آوای آگاه
1402/08/30
10:55
تحلیل «خدیزل»/ نگاهی به آخرین وضعیت بورس کالا

در جلسه هفتگی تحلیل بازار گروه مالی مهرگان به تحلیل بنیادی نماد خدیزل، بررسی آخرین تحولات بازار سرمایه و بورس کالای ایران پرداخته شد.

به گزارش آوای آگاه؛ ستایش روانشاد به تحلیل بنیادی خدیزل پرداخت و گفت: کامیون ۴۴درصد، کامیونت ۶ تن ۲۸درصد، مینی باس ۸درصد و سایر ۱۹درصد از سهم مبلغ فروش را تشکیل می‌دهد و همچنین سهم از مقدار فروش عبارت است از کامیونت ۶ تن ۴۲درصد، کاربری ۲۴درصد، کامیون ۱۹درصد و سایر ۱۵درصد.


وی افزود: نرخ دلار برای این شرکت در نیمه دوم سال جاری ۴۰هزار تومان و برای ۱۴۰۳ نرخ ۵۰هزار تومانی در نظر گرفته شده است. همچنین ۴۹درصد از درآمد فروش شرکت صرف بهای تمام‌شده می‌شود و حاشیه سود خالص آن به طور عمومی ۵۱درصد است. ضمن آنکه حاشیه سود و زیان خالص شرکت ۳۲درصد است. پیش‌بینی ما این است که شرکت می‌تواند تا پایان سال ۶.۵ همت درآمد داشته باشد، اما خود شرکت ۳۴درصد بالاتر از این عدد پیش‌بینی کرده است.


بازار در هفته‌ای که گذشت


مجتبی شرفی آخرین تحولات بازار سرمایه را بررسی کرد و گفت: یکی از اخبار مهم این است که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با فرمول جدید و با توجه به افزایش هاب بین‌المللی، بالای ۷هزار تومان می‌شود و ۵ماهه اول هم ۷هزار تومان می‌ماند. همچنین شایعاتی مبنی بر فروش دارایی‌های مازاد خودروسازها و همچنین فروش ۳۰درصدی تولید در بورس کالا به گوش رسید که به نظر نمی‌رسد جدی باشد.


وی ادامه داد: تجدید ارزیابی خوبی برای بانک آینده پیش‌بینی می‌شود و در مورد خبری که درخصوص جریمه بانک‌ها منتشر شده، اعلام شد که بانک صادرات ۱۲ یا ۱۳ همت جریمه شده است.


شرفی با اشاره به آزادسازی قیمت تایر تصریح کرد: رئیس انجمن صنفی تایر خواستار آزادسازی شد و ستاد تنظیم بازار تلویحا آزادسازی را تایید کرد. البته باید منتظر تایید وزارت صمت بود. «پارتا»، «پکویر»، «پتایر» و «پکرمان» افزایش نرخ ۲۰درصدی دریافت کردند.


وی اظهار داشت: به‌طور کلی بازار در هفته گذشته ۱۷هزار واحد کاهش داشته است. در این میان، ۳۳۳ سهم بازده مثبت داشتند که عبارتند از «سیلام» ۳۰.۶۹درصد، «کایزد» ۲۸.۴۴درصد، «حآسا» ۲۴.۶۰درصد، «اتکای» ۲۲.۵درصد و «واتی» ۲۲.۳۸درصد. صندوق‌های ETF در رنج منفی ۲.۳درصدی بودند و در صندوق‌های درآمد ثابت، بیشترین بازده را «صایند» با بازدهی هفتگی ۶.۸درصد و ۲.۴درصد بازدهی ماهانه داشت. همچنین نکته قابل توجه این است که در یک سال اخیر، عملکرد صندوق‌های طلا از صندوق‌های سهامی بهتر بود.


رصدی بر بورس کالا


علیرضا هاشمی در مورد آخرین وضعیت معاملات تالار سیمان توضیح داد: در معاملات هفته گذشته، میزان کل تقاضا و عرضه سیمان معادل با ۱.۴۰۸.۷۷۲ و ۱.۵۳۹.۱۵۲ میلیون تن بوده که نسبت به هفته گذشته به ترتیب شاهد کاهش ۱درصدی و افزایش ۵درصدی بوده است. مجموع کل ارزش معاملات در هفته گذشته نیز معادل ۱ ٫ ۱۶۵ میلیارد تومان بوده که نشان از افزایش ۴درصدی دارد. در معاملات سیمان تیپ۲ فله، ۵۵۶هزار تن عرضه و ۵۷۴هزار تن تقاضا رقم خورد که در قیاس با هفته قبل در عرضه ۲درصد افزایش و در طرف مقابل ۵درصد افزایش را در تقاضا شاهد بود. ضمن آنکه در معاملات سیمان تیپ۲ کیسه ۵۰ کیلویی، ۴۱۹هزار تن عرضه و ۴۷۵هزار تن تقاضا و ارزش معامله هفتگی ۳۷۴ میلیارد تومانی به ثبت رسید که به نسبت هفته گذشته با ۱درصد کاهش مواجه بود.


وی با اشاره به میزان مازاد عرضه و تقاضای سیمان تیپ۲ فله گفت: سیمان اصفهان، اردبیل و خاش، بیشترین مازاد تقاضا را شاهد بودند. در طرف مقابلف سیمان غرب آسیا، قائن و نهاوند بیشترین مازاد عرضه را در هفته گذشته تجربه کردند. همچنین در معاملات هفته گذشته، قیمت شمش بیلت فخوز شاهد افت بوده و با کاهش ۰.۳درصدی نسبت به هفته ماقبل به ۱۸.۷۶ میلیون تومان بر تن رسید. عرضه شمش فخوز در هفته گذشته ۵۰هزار تن و تقاضای ثبت شده معادل ۹هزار تن بوده و نسبت تقاضا به ۱۸درصد رسیده است.


هاشمی افزود: در معاملات هفته گذشته، قیمت اسلب هرمز همچنان بدون تغییر قیمت بوده و با قیمت ۱۹ میلیون تومان بر تن معامله شد. عرضه اسلب هرمز در هفته گذشته ۳۰هزار تن و تقاضای ثبت شده ۷هزار تن بوده و نسبت تقاضا به ۲۳درصد رسیده است.


وی با اشاره به آخرین تغییرات زنجیره فولاد در بورس کالا ادامه داد: ورق گالوانیزه فولاد مبارکه با افزایش ۳درصدی در قیمت پایانی نسبت به هفته گذشته معامله شد. شمش فولاد کاوه با کاهش ۳درصدی نسبت به هفته گذشته معامله شد و آهن اسفنجی آهن و فولاد غدیر ایرانیان با کاهش ۶درصدی نسبت به هفته گذشته معامله شده است.


هاشمی با نگاهی به آخرین وضعیت کاتد مس در بورس کالا خاطرنشان کرد: در معاملات هفته گذشته، کاتد مس فملی با کاهش ۰.۵درصدی قیمت مواجه بود و با قیمت ۳۳۱ میلیون تومان بر تن معامله شد. عرضه کاتد مس در هفته گذشته ۴۰۰۰ تن و تقاضای ثبت شده ۴۴۰۰ تن بوده و نسبت تقاضا به ۱۱۰درصد رسیده است.


انتهای خبر

0
0