همفکران
1400/06/15
16:10
گزارش بازار/ کوچ خریداران به سرزمین کوچک ها؟

اقبال سهامداران به کوچکترها نشان می دهد که، خریداران به این نتیجه رسیده اند که حال نوبت صنایع با ارزش بازار پایین تر است که در مسیر صعود گام بردارند. گروه هایی که با احتمال حذف قیمت گذاری دستوری و احیای برجام مورد توجه بورس بازان قرار گرفتند. به این ترتیب خوش بینی بورسی به کوچک ها موجب شد شاخص هم‌وزن حدود ۲۶۰۰ واحد دیگر پیشروی کند و به ۴۷۰ هزار واحد برسد...

به گزارش همفکران بازار بورس تهران امروز را با حال و هوای نوسانی پشت سر گذاشت و همچون روزهای گذشته متعادل بود. در ابتدا اگرچه معاملات کم حجم به نظر می رسید اما گرایشات مثبت در کلیت بازار مشهود بود. با نزدیک شدن به نیمه دوم معاملات کم کم سمت عرضه وزن بیشتری گرفت و سبب شد شاخص کل که با رشد بیش از ۷ هزار واحدی همراه بود، به جهش ۱۳۰۰ واحدی اکتفا کند و در سطح ۱ میلیون و ۵۳۸ واحد متوقف شود. با توجه به اینکه محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ شاخص بسیار مهم می باشد و عبور از این محدوده ملزم ورود خریداران قوی است و با توجه به ثبات دلار و قیمت های جهانی انتظار می‌رود بیشتر اصلاح زمانی داشته باشیم تا قیمتی. کگل و شبندر و شپنا بیشترین اثر مثبت را داشتند و در این میان تنها شبندر توانست خود را به صف خرید برساند. فولاد و ومعادن و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


اقبال سهامداران به کوچکترها نشان می دهد که، خریداران به این نتیجه رسیده اند که حال نوبت صنایع با ارزش بازار پایین تر است که در مسیر صعود گام بردارند. گروه هایی که با احتمال حذف قیمت گذاری دستوری و احیای برجام مورد توجه بورس بازان قرار گرفتند. به این ترتیب خوش بینی بورسی به کوچک ها موجب شد شاخص هم‌وزن حدود ۲۶۰۰ واحد دیگر پیشروی کند و به ۴۷۰ هزار واحد برسد.


معاملات بازار فرابورس نیز در سایه تعادل ادامه یافت و شاخص کل این بازار به رشد محسوس ۷۱ واحدی بسنده کرد و خود را به سطح ۲۲ هزار و ۷۶۵ واحد رساند. بپاس و شاوان و دماوند بیش از همه تاثیر مثبت و صبا و کگهر و آریا بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با تراز مثبت ۳۹ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید، درحالی که این عدد در نیمه معاملات به رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده بود . ارزش معاملات خرد ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۰ درصد بیشتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۹۴ میلیارد دلار شد.


سخنگوی وزارت خارجه: اصل گفتگوهای وین انجام خواهد شد و ایران در آن حاضر می‌شود. این گفتگوها باید تامین کننده منافع عالی مردم ایران باشد و با این هدف حتی یک ساعت هم تاخیر نخواهیم کرد. یک فرایند دموکراتیک در کشورمان انجام شده و دو طرف منتظر انتقال قدرت در ایران بودند که انجام شده است.


کره جنوبی اقداماتی را انجام داده و مشغول رایزنی با مقامات کشور آمریکا است تا با لغو برخی از تحریم ها بطور استثنا زمینه آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی فراهم شود و این پول‌ها به ایران بازگردد.


رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی در مورد واردات واکسن از کره جنوبی و پرداخت پول آن از منابع بلوکه شده، گفت: پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خرید واکسن بسیار کمتر از این رقم می‌شود، بنابراین بحث پرداخت پول خرید واکسن از محل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز مطرح نیست.



