همفکران
1400/07/03
14:55
گزارش بازار / پاییز شاخص را مبتلا نکرد

شاخص کل بورس تهران اولین روز کاری پاییز را با رنگ سبز پر رنگ آغاز کرد و با رشد ۲.۵۷ درصدی معادل ۳۵ هزار واحد به یک میلیون و ۴۲۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز روند صعودی داشت و با ۷ هزار واحد رشد معادل ۱.۷۹ درصد روز را تمام کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران اولین روز کاری پاییز را با رنگ سبز پر رنگ آغاز کرد و با رشد ۲.۵۷ درصدی معادل ۳۵ هزار واحد به یک میلیون و ۴۲۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز روند صعودی داشت و با ۷ هزار واحد رشد معادل ۱.۷۹ درصد روز را تمام کرد. فولاد، فملی و فارس سه غول سبز رنگ امروز بودند که بیشترین اثر مثبت را هم باقی گذاشتند. از این بین فقط فملی توانست صف خرید لرزانی را تجربه کند و دو نماد دیگر معاملات متعادلی داشتند. کالا، فسبزوار و آپ بیش از همه تاثیر منفی داشتند و به جز فسبزوار دو نماد دیگر به صف فروش رفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۲۹۳ واحد معادل ۱.۴ درصد بالا رفت و به ۲۰ هزار ۸۵۷ واحد رسید. آریا، زاگرس و هرمز سه نماد با بیشترین اثر مثبت و بپاس، فرابورس و فجهان سه نماد با بیشترین اثر منفی بودند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۷۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد حدود ۶۴۸۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۲۰ درصد کمتر از روز چهارشنبه است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


در این چند روز خبرهای مثبتی از مذاکرات ایران و عربستان منتشر شد. اظهارات طرفین برجام هم با وجود ضد و نقیض بودن همچنان امیدوار کننده است. امروز خبر واردات واکسن فایزر از بلژیک هم منتشر شد و به نظر می‌رسد ایران هم همپای دیگر کشورهای پیشرفته به پایان کرونا نزدیک می‌شود.


بعد از خبر رسیدن نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۱ درصد مهم‌ترین خبر اقتصادی را مرکز آمار ایران منتشر کرد. به گفته این مرکز نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به ۴۵.۸ درصد رسیده است. این در حالی است که تقریبا تمام بازارها در نیمه اول سال جاری وضعیت نامطلوبی داشتند و عمل پناه گاهی برای سرمایه وجود نداشت.


پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها امروز هم بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. خساپا، خودرو و کمند نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا چند روزی در مسیر نزولی قرار گرفته بود و به لطف حمایت حقوقی‌ها به صف فروش نمی‌رفت. امروز تمام معاملات در بازه مثبت بود و بعد از کمی نوسان نماد به صف خرید رفت. این صف چند باری عرضه شد ولی باز هم خریداران برای خرید صف می‌کشیدند. از ۳۵۴ میلیون سهم معامله شده ۲۲ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه شد و حقیقی‌ها با خرید ۹۲ درصد آن ۹ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



دو صنعت فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و صنایع فلزات اساسی، صندوق‌های قابل معامله و بانک‌ها بیش از همه خروج پول حقیقی را ثبت کردند. شپنا، شتران و شپدیس نیز بیشترین توجه حقیقی‌ها را جلب کردند در حالی که فجهان، فسبزوار و میدکو حمایت حقوقی‌ها را با خود داشتند


شپنا بالاخره خریدار حقیقی پیدا کرد. در چند هفته اخیر حقوقی‌ها حمایت سرسختانه‌ای از این نماد می‌کردند. همان دقایق اول بازار برای خرید شپنا صف تشکیل شد ولی خیلی زود صف عرضه شد و تا اینکه در نیمه دوم بازار دوباره حجم سفارش‌های خرید موجب ایجاد صف شد. از ۱۷۰ میلیون سهم معامله شده حقوقی‌ها ۵۹ درصد را عرضه کردند و حقیقی‌ها ۸۷ درصد را خریدند که منجر به ورود ۱۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد. P/E این نماد ۶.۶۸ ثبت شده است که پایین‌تر از گروه و میانگین بازار است و نشان از ارزنده بودن سهم. انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه می‌تواند روند آتی سهم را مشخص کند.


فجهان برای دومین روز پیاپی خروج پول حقیقی داشت. این نماد روز را از نزدیکی صفر تابلو آغاز کرد و در ابتدا تلاش داشت تا صعود کند اما خیلی زود تغییر جهت داد و به صف فروش رفت. از ۵۶۵ میلیون سهم معامله شده ۲۶ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۹۹ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد و در نتیجه این معاملات ۹۶ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.




نمادهای مشکوک


شسم، تپکو و فافق سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به تپکو، فافق و پدرخش رسید.


فافق از روزی که در بازار پایه فرابورس پذیرفته شد تا امروز سبز بود اما بالاخره اولین صف فروش خود را تجربه کرد. حقوقی‌ها در معاملات امروز نقش چندانی نداشتند و تقریبا تمام ۳۵ میلیون سهم معامله شده بین حقیقی‌ها دست به دست شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به کماسه با ۶.۵۱ درصد رسید و نمادهای توسن، شاوان، شتران، تابا، وغدیر و پارسان با ۵ درصد رشد به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند؛ اما در مقابل تپکو با ۲۳.۸۹ درصد، غگز با ۷.۶۹ درصد و کدما و خپویش با ۴.۹۹ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را به نام خود زدند.


کماسه بعد از افشا اطلاعات با اهمیت امروز بازگشایی و بدون محدودیت دامنه نوسان معامله شد. از ۷۴ میلیون سهم معامله شده ۹۹ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری و ۴ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه شد و در نتیجه ۲ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد.


تپکو یکی از پر حاشیه‌ترین نمادهای بازار است. گاهی با توقف‌های طولانی خبر ساز می‌شود و گاهی با بازگشایی‌های پر نوسان. این نماد امروز بدونم محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و بیش از ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد این در حالی است که در نیمه شهریور هم یک بار ۴۱ درصد افت روزانه را تجربه کرده بود. از ۱۲۷ میلیون سهم معامله شده ۶ درصد توسط ۴ کد حقوقی خریداری شد و تقریبا تمام عرضه‌ها توسط حقیقی‌ها انجام شد. این روند منجر به ورود یک میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار افت ۰.۳۶ درصدی داشت و به ۲۷ هزار ۵۸۰ تومان رسید. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده دلار کدام جهت را برای حرکت انتخاب می‌کند.


سکه طرح جدید تغییر قیمتی زیادی ندارد و نسبت به آخرین روز معاملاتی ۰.۰۱ درصد افت کرده است. هم اکنون هر سکه در بازار با قیمت ۱۱ میلیون ۸۶۷ هزار تومان در حال معامله است


انس طلا تبه تعطیلات آخر هفته رفته است اما در آخرین تغییرات قیمتی ۰.۴۱ درصد رشد داشت و به ۱۷۴۹ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



انتهای خبر

0
0