آوای آگاه
1402/08/03
14:09
وقایع‌نگاری از بازار طی هفته اول آبان ماه/ لغزش شاخص کل روی مرز ۲ میلیون واحد

طی هفته نخست آبان ماه شاهد کاهش مجدد میانگین ارزش معاملات خرد به ۳.۴ همت بودیم. این سومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند کاهشی در پیش گرفته است.

به گزارش آوای آگاه؛ طی هفته نخست آبان ماه شاهد کاهش مجدد میانگین ارزش معاملات خرد به ۳.۴ همت بودیم. این سومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد روند کاهشی در پیش گرفته است.


شاخص‌ها نیز در هفته جاری ریزشی بودند. شاخص کل ۱.۱درصد و شاخص هم‌وزن ۹ دهم درصد عقب‌نشینی کردند. شاخص کل در روز چهارشنبه به کمتر از ۲ میلیون واحد نیز لغزید، اما در ادامه خود را به بالای این مرز مهم رساند.


در هفته‌ای که گذشت، بازدهی ۷۰درصد از صنایع و نمادها منفی شد. صنایع حمل و نقل و انبارداری، پیمانکاری صنعتی و ماشین آلات و تجهیزات صدرنشین افت ارزش بازار بودند. فزرین، تکشا، کیمیا، دابور و دحاوی نمادهایی بودند که بیشترین زیان را به سهامداران خود رساندند.


صنایع

از بین صنایع فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۱۱درصد، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با ۸.۴درصد و استخراج نفت گاز جز اکتشاف با ۴درصد موفق به کسب بیشترین بازدهی مثبت شدند. پربازده‌ترین نمادها به ترتیب وسدید، سفار، سدشت، کی بی سی و نیان بودند.


بازدهی

شنبه؛ دو نیمه متفاوت


در اولین روز معاملاتی هفته جاری شاهد برتری تقاضا بودیم، اما در نیمه دوم عرضه‌ها کمی افزایش یافت. در نهایت شاخص کل با ۱۴۰۰ واحد افزایش به ارتفاع ۲ میلیون و ۲۴هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۳.۱ همت شد و شاهد جابجایی مالکیت بازار به مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان و از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم. وتوصا و ثامان صدرنشین خریدهای حقیقی و وبملت و فولاد صدرنشین خریدهای حقوقی شدند.


علی اصغر حاجی حیدری، معاون فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: طبق مصوبه‌ای که وزارت صمت تعیین کرده است، شرکت‌های فولادی باید تمام محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند. بر همین اساس در صورتی که فولادسازان محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکنند و یا خارج از بورس معامله کنند، نظارت آن برعهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.


براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نقدینگی در شهریورماه مرز ۷هزار هزار میلیارد تومان را شکست و به ۷هزار و ۱۰۰هزار میلیارد تومان رسید. این متغیر مهم پولی نسبت به اسفندماه ۱۴۰۱ رشد ۱۲درصدی و نسبت به مشابه سال قبل رشدی ۲۶.۹درصدی را از خود به جای گذاشت.


دلار آزاد از ۵۰۸۰۰ به ۵۰۲۲۰ تومان عقب‌نشینی کرد.


یکشنبه؛ رشد اندک شاخص‌ها


در بازار امروز شاهد معاملات متعادلی بودیم. در انتها شاخص کل با رشد ۷۲۰۰ واحدی تا سطح ۲ میلیون و ۳۲هزار واحد بالا رفت. ارزش معاملات خرد ۳.۳ همت شد. تغییر مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی و به مبلغ ۷۹ میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها عمدتا ثشاهد و چدن خریدند. حقوقی‌ها تا توانستند از وبملت و خاور حمایت کردند.


بهای دلار از ۵۰۰۵۰ تا ۵۰۶۳۰ تومان نوسان رو به بالا داشت.


دوشنبه؛ متعادل اما منفی


بازار امروز متعادل و منفی بود. در اکثر نمادهای بزرگ بازار، فروشنده‌ها دست برتر را داشتند. شاخص کل بیش از ۱۰هزار واحد افت کرد و به محدوده ۲ میلیون و ۲۱هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد به ۳.۵ همت رسید. حدود ۳۸۵ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ثبت شد. حفاری و وبملت در راس خریدهای حقیقی قرار گرفتند. صدرنشین خریدهای حقوقی ونوین و شبندر بودند.


نرخ دلار در بازار آزاد از محدوده ۵۰۱۵۰ استارت خورد و در ادامه با کمی کاهش به محدوده ۵۰۶۵۰ تومان برگشت.


سه‌شنبه؛ افت مجدد شاخص به مرز ۲ میلیون واحد


امروز هم شاهد بازار کم رونقی بودیم که با چاشنی فشار فروش در صنعت خودرو همراه بود. در نهایت شاخص کل با کاهش بالغ بر ۲۱هزار واحد به مرز ۲ میلیون واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۴ همت شد و تغییر مالکیت بازار به مبلغ ۴۸۳ میلیارد تومان و از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بود. حقیقی‌ها عمدتا وسدید و خودرو خریدند. شبندر و شپنا صدرنشین حمایت‌های حقوقی بودند.


دلار در محدوده ۵۰۶۵۰ تومان تا ۵۰۹۰۰ نوسان داشت.


چهارشنبه؛ درجا زدن شاخص روی مرز ۲ میلیون واحد


پایانی‌ترین روز معاملاتی از اولین هفته آبان ماه با کاهش فشار فروشندگان همراه شد. بازار نسبت به دیروز شرایط متعادل‌تری را تجربه کرد. بزرگان خودرویی، بانکی و پالایشی متعادل و مثبت دنبال شدند. در نهایت شاخص کل با رشد ۱۷۳۰ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲هزار واحد آرام گرفت. ارزش معاملات خرد به ۳.۱ همت افت کرد و میزان جابجایی نقدینگی حقیقی به حقوقی ۲۸۱ میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها عمدتا نیان و وآیند خریداری کردند. صدرنشین خریدهای حقوقی شستا و ثفارس بودند.


معاملات دلار رو به بالا و از محدوده ۵۰۹۰۰ تومان آغاز شد.


انتهای خبر

0
0