صندوق های دولتی


دو صندوق دارا یکم و پالایش امروز در مدار منفی دنبال شدند. این دو صندوق که افت قیمت را تا منفی ۳ درصد نیز تجربه کردند، در نهایت در محدوده صفر تابلو به معاملاتشان پایان دادند و تغییر چشمگیری در قیمت پایانیشان به نسبت روز گذاشته مشاهده نشد.


پر حجم ترین معاملات بورس


فرآورده های نفتی، خودرویی ها، بانکی ها و سرمایه گذاری ها از صنایع پر معامله امروز بودند. شبندر، خساپا و خودرو بیشترین حجم معاملات را رقم زدند.


بیشترین ورود و خروج پول



نفتی‌ها، رایانه ای ها و معدنی ها اولین مقاصد پول حقیقی بودند و شیمیایی ها، فلزات اساسی و صنعت بانک بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زدند. در بین نمادها شبندر، آریان و شاوان بیش از دیگر نمادها ورود پول حقیقی و فولاد، نوری و وپاسار بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


شبندر توانست امروز صدر نشین جذب نقدینگی های خرد شود و حدود ۶۴ میلیارد تومان پول را از سوی حقیقی ها ببلعد. این نماد پالایشی که در ابتدا در محدوده های منفی دنبال می شد رفته رفته در جایگاه لیدر گروه پالایش جای گرفت و با غلبه تقاضا بر عرضه، به استقبال خریدارانش در صف خرید رفت. این صف تا دقایق پایانی با دوام بود اما در انتهای روز دستخوش نوسانات بازار شد و عرضه گردید. شبندر در حجم معاملات هم حرفی برای گفتن داشت و حدود ۷۵۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که حقوقی ها ۲۷ درصد عرضه و حقیقی ها ۸۴ درصد خریداری کردند.


فولاد در محدوده صفر تابلو نوسان می کرد و گاهی به رنگ قرمز بود و گاهی هم به رنگ سبز و در نهایت قیمت پایانی بدون تغییر محسوسی نسبت به روز قبل بسته شد. از ۱۱۱ میلیون سهم معامله شده ۵۷ درصد از خریدها سهم حقوقی ها بود و ۴۳ درصد از عرضه ها سهم حقیقی ها، در نتیجه ۵۹ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد ثبت شد.




نمادهای مشکوک


ثنام، شتولی و ویسا در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


ثنام که مدتهاست قفل در صف فروش است و حجمی نمی‌خورد، امروز توانست این قفل را بشکند و حتی در ساعات ابتدایی تا محدوده سقف قیمتی روزانه هم پیشروی کند. این نماد در انتها با افت بیش از ۴ درصد در قیمت پایانی به معاملات پایان داد، اما امر قابل توجه طی روز جاری جا به جایی حدود ۵۰ میلیون برگه سهم در ثنام است که حقیقی ها نیز در این خرید و فروش اصلی ترین نقش را ایفا کردند.



بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شسپا و کپارس با ۵ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد امروز هم به غشصفا، بموتو و شکربن به ترتیب با ۴.۴۷، ۴.۴۴ و ۴.۳۴ درصد افت تعلق گرفت.


شسپا برای هشتمین روز متوالی از همان لحظه پیشگشایش خریدارانش را صف نشین کرد و تا پایان روز این صف را برهم نزد. در نماد مذکور حدود ۴۱ میلیون سهم معامله شد که حقوقی سهم ۷۰ درصدی در سمت عرضه داشت.


غشصفا معاملاتش را در محدوده سقف قیمتی آغاز کرد ولی نتوانست در برابر فشار فروشندگان تاب بیاورد. به این ترتیب تا محدوده کف قیمتی پایین آمد و تشکیل صف فروش داد. این صف اگرچه حجمی نداشت اما تا انتهای بازار تکان نخورد.


انتهای خبر

0
0