بااقتصاد
1400/05/20
14:43
بسته شدن پرونده آخرین روز معاملاتی هفته با جهش ۳۰ هزار واحدی شاخص کل/ ثبت رکورد تاریخی بورس با خروج ۵۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ آخرین روز معاملاتی بازارهای سهام تهران در سومین هفته مردادماه نیز مثبت رقم خورد و جهش ۳۰ هزار واحدی شاخص کل با دستیابی به نقطه یک‌میلیون و ۴۸۴ هزار واحدی، شاخص را آماده فتح کانال ۱.۵ میلیون واحدی در هفته آینده کرده است. شاخص کل هم‌وزن و فرابورس نیز صعودی بودند و به‌ترتیب با ۴۱۶۲ و ۴۲۳ واحد سقف‌های سال گذشته را بازپس گرفتند. ارزش معاملات خرد هم در ادامه مسیر رشد دیروز، رکورد شکست و به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران خرد امروز بالاترین میزان خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت را به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در تاریخ بورس رقم زدند.

تاثیر مثبت حدود ۴ هزار واحدی فارس بر شاخص کل


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات امروز چهار‌شنبه ۲۰ مردادماه در بازارهای سهام تهران، افزایش تقاضای خرید همچنان در سهم‌های بنیادی و دلارمحور بورسی مانند فارس، فولاد، شستا، فملی، کگل، پارس و تاپیکو همراه بود و در فرابورس نیز نمادهای آریا، مارون، کگهر، هرمز، صبا، زاگرس و ذوب بالاترین میزان تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.


همچنین بیش‌ترین میزان تراکنش مالی سهام در بورس تهران به نمادهای سپید، شستا، فولاد، ولکار، برکت، فملی و شپنا رسید و در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز نمادهای لطیف، شصدف، دی، فگستر، چخزر، فتوسا و آریا به این جایگاه دست یافتند.


ارزش بازار بورس و فرابورس به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید


معامله‌گران بازار سرمایه امروز در ۶۰۲ نماد شرکتی، اقدام به نقل‌وانتقال سهام کردند و طی این دادوستدها ۱۷۶ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و ۶۹ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند. ارزش بازار بورس تهران به حدود ۶ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار اول و دوم فرابورس نیز به حدود ۱۱۶۰ میلیارد تومان رسید.


جزییات آمار نقل‌وانتقال سهام طی معاملات امروز


پس از ثبت رشد بیش از ۲.۱ ‌درصدی شاخص بورس تهران، در این بازار امروز ۳۳۵ نماد مورد معامله قرار گرفتند و تعداد ۲۱۳ سهم، معادل ۶۴ درصد نمادهای معامله شده، افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند اما تعداد معاملات منفی با افزایش همراه بود و ۱۱۱ سهم، معادل ۳۳ درصد هم با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. برای ۵۹ نماد بورسی صف خرید ۱۰۰۳ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۱۳ نماد هم به صف فروش ۹۰ میلیارد تومانی گذاشته شدند که نسبت به دیروز ارزش صف‌های فروش با کاهش همراه بود.


در جریان معاملات امروز فرابورس که با رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل این بازار همراه بود، تعداد ۱۳۶ نماد مورد معامله قرار گرفتند و ۹۲ سهم، معادل ۶۸ درصد به قیمت پایانی مثبت و ۴۳ سهم، معادل ۳۲ درصد نیز در مدار منفی قرار گرفتند. سهامداران فرابورسی امروز برای ۲۱ نماد صف خرید ۱۵۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۶۵ نماد را در صف فروش ۱۵۲ میلیارد تومان گذاشتند که الرزش این دو صف برابر شد.


وضعیت معاملات در بازار پایه، نسبت به دیروز افت داشت و نتیجه دادوستد در ۱۳۱ نماد، با معاملات مثبت در ۵۶ سهم، معادل ۴۳ درصد با روند مثبت رقم خورد درحالی‌که ۶۶ سهم، معادل ۵۱ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید در این بازار با حضور ۴۰ نماد به ۱۰۶ میلیارد تومان رسید و درمقابل، ۳۷ نماد هم در صف فروش ۴۷۲ میلیارد تومانی ایستادند.


«مدیریت» پنجمین نماد عرضه اولیه شده فرابورس در سال ۱۴۰۰


امروز همچنین بازار فرابورس شاهد انجام پنجمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰ ‌بود که طی آن شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «مدیریت» ‌عرضه اولیه شد. قیمت کشف‌شده به ازای هر سهم مدیریت ۵۰۲ تومان، سهام عرضه‌شده برای عموم خریداران و صندوق‌ها ۱۵درصد، میزان مشارکت ۲میلیون و ۸۱۳ هزار و ۹۴۴کد معاملاتی، ‌تعداد کدهای تخصیص‌یافته ۲میلیون و ۷۹۶هزار و ۷۲۱ کد و حداکثر سهام تخصیص‌یافته به هر کد معاملاتی ۷۶ سهم بود.


میرکاظمی، نخستین عضو اقتصادی کابینه دولت سیزدهم


ازجمله خبرهای مهم در حوزه سیاست و اقتصاد که برای بازار سرمایه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، انتصاب ریاست سازمان برنامه و بودجه از سوی رییس‌جمهوری بود که این حکم به نام مسعود میرکاظمی، به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ثبت شد.


اعلام وصول لیست وزرا به مجلس، شنبه آینده


در همین راستا، علی نیکزاد، نایب رییس مجلس نیز خبر از اعلام وصول لیست وزرای دولت سیزدهم به مجلس در شنبه هفته آینده خبر داد. به گفته نیکزاد، با توجه به هماهنگی صورت گرفته با رییس مجلس، لیست وزرای پیشنهادی کابینه در جلسه علنی روز شنبه ۲۳ مردادماه به مجلس اعلام وصول خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۲۰ مرداد۱۴۰۰


در یک روز معاملاتی سبز، مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با جابجایی حدود ۷۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۱۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۹۸۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۶۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها امروز هم با افزایش معاملات حقیقی‌ها، رکوردشکنی کرد و با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۹۲۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات دیروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. طی این دادوستدهای خرد، ۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به سهامداران عمده رخ داد. در جریان این نقل‌وانتقالات سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به سهام نمادهای شستا، شتران و فارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای وبملت، فملی و وغدیر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، چندرشته‌ای و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۹۱۱ ، ۸۴۴ و ۷۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۸۴,۵۸۹.۹۲ (۳۰۷۷۸.۶۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۳۳۰.۸۴ (۴۱۶۲.۰۳افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۸۷۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، فولاد و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۲۱۲.۷۹ (۴۲۳.۲۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰.۲۵۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، مارون و کگهر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0