بااقتصاد
1401/01/29
14:32
انتظار ۷ ماهه بورس تهران به‌سر آمد؛ صعود شاخص کل به ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی/ شستا، غول چراخ بورس از خواب زمستانی بیدار شده است؟

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ بورس تهران، در روزهای پایانی فروردین‌ماه، رکوردشکنی‌های دیگری را آغاز کرده است. شاخص کل بورس امروز با ۲۶۶۵۴ واحد مثبت و پس از ۷ ماه انتظار، به قله ۱.۵ میلیون واحدی صعود کرد. در این صعود شیرین شاخص کل، حقیقی‌ها و سهامداران خرد نقش اصلی را ایفا کردند و با ارزش معاملات بیش از ۷۳۰۰ میلیارد تومانی، رکورد دیگری را در بهار ۱۴۰۱ به‌جا گذاشتند. نقش غول خفته بورس تهران، یعنی شستا را هم نباید در معاملات امروز نادیده گرفت.

جهش شارپی شاخص کل بورس در ارتفاع ۱.۵ میلیون واحدی


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات سهام، امروز دوشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، درحالی که بازار سرمایه با ابهاماتی مانند وضع عوارض صادراتی و همچنین توافق برجام و کاهش جزیی نرخ دلار مواجه است، در دامنه مثبت آغاز شد و شاخص کل با یک جهش شارپی و حمایت نمادهای بزرگ، ابرکانال ۱.۵ میلیون واحدی را برای نخستین بار در قرن جدید به دست آورد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۷۸۲ واحد رشد، به انتهای کانال ۳۰۰ هزار واحدی رسید و برای شاخص کل آیفکس هم پس از ۳۱۱ واحد صعود، جایگاه ۲۰ هزار و ۷۰۴ واحدی رقم خورد.


شستا تاثیرگذارترین و پرتراکنش‌ترین نماد بورسی


در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس تهران، شستا همچنان صدرنشین است و نمادهای پارسان، تاپیکو، فارس، نوری، شپدیس و شبندر دیگر مثبت‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران بودند. شستا امروز هم بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زد. خساپا، خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی ایستادند.


مارون و شگویا در صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس


رشد ۳۱۱ واحدی شاخص کل آیفکس، امروز هم با بیش‌ترین حمایت از سوی سهم‌های پتروشیمی رقم خورد و مارون و شگویا شاخص‌سازان اصلی بودند. بپاس، ومهان، شاوان، ارفع و هرمز نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرقتند. کرمان، فرابورس و شگویا بالاترین حجم معاملاتی مثبت در بازار فرابورس را هم رقم زدند.


در پایان وقت بازار، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۵ نماد شرکتی را برای خرید و فروش انتخاب کردند و ۱۱ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۰۸ سهم در صف خرید به ارزش ۳۶۳ میلیارد تومان و ۲۷ سهم در صف فروش به ارزش ۳۱ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۱۵۲ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۴۲ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


افزایش دامنه نوسان به محدود مثبت و منفی ۶ درصد اجرا شد


مطابق مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، از امروز دوشنبه ۲۹ فروردین، دامنه نوسان قیمت سهام در تمامی نماد‌های معاملاتی بازار اول تابلو اصلی و فرعی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش یک درصدی از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶درصد افزایش یافت. همچنین برای تمام نماد‌های معاملاتی حق تقدم از مثبت و منفی ۱۰درصد به مثبت و منفی ۱۲درصد افزایش یافت، اما دامنه نوسان بازار‌های پایه فرابورس همانند سابق تغییری نکرد.


مزایا و معایب افزایش دامنه نوسان معاملات سهام


محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار، می‌گوید: افزایش دامنه نوسان همانطور که می‌تواند به افزایش نقدشوندگی بینجامد، در صورت غفلت در نظارت، می‌تواند سبب تخریب سرمایه‌ها شود.


به گفته خدابخش، طبق بررسی‌های صورت گرفته در بورس‌های دنیا، کشورهایی که از ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری برخوردارند و شفافیت در بازارهای مالی آن‌ها پایین است، معمولا دامنه نوسان محدودتری دارند.


