همفکران
1401/01/31
15:32
وقایع نگاری هفته پایانی فروردین

رشد ۵ درصدی میانگین ارزش معاملات خرد، افزایش ۴ درصدی شاخص کل و رشد ۵ درصدی شاخص هموزن، رشد قیمتی عمده شرکتها ...

طی هفته پایانی فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص کل بورس ۴ درصد افزایش داشت و از محدوده یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد به یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد رسید. این در حالی است که در هفته قبل شاخص کل یک درصد افت کرده بود. شاخص هموزن نیز در حالی با رشد ۵ درصدی از محدوده ۳۸۲ هزار واحد تا ۴۰۱ هزار واحد بالا رفت که در هفته قبل تنها یک واحد افزایش یافته بود.


میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته چهارم فروردین به ۵،۵۶۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل ۵ درصد افزایش داشت.


از بین ۴۶ صنعت حاضر در بازار سرمایه، ارزش بازار ۴۶ صنعت این هفته افزایش یافت و تنها صنایع هتل و رستوران و استخراج نفت گاز جز اکتشاف بین یک تا ۲ درصد بازدهی منفی داشتند. بیشترین بازدهی مثبت با ۱۶ درصد به صنعت چاپ تعلق گرفت. صنایع زراعت و خدمات وابسته و فنی و مهندسی نیز در رتبه های بعدی پربازده ترین صنایع قرار گرفتند.



در هفته ای که سپری کردیم جمعا ۶۵۴ سهم در بازار داد و ستد شدند که ۵۵۶ تای آن ها بازدهی مثبت داشتند و تنها ۹۳ سهم با کاهش قیمت مواجه شدند. بیشترین بازدهی مثبت را سهام شرکتهای شفارس، خچرخش و تلیسه کسب کردند. بیشترین افت قیمت مربوط به نمادهای ثاصفا، سفاسی و وثنو بود.



این هفته دلار مجددا به بالای ۲۸ هزار تومان رسید اما در روزهای پایانی یکبار دیگر به میانه کانال ۲۷ هزار واحد تقلیل یافت. از مهمترین رویدادهای هفته جاری حذف عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی بود که در پایانی ترین روز از این هفته مخابره شد.


شنبه؛ بازگشت دوباره بازار به مدار صعود


معاملات بازار سرمایه در فضایی مثبت و متعادل آغاز شد. رفته رفته عمده سهم ها با رشد قیمت همراه شدند. اما در گروه بانکی شاهد افت قیمتها بودیم. بیشترین تقاضا در نمادهای صنایع مخابرات و زراعت دیده می شود. با وجود اینکه در برخی از سهم های بزرگ بازار شاهد معاملاتی نوسانی با قدرتنمایی فروشندگان بودیم اما به طور کلی طی نیمه نخست خریداران نسبت به عرضه کنندگان برتری داشتند. نیمه دوم و به خصوص در دقایق پایانی خریداران عقب نشینی کردند. در انتها، شاخص کل ۱۵،۵۳۹ واحد و شاخص هموزن ۴،۶۷۵ واحد افزایش یافتند.


عصر روز چهارشنبه اطلاعیه ای از سوی سازمان بورس و فرابورس منتشر شد و اعلام کرد کرد از روز دوشنبه ۲۹ فروردین کلیه نمادهای بازار اول بورس و فرابورس با نوسان منفی و مثبت ۶ درصد داد و ستد می شوند. معاون ناشران شرکت بورس تهران از پذیرش مجدد آسیاتک در بازار سرمایه خبر داد.


خبرگزاری تسنیم از برگزاری جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو، طی هفته گذشته خبر داد و گفت جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد. بر اساس این خبر واردات ۷۰ هزار خودرو در آستانه صدور مجوز است و مجمع تشخیص نیز به دولت پالس مثبت داده است.


خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد که یک هیات عالی رتبه قطری با مقامات ایرانی در تهران به منظور بررسی مکانیسم های آزادسازی برخی از وجوه مسدود شده خود، دیدار کرده و چگونگی آزاد شدن این وجوه، زمینه را برای کاهش محدودیت های بانکی کشور فراهم می سازد.


مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد ایران در حال حاضر نفت خود را با قیمت کامل می‌فروشد و ارز حاصل از آن نیز وارد کشور می‌شود.


در روزهای پایانی هفته قبل معاملات جهانی فلزات اساسی با رشد نسبی قیمت همراه شد. نفت برنت نیز تا ۱۱۱ دلار افزایش یافت. هر اونس طلا تا ۱،۹۷۴ دلار، هر تن مس به ۱۰،۳۱۳ دلار و هر تن روی به ۴،۴۸۳ دلار رسید.


دلار آزاد در محدوده ۲۷،۴۰۰ تا ۲۷،۸۴۰ تومان داد و ستد شد.


یکشنبه؛ زمزمه های دوباره از ورود خودرو به بورس کالا


در آغاز معاملات تقاضا از عرضه جلوتر بود. این وضعیت بخصوص در سهام شرکتهای کوچک بازار دیده می شد. اما عرضه در گروه های خودرو و بانکی شدت گرفت و این شرایط تقریبا به کل بازار تسری یافت.


شاخص کل در یک ساعت آغازین بازار عمدتا تحت تاثیر نمادهای خودرویی مانند خساپا، خگستر و خودرو بیش از یک هزار واحد کاهش داشت اما در میانه بازار پولبک کرد و مجددا به مدار سبز بازگشت. پالایشی ها و بزرگان خودرویی که منفی شده بودند تا محدوده صفر تابلو بالا آمدند. وغدیر نیز صف خرید شد. ورنا پس از چند روز متوالی صف نشینی، متعادل داد و ستد شد اما در یکساعت پایانی خریداران در این نماد قدرت را به دست گرفته و بار دیگر برای آن صف خرید تشکیل دادند. در انتها، شاخص کل ۷،۴۱۰ واحد و شاخص هموزن ۳،۳۴۵ واحد صعود کردند.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مزایای ورود خودرو به بورس کالا گفت.


