همفکران
1400/08/15
15:22
گزارش بازار / تغییر کانال شاخص با رکوردشکنی

شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۴۲ هزار واحد معادل ۳.۰۲ درصد رشد کرد و به یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید این میزان رشد از ۲۵ بهمن ۹۹ تا کنون بی‌سابقه بود و رکورد سال ۱۴۰۰ شکسته شد. شاخص کل هم وزن نیز رکوردشکنی کرد و ۳.۱۸ درصد معادل ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد افزایش یافت و بعد از ۱۰ روز دوباره وارد کانال ۳۸۰ هزار واحد شد. این میزان رشد از تیر ۹۹ تا کنون بی‌سابقه است

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۴۲ هزار واحد معادل ۳.۰۲ درصد رشد کرد و به یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید این میزان رشد از ۲۵ بهمن ۹۹ تا کنون بی‌سابقه بود و رکورد سال ۱۴۰۰ شکسته شد. شاخص کل هم وزن نیز رکوردشکنی کرد و ۳.۱۸ درصد معادل ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد افزایش یافت و بعد از ۱۰ روز دوباره وارد کانال ۳۸۰ هزار واحد شد. این میزان رشد از تیر ۹۹ تا کنون بی‌سابقه است. شستا، فولاد و فارس سه نماد سنگین وزن و سرسبز بازار بودند، اما هیچکدام به صف خرید نرفتند. امروز تنها چهار نماد اثر منفی باقی گذاشتند. وسرضوی، فروس، وسصفا و وسقم نمادهایی هستند که در این روز بارانی و صعودی جلوی رشد شاخص را گرفتند. از این میان فقط فروس صف فروش نبود و سه نماد دیگر تمام مدت در صف بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۵۰۷ واحد معادل ۲.۶ درصد بالا رفت و وارد کانال ۲۰ هزار واحدی شد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۶۰ ایستاد. آریا، کگهر و زاگرس سه نمادی بودند که بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند. غصینو نیز تنها نماد با تاثیر منفی بود. در بازار امروز ضرر کردن کار دشواری بود.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه برای دومین روز متوالی تراز نقدینگی حقیقی‌ها مثبت شد و آن‌ها بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان پول از وارد بازار کردند. ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه بود و ۴.۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

از سرگیری انتشار اوراق بدهی بعد از ۷ هفته. بر اساس اعلام بانک مرکزی نوزدهمین مرحله فروش اوراق بدهی، سه شنبه هفته جاری با عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق برگزار می‌شود. تا پایان مرحله هجدهم، ۳۲ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان اوراق بدهی و ۱۰ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفتی فروخته شده است.


لایحه اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ به مجلس ارائه می‌شود. «سلیمی» عضو هیات رئیسه مجلس: مجلس آمادگی اصلاح این موضوع را دارد تا جلوی فساد و رانت به وجود آمده گرفته شود.


خبهمن دبه کرد. از روز چهارشنبه چند بار خبر ورود دو محصول بهمن خودرو مطرح و بعد تکذیب شد. یکی از مدیران این شرکت اعلام کرد هنوز هیات مدیره مصوبه‌ای در این زمینه ندارد و فروش از طریق سایت شرکت انجام خواهد شد.


احتمال وقوع پیک ششم کرونا در اواخر آبان. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: منحنی پیک پنجم تمام شده است و حدودا در اواخر آبان و اوایل آذرماه سال جاری احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد.


ترین های معاملات بورس

فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و شیمیایی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی و خودرویی‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای کمند، شستا و فولاد نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


فولاد در نیمه اول تلاش کرد به سقف قیمتی برسد و با وجود اینکه خیلی نزدیک شده بود ولی نا امید شد و به نزدیکی صفر تابلو برگشت. از ۱۵۰ میلیون سهم معامله شده ۲۰ درصد را حقوقی‌ها عرضه کردند و حقیقی‌ها ۸۱ درصد را خریداری کردند و ۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد. P/E فولاد که هم از میانگین گروه فلزات اساسی و هم از میانگین کل بازار پایین‌تر است. این نماد به محدوده مقاومتی مهمی نزدیک شده است. دفعه قبل با برخورد به این مقاومت بیش از ۲۳ درصد اصلاح کرد.


بیشترین ورود و خروج پول


روند ورود و خروج پول حقیقی به صنایع به طور کامل متحول شده است. چند روز پیش اکثر گروه‌ها با خروج پول روبرو بودند و فقط صندوق‌های قابل معامله ورود پول حقیقی داشتند اما امروز حقیقی‌ها به دنبال خروج از صندوق‌ها و سرمایه گذاری در صنایع مختلف هستند. محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و هلدینگ ها بیش از همه ورود پول داشتند. در مقابل صندوق‌های قابل معامله با اختلاف بیشترین خروج پول را تجربه کردند. ماشین آلات و واسطه گری‌های مالی در رتبه‌های بعد قرار گرفتند. شستا، شپنا و نوری محبوب‌ترین نمادها برای حقیقی‌ها بودند و فجهان، کحافظ ح و تپکو بیش از همه پول حقوقی جذب کردند.


