بااقتصاد
1400/04/07
14:45
رنج‌کشی مثبت شاخص کل در میانه کانال ۱.۲ میلیونی/ افزایش ارزش معاملات خرد، نشانه‌هایی از ورود بازار سرمایه به دوران رونق

گزارش بازار/ دوشنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۰ در سومین روز معاملاتی هفته و درحالی‌که شاخص کل و هم‌وزن مسیر متفاوت مثبت و منفی را در پیش گرفته بودند، شاخص کل در این جدال برنده شد و با رنج‌کشی مثبت و رشد ۵۲۶۱ واحدی به میانه کانال حمایتی ۱.۲ میلیونی رسید. هرچند شاخص هم‌وزن متاثر از معاملات منفی حقیقی‌ها ۱۱۶ واحد کاهش یافت اما با درنظر گرفتن فاکتور مهم ارزش معاملات خرد که از هفته گذشته تاکنون در محدوده ۶ هزار میلیارد تومان سقف‌شکنی کرده، نشانه خوبی برای ورود دوباره بازار سرمایه به دوران رونق است.

بازهم شستا پیشتاز در مثبت‌سازی شاخص


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات امروز دوشنبه هفتم تیرماه در بازارهای سهام تهران، فاز منفی دادوستدها در دقایق نخست صبح، پایدار نماند و با افزایش تقاضای خرید از سوی حقیقی‌های به‌ویژه برای شستا، بسیاری دیگر از سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز معاملات مثبت را پشت سر گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم امروز صعود کرد و با رشد ۳۱ واحدی به رقم ۱۷ هزار و ۷۹۹ واحد رسید.


بانکی‌ها هم به کمک شاخص آمدند


حامیان اصلی بورس تهران در جریان معاملات امروز، پس از شستا، نمادهای کچاد، وتجارت، وبملت و جم بودند درحالی‌که سایر بزرگان این بازار ازجمله فارس، شپنا و فملی در محدوده منفی دادوستد شدند اما نتوانستند تاثیر منفی آنچنانی بر شاخص کل بگذارند. در این بازار همچنین سهم‌های ومدیر، شستا، شپنا، خودرو، غکورش، خساپا و وتجارت در صدر جدول پرتراکنش‌ها ایستادند.


شاخص سبز فرابورس با حمایت صبا و هرمز


برای بازار فرابورس نیز که دیروز در مرز مثبت قرار گرفته بود، نمادهای صبا، هرمز، غصینو و زاگرس با بیش‌ترین اثر مثبت، نقش‌آفرینی کردند و رشد ۳۱ واحدی شاخص کل را رقم زدند. درمقابل، آریا، آ‌س‌پ، سمگا و شگویا در دامنه منفی معاملات‌شان را به پایان بردند و بیش‌ترین تاثیر منفی را برجا گذاشتند.


استمرار افزایش ارزش معاملات خرد در محدوده ۶ هزار میلیارد تومانی


فارغ از روند مثبت و منفی معاملات و یا افزایش و کاهش شاخص، مولفه و فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار این‌روزها در بازارهای سهام تهران، رشد ارزش معاملات خرد است که از هفته گذشته تاکنون مداوم و مستمر بوده و میانگین روزانه ۶ هزار واحدی را ثبت کرده است. این تغییر رویکر قابل ملاحظه و چشمگیر در معاملات سهامداران حقیقی که در فضای بی‌اعتمادی به‌سر می‌برند، روزنه‌های امید را برای ورود دوباره بازار سرمایه به دوران رونق معاملات نشان می‌دهد.


سنت‌شکنی ۶ ماهه بازارهای سهام در ورود نقدینگی حقیقی


با نگاهی به میزان ارزش معاملات خرد بازارهای سهام نسبت به میانگین آن، در دو ماهه معاملاتی اخیر، تغییرات محسوس و قابل توجهی مشاهده می‌شود که بر پیش‌بینی ماه‌های آتی همراه با تحولات مثبت و مداوم تاکید می‌کند. همچنین ورود پیاپی نقدینگی حقیقی در ۴ روز معاملاتی که طی ۶ ماه گذشته بی‌سابقه بوده، رشد بیش از ۲۶ درصدی ارزش معاملات خرد را نسبت به میانگین، نشان می‌دهد. این سنت‌شکنی بازار، حاکی از بهبود وضعیت معاملات در روزها و هفته‌های آینده است.


معامله حدود ۶۰۰ نماد در بازارهای سهام


در جریان معاملات سهام، امروز ۵۹۸ نماد در بورس و فرابورس معامله شدند و ارزش بازار بورس تهران بیش از ۴۹۶۰ میلیارد تومان و ارزش بازارهای اول و دوم فرابورس نیز حدود ۱۱۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در بورس تعداد ۱۱۴۴ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت و این تعداد در فرابورس به بیش از ۳۷۸ هزار سهم رسید.


اختصاص بیش‌ترین میزان حجم معاملات به نمادهای بورسی


همچنین بیش‌ترین حجم معاملات سهام به نمادهای بورسی ومدیر با ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم، وتجارت با ۴۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم، خساپا با ۴۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم، شستا با ۴۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم و خودور با حجم ۳۵۰ میلیون سهم اختصاص یافت.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌دوشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات بازارهای سهام تهران حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان با نقل و انتقال حدود ۱۰ میلیارد تومان برگ سهم، بود که ارزش معاملات بورس با حجم ۸۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. برای بازارهای اول و دوم فرابورس نیز پس از جابجایی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ارزش معاملاتی بیش از ۱۵۶۰۰ میلیارد تومانی رقم خورد.


چنانچه ذکر شد، ارزش معاملات خرد نیز مانند دیروز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد که خالص تغییر مالکیت از سهامداران عمده به حقیقی‌های بورس تهران بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان بود.


به‌این‌ترتیب، سهامداران خرد امروز هم بیش‌ترین میزان خریدشان را در نمادهای شستا، ومدیر و ومعادن ثبت کردند و حقوقی‌های بازار نیز به خرید سهام شپنا، اپال و ساراب تمایل بیش‌تری نشان دادند. در پایان معاملات امروز، گروه‌های چند رشته‌ای، بانک‌ها و خودرو به ترتیب با۶۶۱ ، ۴۹۲ و ۴۰۶ میلیارد تومان برترین صنایع از نظر ارزش و حجم معاملات لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۴۳,۷۴۷.۹۳ (۵۲۶۱.۰۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۲.۲۵۰.۷۴ (۱۱۶.۶۲-)


ارزش معاملات: ۶.۲۴۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: شستا، کچاد و وتجارت


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شپنا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۹۹.۱۸ (۳۱.۵۰افزایش)


ارزش معاملات: ۱۵,۶۱۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: صبا، هرمز و غصینو


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، آ س پ و سمگا


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0