بااقتصاد
1401/04/12
14:09
شاخص کل بورس از لبه پرتگاه ۱.۵ میلیون واحدی نجات یافت/ فصل مجامع هم سهامداران را برای خرید اغوا نمی‌کند!

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ برخلاف پیش‌بینی برخی متولیان بورس و همچنین تحلیلگران سهام، فصل مجامع هنوز نتوانست سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس تهران را برای خرید اغوا کند و شاخص کل بورس همچنان به مسیر نزولی ریزشی در پیش گرفته از اواخر فصل بهار ادامه می‌دهد. رشد ۱۳۴۶ واحدی شاخص کل بورس در دقایق پایانی وقت بازار امروز در حالی رقم خورد که به لبه پرتگاه سقوط از کانال ۱.۵ میلیونی قرار گرفت اما با حمایت برخی نمادهای بزرگ ازجمله فارس، نجات یافت.

فاصله ۲۰۰۰ واحدی شاخص کل تا سقوط به کانال ۱.۴ میلیونی



به گزارش بااقتصاد، امروز، یکشنبه ۱۲ تیرماه، معاملات بازارهای سهام تهران از دقایق نخست با ریزش شاخص کل آغاز شد اما یک ساعت پایانی بازار، شاخص کل با شاخص کل هم‌وزن همراهی کرد درحالی‌که شاخص کل آیفکس در دامنه منفی باقی ماند. برای شاخص کل رشد ۱۳۴۶ واحدی ثبت شد تا در کف کانال ۱.۵ میلیون واحدی جا خوش کند و فعلا از سقوط رهایی یابد. شاخص کل هم‌وزن نیز با حدود ۱۱۶۰ واحد مثبت، به کانال ۴۱۸ هزار واحدی صعود کرد و شاخص کل آیفکس هم با ۱۳ واحد افت، روی پله ۲۰ هزار و ۱۹۵ واحدی متوقف شد.


جدال فارس و فملی در جدول شاخص‌سازان بورس تهران


در معاملات بورس تهران، فملی و وبملت، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند درحالی‌که دادوستدهای مثبت در نمادهای فارس، بفجر، نوری، شبند و کگل، مانع از ریزش دوباره شاخص کل شد. خودرویی‌ها که پس از صعودهای اخیر، امروز عقب‌نشینی کردند، رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به همراه فملی به خود اختصاص دادند. درمقابل، سآبیک، شپنا و شستا به بالاترین حجم تراکنش مثبت دست یافتند.


افت ۱۳ واحدی شاخص آیفکس با تاثیرپذیری منفی از نمادهای پتروشیمی


در بازار فرابورس، امروز آریا، خدیزل، صبا و هرمز، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند و دماوند، زاگرس و بمپنا، مانع از ریزش بیش‌تر این شاخص شدند. بجز دی که بالاترین حجم تراکنش مثبت را برای فرابورس رقم زد، سایر صدرنشینان این جدول با پیشتازی ددانا، فتوسا و قچار در سمت منفی معاملات، بالاترین حجم تراکنش را به خود اختصاص دادند.


رشد ۲ برابری ارزش صف‌های خرید سهام نسبت به صف‌های فروش


تابلوهای معاملاتی سهام بورس تهران و فرابورس، دومین روز هفته را با رشد ۵۴ درصدی و افت ۴۶ درصدی نمادها نمایش دادند. معامله‌گران این بازارها، برای ۸۷ سهم صف خرید ۲۴۹ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۴۲ سهم را به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان، در صف فروش، حراج کردند.


جاماندگان سهام عدالت آماده ثبت نام باشند


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از احتمال فراخوان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت تا اواسط تابستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه‌های بعدی اولویت‌دار نیز شامل کارگران، کارمندان و غیره هستند که احتمالا تا اواسط تابستان آیین‌نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام می‌شود.


وی همچنین تصریح کرد که مجلس و دولت، برنامه‌ای برای گرانی بنزین تا پایان سال ۱۴۰۱ در دست اجرا ندارند.


احراز هویت سجام برای ۴۹۲ هزار سهامدار در خردادماه


مدیریت راهبری سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» اعلام کرد: بر اساس گزارش ماهانه منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای خردادماه امسال، تعداد ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ ثبت نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته است که در مقایسه با دومین ماه سال جاری با رشد بیش از ۱۱۶ درصدی (معادل ۴۰۹ هزار نفر) و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۴۹۲ هزار سهامدار در این ماه با رشدی بیش از ۱۱۲ درصدی (معادل ۲۶۰ هزار نفر) مواجه شده است.


۸ هزار تن محصول فولاد در بورس کالا بدون تقاضا حذف شد


امروز قرار بود ۱۸ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در تالار صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، اما فقط ۱۰ هزار تن صبا فولاد خلیج فارس روی تابلو باقی ماند و ۸ هزار تن محصول فولاد شادگان به دلیل نداشتن تقاضا در پیش‌گشایش معاملات از تابلو حذف شد.


آهن اسفنجی بریکت صبا فولاد خلیج فارس ۱۰ هزار تن تقاضا داشت که در نهایت با قیمت پایه یعنی ۸۵ هزار و ۹۳۹ ریال معامله شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۹۳۰۰میلیارد تومان کاهش یافت و ارزش کل معاملات سهام نیز با افت مواجه شد و رقم ۶۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم روند کاهشی داشت و به رقم ناچیز۳۲۳۴ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۲۳۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای خزامیا، کحافظ و مبین اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، وبملت و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۸۰ ، ۱۸۷ و ۱۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و نسبتا متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۲.۹۷۹.۴۱ (۱۳۴۶.۹۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۸.۳۶۲.۴۳ (۱۱۵۹.۴۱افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۰۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، نوری و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۱۹۵.۶۵ (۱۳.۵۲-)


ارزش معاملات: ۳.۳۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، خدیزل و صبا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0