در ساعات اولیه معاملات امروز بازار رمز ارزها نوسانات جزئی را تجرب کردند. بیت کوین همچنان در کانال ۴۰ هزار دلار قرار دارد.


معاملات دلار از محدوده ۲۸ هزار تومان استارت خورد و در ادامه بین ۲۸،۰۷۰ تومان تا ۲۷،۷۰۰ تومان داد و ستد شد.


دوشنبه؛ فتح قله ۱،۵ میلیون واحدی توسط شاخص کل


بازار امروز یکدست سبزپوش و با رشد قیمتی عمده نمادها شروع شد. به طوری که در همان دقایق ابتدایی شاخص کل بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرد و بیش از ۵۳۰ شرکت در مدار مثبت داد و ستد شدند. شستا صف خرید شد. در دقایق پایانی اما فشار عرضه ها زیاد شد و در نهایت شاخص کل ۲۶،۶۵۴ واحد و شاخص هموزن ۶،۷۸۲ واحد افزایش یافتند. شاخص کل وارد کانال یک و نیم میلیون واحدی شد.


سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شده است.


شنیده هایی از احتمال لغو یا حداقل تعلیق مصوبه عوارض صادراتی منتشر شد. طی حکمی توسط مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ابراهیم بازیان بعنوان مدیر عامل شستا منسوب شد.


بهای ارزهای دیجیتالی کاهش یافت. قیمت بیت کوین بار دیگر به محدوده ۳۹ هزار دلار رسید. تشدید بحران اوکراین قیمت نفت را افزایش داد. بهای هر بشکه نفت برنت با یک و نیم دلار افزایش به بیش از ۱۱۳ دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک امریکا نیز با ۹۸ سنت افزایش به محدوده ۱۰۸ دلار نزدیک شد.


نخستین داد و ستدهای دلار در بازار آزاد از محدوده ۲۷،۷۷۰ تومان بود و در ادامه بین ۲۷،۹۲۰ تا ۲۷،۵۴۰ تومان نوسان کرد.


سه شنبه؛ فارس و شپنا شاخص را بالا کشیدند


در ادامه عرضه های نیمه دوم بازار دیروز، امروز نیز داد و ستدها منفی آغاز شد اما بازار متعادل بود. در دقایق ابتدایی عمده نمادها برای دستیابی به محدوده های صفر تابلو یا مثبت تلاشهای زیادی کردند. در همین راستا پالایشی ها سبزپوش شدند. در ادامه خودرویی ها نیز به دنبال سایر نمادهای بزرگ بازار، مثبت شدند. اکثر نمادهای گروه زراعت با تقاضای بالا همراه شدند. شیمیایی ها نیز متعادل و نسبتا سبز دنبال شدند. بیمه ای ها نیز امروز با اقبال خوبی همراه شدند. یکساعت مانده به پایان بازار بود که موج جدیدی از تقاضا در بازار پدیدار شد. شپنا پس از برگزاری مجمع فوق العاده، با رشد قیمت حدود ۱۰ درصدی بازگشایی شد.


در انتها، شاخص کل ۱۱،۲۲۱ واحد و شاخص هموزن ۲،۷۹۸ واحد رشد کردند.


وزیر اقتصاد اعلام کرد که حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی شد. شرکتهای دولتی با سرعت صورتهای مالی خود را روانه سایت کدال می کنند.


هاآرتص اعلام کرد مقام‌های کاخ سفید موافق حفظ نام سپاه در فهرست سازمان‌های «تروریستی» هستند اما وزارت خارجه آمریکا مخالف این موضوع است. قرار است در روزهای آینده بایدن تصمیم خود را در این مورد اعلام کند.


دلار نیمایی به محدوده ۲۵،۳۰۰ تومان رسید. دلار آزاد در محدوده ۲۷،۶۱۰ تا ۲۷،۴۷۰ تومان معامله شد.


چهارشنبه؛ خریداران محافظه کار شدند


بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی از فروردین ماه شاهد آغازی متعادل و نوسانی بود. خریداران محافظه کارتر از روزهای قبل ظاهر شدند و عقب نشینی بیشتری داشتند. این امر موجب شکل گیری عرضه های نسبتا پرحجمی شد و تعداد نمادهای قرمز از سبز پیشی گرفت. در ادامه انتشار خبری از نهایی شدن عرضه سهام ایران خودرو وخگستر و زیرمجموعه هایش، خگستر به صف خرید نشست و موج جدیدی از تقاضا در گروه خودرو تشکیل شد. اما سایر صنایع متعادل و نسبتا منفی دنبال شدند.


در پایان، شاخص کل ۸۱۸ واحد کاهش داشت اما شاخص همورن ۸۶۱ واحد رشد کرد و به بالای ۴۰۱ هزار واحد رسید.


مدیر عامل ایران خودرو از به اتمام رسیدن ارزشگذاری سهام این شرکت خبر داد و اعلام کرد خگستر و سایر زیرمجموعه ها سهام و دارایی خود را می فروشند.


در بازارهای جهانی شاهد افت دسته جمعی قیمتها بودیم. نفت برنت به ۱۰۸ دلار، طلا به ۱،۹۴۳ دلار، مس به ۱۰،۲۷۰ دلار و روی به ۴،۴۷۰ دلار رسیدند.


داد و ستدهای دلار در بازار آزاد از محدوده ۲۷،۴۵۰ تا ۲۷،۶۰۰ تومان بود.


انتهای خبر

0
0