آوای آگاه
1402/11/07
10:33
وقایع‌نگاری از بازار طی هفته اول بهمن ماه/ کاهش دسته جمعی ارزش نمادها

در هفته نخست بهمن ماه، روند افزایشی و ملایم ارزش معاملات خرد که طی دو هفته اخیر شاهد آن بودیم، متوقف شد و میانگین ارزش معاملات خرد با ۴درصد کاهش به کمتر از ۵.۲ همت رسید. روند روزانه ارزش معاملات خرد از ابتدا تا پایان هفته کاهشی بود و از ۶ همت به ۴.۱ همت تنزل داشت.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته نخست بهمن ماه، روند افزایشی و ملایم ارزش معاملات خرد که طی دو هفته اخیر شاهد آن بودیم، متوقف شد و میانگین ارزش معاملات خرد با ۴درصد کاهش به کمتر از ۵.۲ همت رسید. روند روزانه ارزش معاملات خرد از ابتدا تا پایان هفته کاهشی بود و از ۶ همت به ۴.۱ همت تنزل داشت.


طی هفته اول بهمن ماه، بازار با فشار فروشنده‌ها مواجه بود. اوج عرضه‌ها در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و منجر به سرخ‌پوشی بالغ بر ۹۰درصد از نمادها شد، اما در روز چهارشنبه خریداران دست برتر را داشتند و رنگ غالب نمادها سبز شد.


شاخص کل که در دو هفته اخیر در مجموع ۱.۴درصد صعود کرده بود، در هفته گذشته بیش از ۳درصد عقب‌نشینی کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰هزار واحد برگشت. شاخص فرابورس نیز ۵درصد ریخت.


در هفته‌ای که گذشت، ۹۳درصد از صنایع و ۸۵درصد از نمادها متحمل بازدهی منفی شدند. تنها سه صنعت شیمیایی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه و استخراج نفت گاز جز اکتشاف با رشد ارزش بازار همراه بودند. بیشترین بازدهی منفی ۱۶.۱درصد و مربوط به صنعت چاپ بود. منسوجات با ۱۱.۸درصد و وسایل ارتباطی با ۱۱.۷درصد دومین و سومین صنایع برتر در حصول عمده‌ترین بازده منفی بودند.


صنایع

از بین نمادها آ س پ، وایران، کسرام، ثتران و سدشت بیشترین بازدهی مثبت و داتام، نخریس، زماهان، کپرور و دروز عمده‌ترین بازدهی منفی را کسب کردند. حداکثر افت قیمت نمادها در هفته جاری کمتر از ۲۰درصد و حداکثر رشد قیمت نمادها ۳۴درصد بود.


در هفته گذشته، بهای دلار حدود دو هزار تومان افزایش یافت و تا میانه کانال ۵۵هزار تومان پیش رفت.


بازدهی

شنبه؛ شروع سرخ بورس در هفته اول بهمن


شروع بازار امروز خوب بود، اما در ادامه با فشار عرضه‌کنندگان همراه شد و در نهایت شاخص کل ۱۹هزار واحد افت و به محدوده ۲ میلیون و ۱۶۶هزار واحد عقب‌نشینی کرد. ارزش معاملات خرد ۶ همت بود و مالکیت بازار به مبلغ یک همت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها تغییر یافت. ثجنوب و خبنیان از طرف حقیقی‌ها و فصبا و دی از سوی حقوقی‌ها از بیشترین حمایت برخوردار شدند.


در حالی که واگذاری بلوک ۵۱درصدی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در ۱۲ دی ‌ماه جاری به دلیل نبود متقاضی ناکام ماند، عرضه مجدد این بلوک‌ها در روز ۲۶ دی ‌ماه هم با عدم تمایل خریداران مواجه شد.


نرخ بهره بین بانکی در این هفته هم با رشد جالب توجه ۸ صدم درصدی روبه‌رو شد.


دلار آزاد در محدوده ۵۳۶۰۰ تا ۵۴۲۰۰ تومان نوسان رو به بالا داشت.