شستا یک ساعت آخر بازار بازگشایی شد و شاخص را یک گام به بالا هل داد. این نماد به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود متوقف شده بود. از ۲۵۲ میلیون سهم معامله شده ۱۶ درصد را حقوقی‌ها عرضه کردند و ۹۶ درصد را حقیقی‌ها خریدند در نتیجه ۴۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد. P/E شستا ۶.۶۶ است که هم از میانگین بازار و هم میانگین گروه کمتر است.


فجهان با کمک حقوقی‌ها توانست تمام روز مثبت بماند. از ۵۶ میلیون سهم معامله شده ۴۲ درصد را حقوقی‌ها خریدند و ۹۹ درصد را حقیقی‌ها عرضه کردند تا ۱۴ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شود. p/e فجهان ۱۰.۳۸ اعلام شده است. این نماد از زمان عرضه اولیه تا کنون فراز و نشیب زیادی داشته اما تا کنون فقط ۱۲ درصد بازدهی به سهامداران داده است.


ورود و خروج پولی حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

وملت، ثنظام و فنفت بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم وملت، داراب و ثنظام بودند.


وملت از صف فروش شروع کرد، در کمتر از یک ساعت خود را به بازه مثبت رساند و بعد دوباره قرمز رنگ شد. میانگین حجم معاملات ماهانه این نماد ۷۳ هزار سهم است اما امروز ۲۲ میلیون سهم خرید و فروش شد. این حجم معاملات بالاترین میزان از دی ۹۹ تا کنون به حساب می‌آید. کل روند معاملات امروز در کنترل حقیقی‌ها بود و فقط یک کد حقوقی یک درصد از عرضه‌ها را خرید و ۷۸ میلیون تومان پول حقوقی به نماد وارد کرد. وملت از تیر ماه ۹۹ در روند نزولی قرار گرفته و اکنون به یک محدوده حمایتی رسیده است. در صورتی که به این محدوده واکنش مثبت نشان دهد می‌تواند تا ۳۵۶۰ شد کند و در غیر این صورت حمایت بعدی ۲۱۰۰ ریال خواهد بود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به پکویر با ۱۸.۷۱ درصد و شستا با ۸.۴۱ درصد رسید. امروز قیمت پایانی ۱۸ نماد به سقف روزانه خود رسید؛ اما بازار روی دیگری هم دارد، فنرژی با ۳.۴۱ درصد و ویسا و تپولا با ۲.۹۲ درصد بیش از دیگر نمادها کاهش ارزش داشتند.


پکویر برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده متوقف شده بود. امروز کمی بعد از ساعت ۱۰ بازگشایی شد و با استقبال خریداران توانست ۲۵ درصد رشد کند؛ اما حجم عرضه‌ها قیمت را پایین آورد و در نهایت قیمت پایانی ۱۸.۷۱ درصد افزایش یافت. حقوقی‌ها ۲۱ درصد از ۱۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها ۹۸ درصد از این حجم را خریدند.


فنرژی روز پر هیجانی داشت. ابتدا در صف فروش بازگشایی شد، چند دقیقه بعد صف جمع شد و قیمت کمی بالا رفت. ولی قبل از ساعت ۱۱ دوباره به صف برگشت و تا پایان بازار در کف قیمتی باقی ماند. حقوقی‌ها حضور محسوسی نداشتند و کنترل نماد در دستان حقیقی‌ها بود با این حال یک کد حقوقی با فروش ۰.۳ درصد از ۴.۵ میلیون سهم معامله شده موجب ورود ۲۳ میلیون تومان پول حقیقی به نماد شد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار ساعت یک بعد از ظهر یکبار دیگر تلاش کرد تا به خود را به کانال ۲۸ هزار تومان برساند اما ناکام ماند. هر دلار آمریکا با ۰.۶۵ درصد افزایش قیمت ۲۷ هزار و ۸۳۲ تومان در حال خرید و فروش است.


سکه طرح جدید نیز امروز افزایش قیمت داشت و با ۱.۳۱ درصد رشد به ۱۱ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد سکه نیز قصد تغییر کانال دارد.


انس طلا توانست کانال خود را تغییر دهد و وارد ۱۸۰۰ دلار شود. ارزش هر انس پس از رشد ۱.۴۴ درصدی به ۱۸۱۶ دلار رسیده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0