بااقتصاد
1400/05/19
14:32
صعود ۲۰ هزار واحدی شاخص کل در سال‌روز سقوط/ رکوردشکنی حقیقی‌ها در ثبت بالاترین میزان ارزش معاملاتی ۱۴۰۰

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران درحالی امروز صعود ۲۰ هزار واحدی شاخص کل را جشن گرفتند که در سال‌روز ریزش بی‌سابقه بازار سرمایه در سال گذشته قرار گرفت. افزون‌بر رشد شاخص کل، حقیقی‌ها نیز با ثبت بالاترین میزان ارزش معاملات خرد از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون رکوردشکنی کردند. به‌این‌ترتیب شاخص کل پس از رشد ۲۰ هزار و ۵۹۵ واحد رشد به رقم یک‌میلیون و ۴۵۳ هزار واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از ۵۴۲۱ واحد صعود کرد و تا ارتفاع ۴۱۸ هزار و ۱۷۰ واحدی ارتقا یافت. شاخص کل فرابورس هم با ۳۴۰ واحد مثبت به رقم ۲۰ هزار و ۷۸۹ واحد رسید.

صدرنشینی پیاپی فولاد در جمع شاخص‌سازان


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز سه‌شنبه ۱۹ مردادماه، در بازارهای سهام تهران از تایم پیش‌گشایش با افزایش حجم تقاضا در سهم‌های بزرگ بورسی مانند فولاد، پارس، تاپیکو، کگل، فارس، رمپنا و کچاد همراه بود و در فرابورس نیز نمادهای آریا، کگهر، هرمز، زاگرس، مارون، فرابورس و ارفع بالاترین میزان معاملات مثبت را رقم زدند.


همچنین بیش‌ترین میزان تراکنش مالی سهام در بورس تهران به نمادهای سپید، فولاد، شستا، برکت، فملی، ومدیر و ولکار رسید و در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز این جایگاه به نمادهای شصدف، دی، لطیف، کرمان، فگستر، فتوسا و چخزر اختصاص یافت.


افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۲۶ نماد


معامله‌گران بازار سرمایه امروز در ۶۰۷ نماد شرکتی، اقدام به نقل‌وانتقال سهام کردند که نسبت به روز گذشته یک نماد بیش‌تر مورد معامله قرار گرفت. طی این دادوستدها ۲۲۶ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و ۴۸ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند که نسبت به معاملات دیروز افزایش تعداد معاملات مثبت و همچنین کاهش معاملات منفی چشمگیر بود.


جزییات آمار نقل‌وانتقال سهام طی معاملات امروز


پس از ثبت رشد حدود یک‌ونیم‌درصدی شاخص بورس تهران، در این بازار امروز ۳۳۹ نماد مورد معامله قرار گرفتند که مانند دیروز، تعداد ۲۳۶ سهم، معادل ۷۰ درصد نمادهای معامله شده، افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند اما تعداد معاملات منفی با افزایش همراه بود و ۹۳ سهم، معادل بیش از ۲۷ درصد هم با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. برای ۸۳ نماد بورسی صف خرید ۹۳۲ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۱۶ نماد هم به صف فروش ۳۰۳ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


در جریان معاملات امروز فرابورس که با رشد ۱.۷ درصدی شاخص کل همراه بود، تعداد ۱۳۷ نماد مورد معامله قرار گرفتند و ۹۵ سهم، معادل ۶۹ درصد به قیمت پایانی مثبت و ۴۰ سهم، معادل ۲۹ درصد نیز در مدار منفی قرار گرفتند. سهامداران فرابورسی امروز برای ۳۸ نماد صف خرید ۲۶۸ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۶ نماد را در صف فروش ۱۴۹ میلیارد تومان گذاشتند.


وضعیت معاملات در بازار پایه، کمی بهتر از دیروز بود و با ۱۳۱ در دامنه مثبت و منفی به پایان رسید. در این بازار با معاملات مثبت در ۶۵ سهم، ۵۰ در از معاملات مثبت رقم خورد درحالی‌که ۵۹ سهم، معادل ۴۵ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید در این بازار با حضور ۴۳ نماد به ۱۱۱ میلیارد تومان رسید و درمقابل، ۴۲ نماد هم در صف فروش ۵۶۷ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۹ مرداد۱۴۰۰


در یک روز معاملاتی مثبت، مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با جابجایی حدود ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۹۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۷۷۰۰میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با حمایت حقیقی‌ها در سمت خرید، رکوردشکنی کرد و با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۸۷۴۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات دیروز ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. طی این دادوستدهای خرد، ۴۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به سهامداران عمده رخ داد. در جریان این نقل‌وانتقالات سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را در نمادهای کاوه، غدیس و فولاد انجام دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، شستا و وغدیر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۱۱۴۳ ، ۵۸۶ و ۵۸۴ میلیارد تومان به ثبت رسید و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۵۳,۷۹۶.۷۲ (۲۰۵۹۵.۱۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۸.۱۷۰.۶۸ (۵۴۲۱.۸۷افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۷۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، پارس و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۷۸۹.۵۵ (۳۴۰.۱۶افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۱۳۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، کگهر و هرمز


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0