یکشنبه؛ ادامه خروج سنگین پول‌های خرد از بورس


روند منفی بازار امروز نیز ادامه یافت. شاخص کل ۱۳هزار و ۷۰۰ واحد دیگر افت کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۵۳هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به ۵.۵ همت رسید و مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. خبنیان و ذوب صدرنشین خریدهای حقیقی شدند و فصبا و شتران در راس خریدهای حقوقی قرار گرفتند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ را در صحن علنی آغاز کردند. براساس تصمیم هیات رئیسه و موافقت نمایندگان قرار است که جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سه شیفت برای بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برگزار شود.


نرخ دلار در حدوده ۵۳۸۵۰ تومان تا ۵۴هزار تومان دست به دست شد.


دوشنبه؛ دلار بر فراز ۵۴هزار تومان ایستاد


بازار امروز شروع متعادلی داشت، اما در کل نوسانی بود. در ادامه عرضه‌ها زیاد شد و در انتها شاخص کل افت ۶.۶هزار واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد به ۵ همت کاهش یافت و مبلغ ۵۴۷ میلیارد تومان از سوی حقیقی‌ها از بازار خارج شد. ثمسکن و خبنیان از سوی حقیقی‌ها و فصبا و دی از سمت حقوقی‌ها در صدر بیشترین تقاضا قرار گرفتند.


وکلای دادگستری درخواست ابطال مصوبه وزارت نفت در مورد پالایشگاه‌ها به دلیل غیرقانونی بودن نزد دیوان عدالت اداری را منتشر و اعلام کردند که هم خارج از مهلت قانونی مصوبه دادند و هم مبنای محاسبات قانونی نیست.


در پی پذیرش استدلال حقوقی ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی، وزیر اقتصاد با تشریح جزئیات حذف نام ایران از توصیه شماره هفت FATF اظهار امیدواری کرد که با کاهش ریسک شهرت، این اقدام به چرخه تعاملات اقتصادی کشورمان کمک می‌کند.


فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: صحبتی درباره تغییر نرخ حامل‌های انرژی به میان نیامده و در قسمت درآمدی لایحه بودجه سال آینده هم به آن اشاره‌ای نشده است.


در پی گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی ایران، دو طرف توافق کردند که سفرای دو کشور تا ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۶ بهمن ماه ۱۴۰۲) به محل کار خویش بازگردند.


سید احسان خاندوزی: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، مشروط بر انجام افزایش سرمایه و تزریق منابع آن در بخش تولید و توسعه، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شوند.


نوسان قیمتی دلار در بازار آزاد بین ۵۳۶۵۰ تا ۵۴۱۵۰ تومان بود.


سه‌شنبه؛ ریزش شدید شاخص کل


بازار یکپارچه منفی بود. فشار فروش نسبت به روزهای قبل بیشتر شد و در نهایت شاخص کل ۲۶هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد نسبت به دیروز کمی بیشتر شد و به ۵.۳ همت رسید. مالکیت بازار به مبلغ ۹۴۲ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی تغییر کرد. وآوتوس و شاوان را حقیقی‌ها خریدند و فصبا و فولاد در صدر حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند.


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: مذاکرات برای لغو تحریم‌ها ادامه دارد.


منابع هندی از تمایل هند برای از سرگیری واردات نفت ایران خبر دادند و گفتند به دنبال سفر سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند به ایران، این موضوع به بحث گذاشته شده است.


نرخ دلار تا ۵۴۹۲۰ تومان پیشروی کرد.


چهارشنبه؛ پایان سبز بورس


پایانی‌ترین روز معاملاتی هفته جاری با بهبود تقاضا همراه بود. در نیمه دوم بر تعداد نمادهای مثبت نیز افزوده شد. شاخص کل ۳۴۰۰ واحد رشد کرد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۳هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به ۴.۱ همت کاهش داشت که کم‌ترین مقدار روزانه طی هفته جاری است. ۱۳۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار به نفع حقوقی‌ها تغییر کرد. حقیقی‌ها بیشتر کسعدی و فزر خریدند و حقوقی‌ها خریدار پارسیان و فصبا بودند.


دامنه نوسان گواهی سکه یک درصدی شد.


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: بنزین گران نمی‌شود و تغییر قیمت در دستور کار نیست. در حالت عادی قبل کرونا بنزین ۶ ماه ذخیره می‌شد و الآن هم همین است.


شروع معاملات دلار از ۵۴۹۵۰ تومان بود، اما از همان ابتدا رو به بالا دادوستد شد و به حدود ۵۵۵۰۰ تومان رسید.


انتهای خبر

0
0