیم ساعت اول قدرت تقاضا به حدی بالا بود که تراز پول خرد مثبت شد و شاخص‌ها صعود کردند، اما در ادامه فروشندگان قدرت را به دست گرفتند و بیش از نیمی از نمادها سرخ‌پوش شدند. مانند روزهای قبل، نمادهای خودرویی و قطعه ساز در مرکز توجه بازار قرار داشتند. در انتها، ارزش معاملات خرد از ۴ همت عبور کرد و تراز پول خرد به منفی ۸۰ میلیارد تومان رسید. شاخص کل که در ابتدا ۱,۴۰۰ واحد رشد داشت، در پایان با بازدهی منفی ۶,۵۰۰ واحدی نسبت به روز قبل مواجه شد. شاخص هم‌وزن نیز بخشی از مسیر صعودی خود را برگشت و در انتها حدود ۹۰۰ واحد افزایش را ثبت کرد .


بر اساس اطلاعیه فرابورس ایران، حجم سفارش در نمادهای اوراق با درآمد ثابت ۴ برابر شد.


به دنبال مصوبه‌ی سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بازار SME فرابورس تسهیل می‌شود.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای اعتماد داده و بذرپاش را به ساختمان دادمان فرستادند.


نامه‌ای در بین اهالی بازار دست به دست شد که از صورتجلسه الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا با حضور قربان‌زاده، منطقی و نبوی حکایت داشت. حذف قیمت گذاری دستوری تمام محصولات تا پایان سال ۱۴۰۱ ، تعیین تکلیف عرضه و فروش خارج از قواعد بازار از طریق جبران منابع آن و همچنین لزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال جاری از مهم‌ترین مواردی است که در این صورتجلسه بر آن تاکید شده است .


دلار آزاد همچنان بالاتر از ۳۶ هزار تومان داد و ستد می شود. سکه به ۱۷,۲۰۵,۰۰۰ تومان رسید .






انتهای خبر

0
0