همفکران
1400/08/30
16:48
گزارش بازار / دوپینگ شستایی

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۴۰۰ واحد معادل ۰.۲۵ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۸۷ هزار واحد رسید. در مجموع بازار بورس روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و بعد از بالا و پایین های زیاد بالاخره با رنج های مثبت لحظه آخری توانست سبزپوش به خط پایان برسد. اما شاخص هم وزن علیرغم افزایش تقاضا در دقایق پایانی نتوانست خود را به مدار مثبت برساند...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۴۰۰ واحد معادل ۰.۲۵ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۸۷ هزار واحد رسید. در مجموع بازار بورس روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و بعد از بالا و پایین های زیاد بالاخره با رنج های مثبت لحظه آخری توانست سبزپوش به خط پایان برسد. اما شاخص هم وزن علیرغم افزایش تقاضا در دقایق پایانی نتوانست خود را به مدار مثبت برساند و ۰.۰۵ درصد معادل ۱۹۸ واحد کاهش پیدا کرد. فولاد، تاپیکو و شستا بیش از همه در جهت سبزپوشی شاخص تلاش کردند، شستا و تاپیکو در صف خرید روز را تمام کردند ولی فولاد به مثبت ۳.۲ درصد بسنده کرد. کچاد، پارسان و بورس بیشترین اثر منفی را برشاخص گذاشتند، بورس صف فروش بود و امروز را با فروشندگان نشسته در صف به پایان برد اما دو نماد دیگر حوالی صفر تابلو نوسان کردند.


در فرابورس هم اوضاع به همین منوال بود و رنج کشی های مثبت آخر بازار توانست این شاخص را با جهش محدود ۲۹ واحدی همراه کند و به ۲۰ هزار و ۱۸ واحد برساند. کگهر، اتکای و شاوان بیش از همه اثر منفی داشتند و آریا، زاگرس و غصینو بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۹۷ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۰ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

پیشنهاد پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی به سهامداران متضرر:


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه: با توجه به ضرر سهامداران حقیقی خرد در بازار سرمایه، در جلسه با رئیس سازمان بورس پیشنهاد دادم تا وام قرض الحسنه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به آنها پرداخت شود. این وام با بازپرداخت سه تا پنج ساله می‌تواند، بخشی از ضرر این افراد را جبران و به این سهامداران خرد کمک کند و در مقابل از سهام این افراد می توان به عنوان وثیقه استفاده کرد.


معاون اول رییس جمهور: دولت با کسری بودجه جدی و محدودیت های درآمدی مواجه است / ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی دانم:


ارز ترجیحی فنر قیمت ها را متراکم نگه داشته است. وقتی دولت سیزدهم را آغاز کردیم بیشتر ارز ترجیحی مصوب مجلس مصرف شده بود.



ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، اداره بازارهای مالی و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، خگستر و فاراکح نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند


خبهمن برای چندمین روز متوالی در کانون توجه بورس بازان بود و بیشترین حجم معاملات بورسی را به دست آورد. این نماد روزش را سبزپوش و در حوالی صفر تابلو آغاز کرد اما پس از گذشت تنها چند دقیقه به استقبال خریدارانش در صف خرید رفت و امروز را در سقف قیمت روزانه و با همراهی خریداران نشسته در صف به پایان برد. از ۶۲۹ میلیون سهم معامله شده ۸۴ درصد را حقیقی‌ها خریداری و ۳۷ درصد را حقوقی‌ها عرضه کردند. در نتیجه ۲۷.۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد.



ورود و خروج پول حقیقی



خودرویی ها محبوب‌ترین گروه بین حقیقی‌ها بودند و توانستند با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کنند. محصولات فلزی و هلدینگ ها نیز از دیگر صنایع پذیرای پول سهامداران خرد بودند؛ اما بیمه ای ها، فلزات اساسی و سرمایه گذاری ها بیش از همه فرار پول حقیقی داشتند. در بین نمادها نیز خبهمن، تاپیکو و فاراک بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و اتکای، میدکو و آریان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند


ناگفته نماند که شستا از جمله نمادهای درخشان امروز بود که در یکساعت پایانی توانست یک تنه موجی از جنس تقاضا را در بازار ایجاد کند. حوالی ساعت ۱۱ حقیقی های بازار به سراغ شستا رفتند و این هلدینگ شاخص ساز را از مدار منفی به سوی سقف قیمتی روزانه هدایت کردند به طوری که خریداران این نماد تا پایان بازار در صف پابرجا ماندند. امروز ۱۱۹ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۸۹ درصد آن را حقیقی ها خریدند. البته اهالی بازار سرمایه خبرهایی از تایید افزایش سرمایه شستا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها توسط حسابرس را که پیش از این ارائه داده بود، یکی از عوامل موثر بر این افزایش تقاضا دانستند


بازگشایی فملی یکی دیگر از مهم های بازار امروز بود. این غول صنعت فلزات اساسی در قیمت ۱۳۲۳ تومان در محدوده صفر تابلو به گردونه معاملات بازگشت و ۴۲ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد. فملی در پایان معاملات امروز مجددا بسته شد و به سوی مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه راهی شد.





نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه ثاژن، بنو و قنیشا مشکوک‌ترین نمادها بودند ثاژن، غبهار و بنو نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


ثاژن از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا به الان یک روز سبز هم نداشته و فروشندگانش تا آنجا که توانستند در صف فروش ایستادگی کرده اند. البته علیرغم این حجم از فروشنده این نماد از سقف قیمت تاریخی اش تنها حدود ۴۰ درصد فاصله گرفته که می توان علت عمده آن را بازار پایه بودن سهم و همچنین حجم معاملات بسیار پایین آن دانست. p/e این نماد ۲۶۶.۴ است که تقریبا ۲۰ برابر میانگین کل بازار می باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کطبس با ۴.۶۴ درصد، بالبر با ۳.۲۳ درصد و سصفها با ۳.۰۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سنیر با ۵.۲۶ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسرضوی با ۴.۹۶ درصد افت خورد.


سنیر در ۲۴ آبان ماه پس از انجام مراحل افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی اش، به آغوش بازار بازگشت و از آن روز با افزایش تقاضا از سوی خریداران همراه شده به طوری که در طول یکهفته توانسته بیش از ۱۳ درصد بازدهی به ارمغان بیاورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز ۰.۶۶ درصد خود را بالا کشید و هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۲۶۰ تومان در حال معامله است


سکه طرح جدید حدود ۰.۷ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رسید


انس طلا هنوز کار خود را شروع نکرده است در همان محدوده ۱۸۴۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0