احتمال بازنگری و تغییر دامنه نوسان در ماه‌های آینده به ۱۰ درصد


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در واکنش به افزایش دامنه نوسان، می‌گوید: طبق مصوبه سازمان بورس قرار است پس از سه ماه بورس و فرابورس گزارش تحلیلی از دامنه نوسان به سازمان بورس ارائه کنند که در صورت وجود متغیرهای مثبت، احتمال بازنگری وجود خواهد داشت.


به گفته وی، برای افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه دامنه نوسان افزایش یافت که این افزایش در بازارهای اول بورس و فرابورس است و به طور معمول شرکت‌های سودآورتر در این بازارها پذیرش شدند. درحالی‌که بازار باید متقارن و متعادل باشد، ما تجربه دامنه نامتقارن در بازار را داشتیم که از منفی ۲ تا مثبت ۶ بود و تاثیر مثبتی بر روند معاملات بازار ایجاد نکرد. بنابراین، اگر متغیرهایی که مد نظر سازمان بورس است مثبت و قابلیت افزایش داشته باشد، سه ماه آینده احتمال بازنگری وجود خواهد داشت که همان ۱۰ درصد است.


فدایی می‌افزاید: طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبنا در بازارهایی که مشمول افزایش دامنه نوسان شده‌اند، پارامتر موثری محسوب نمی‌شود، زیرا حجم گردش مالی معاملات به حدی بالاست که بود و نبود حجم مبنا در آن بازارها نامحسوس است. علاوه بر آن، حجم مبنا در این بازارها سبب عادلانه شدن قیمت‌های کشف شده و حذف دستکاری در نرخ‌ها خواهد شد.


احتمال لغو مصوبه عوارض صادراتی صنایع


بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید: با مذاکراتی که با دولت انجام شده احتمال لغو عوارض صادراتی زیاد است.


وی می‌افزاید: تمام موارد لازم را به مسئولان گوشزد کرده‌ایم و امیدواریم که دولت به این موارد توجه کند، به هر حال ما صحبت‌های‌مان را کرده‌ایم و احتمال برگشت این مصوبه بالا رفته است.


نشست فوق‌العاده مجلس با وزیر صنعت با موضوع عوارض صادراتی


برخی منابع موثق خبر داده‌اند که امروز بعد از ظهر جلسه مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس با وزیر صنعت و معاونان وی با حضور نمایندگان تشکل‌های تخصصی در خصوص پیامدهای وضع عوارض صادراتی بر وضعیت صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی برگزار می‌شود.


شنیده‌ها حاکی است که ورود مجلس به موضوع عوارض صادراتی، احتمال لغو یا حداقل تعلیق این مصوبه را قوت می‌بخشد.


زیرساخت‌های توزیع سود سالانه در سجام آماده می‌شود


محسن رحمتی، قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد که یکی از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، آماده‌سازی بستر توزیع سود سالانه برای سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.


وی می‌گوید: به طور کلی پس از تصویب تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالانه یا عادی یا به طور فوق العاده شرکت‌ها، سود تقسیم شده تبدیل به مطالبه سهامداران شده و باید حداکثر ظرف مهلت قانونی ۸ ماهه مندرج در ماده ۲۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به صاحبان سهام پرداخت شود.


به گفته رحمتی، تمامی شرکت‌ها موظفند مبلغ سود تقسیمی مجمع را با توجه به منابع موجود در شرکت تعیین کنند و برنامه زمان بندی پرداخت سود را متناسب با وضعیت نقدینگی شرکت، از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران برسانند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۸۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۹۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۷۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم نسبت به معاملات روزهای اخیر رکوردشکنی کرد و به بیش از ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسید. این رکورد از مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. طی این دادوستدها، ۸۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌های بورس به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای شخارک، فملی و سفارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های پترول، خبهمن و شبریز متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای به ترتیب با ۶۳۸ ، ۵۷۷ و ۳۸۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۱.۷۱۲.۹۸ (۲۶۶۵۴.۳۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۷۶۹.۱۷ (۶۷۸۲.۴۵افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۳۰۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شستا، پارسان و تیپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۷۰۴.۰۹(۳۱۱.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۸۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: مارون، شگویا و بپاس


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0