همفکران
1400/03/11
14:57
گزارش بازار / شاخص زیر بار عرضه ها خم شد

شاخص کل بورس تهران نتوانست رشد کند. شاخص کل بورس روز را صعودی آغاز کرد اما در این روند نا پایدار بود و دو بار افت داشت. قبل از ساعت ۱۰ شاخص به اوج روزانه خود رسید ولی بعد کاهشی شد. ۵۴۰۰ واحد معادل ۰.۴۷ درصد از ارزش شاخص کم شد و تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص هم وزن از صبح کاهشی بود. یکی دو بار برای تغییر روند تلاش کرد اما هربار ناکام ماند و بیشتر کاهش یافت. این شاخص نیز اصلاح ۰.۴۲ درصدی معادل ۱۶۰۰ واحد را تجربه کرد. با اینکه بیشتر شاخص سازها منفی بودند اما ...

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران نتوانست رشد کند. شاخص کل بورس روز را صعودی آغاز کرد اما در این روند نا پایدار بود و دو بار افت داشت. قبل از ساعت ۱۰ شاخص به اوج روزانه خود رسید ولی بعد کاهشی شد. ۵۴۰۰ واحد معادل ۰.۴۷ درصد از ارزش شاخص کم شد و تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحد اصلاح کرد. شاخص هم وزن از صبح کاهشی بود. یکی دو بار برای تغییر روند تلاش کرد اما هربار ناکام ماند و بیشتر کاهش یافت. این شاخص نیز اصلاح ۰.۴۲ درصدی معادل ۱۶۰۰ واحد را تجربه کرد. با اینکه بیشتر شاخص سازها منفی بودند اما فارس ، برکت و تاپیکو جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را روی بازار داشتند. در مقابل وبملت ، شستا و شبندر بیش از دیگران در کاهش شاخص نقش داشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۴۸ واحد معادل ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و در ارتفاع ۱۷ هزار ۶۷۸ واحد ایستاد. در این بازار بزاگرس ، شگویا و بنو بیشترین تاثیر منفی و آریا ، شبصیر و دماوند بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.


بازار امروز با خروج ۳۳۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها و ارزش معاملات خرد ۲۳۹۰ میلیارد تومانی به پایان رسید. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر نسبت به دیروز به بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۵ میلیارد دلار شد.



صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در یک هفته قبل به پالایش یکم با ۱۰.۹۷ درصد ، فراز داریک با ۷.۵۴ درصد و مشترک میعاد ایرانیان با ۷.۳۳ درصد رسید. صندق های مشترک کوثر با ۱.۷۷ درصد ، گروه زعفران سحرخیز با ۰.۷۲ درصد و کوثر یکم با ۰.۴۱ درصد بیشترین ضرر را به خریداران خود در هفت روز گذشته زده اند.


پالایش یکم با اینکه سه روز متوالی کاهشی است اما به لطف رشد چند روز پیش خود هنوز در صدر بازدهی صندوق ها قرار دارد. ۱۰۰ درصد این صندوق در نمادهای پالایشی سرمایه گذاری شده است و خریداران از شهریور ۹۹ تا امروز بیش از ۲۷ درصد ضرر کرده اند.


پر حجم ترین معاملات


بانکی ها ، سرمایه گذاری ها و انبوسازان بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها نیز پالایش ، دارایکم و شپنا بیش از دیگران خرید و فروش شدند.


دارایکم در طول روز فقط برای چند دقیقه مثبت بود و در بقیه زمان بازار در بازه منفی معامله می شد. از ۱۴ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها از خرید ۱.۳ درصد و از فروش ۱.۸ درصد بود. این نماد به خاطر شناوری بالایی که دارد. همیشه در اختیار حقیقی ها بوده است.


بیشترین ورود و خروج پول



دارویی ها و کانی های فلزی برای روز دوم در صدر لیست ورود پول حقیقی قرار گرفتند و بعد از این دو صنعت پیمانکاری حضور دارد. اما بانکی ها ، فراورده های نفتی و نیروگاه ها امروز بیشترین خروج پول را به نام خود ثبت کردند. در بین نمادها حقیقی ها بیشتر از همه فولاد ، هجر و فپنتا را خریدند و در عوض دماوند ، وبملت و شبندر را فروختند.


فولاد با جذب ۸۹ میلیارد ریال پول حقیقی بیشترین توجه را در بین نمادها به خود جلب کرد. حقیقی ها با مشارکت ۸۹ درصدی در سمت تقاضا و ۷۳ درصدی در سمت عرضه بازیگران اصلی نماد بودند.


دماوند صبح امروز برای افشا اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد و کمتر از یک ساعت بعد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. حقیقی ها که از نشستن در صف فروش خسته بودند با عرضه بیش از ۹ میلیون سهم از فرضصت استفاده کردند. در آخرین دقایق بازار ۹۹ درصد از کل سهام معامله شده توسط حقوقی ها جمع شد و حتی قیمت کمی هم افزایش یافت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه بیشترین حجم مشکوک به کپشیر ، خمهر و دماوند اختصاص یافت و در بازه ۳۰ روزه باز هم نمادهای کپشیر و خمهر در صدر بودند و بعد از این دو بزاگرس قرار دارد.


کپشیر صبح امروز از طرف ناظر بازار مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد. از همان ابتدای روز صف فروش سنگین در محدوده منفی ۱۰ درصد توسط فروشندگان حقیقی تشکیل شد. حدود یک ساعت ۱۰ کد حقوقی ۲۸۰ هزار سهم را خرید اما صف تکان نخورد. ولی قیمت پایانی ۸.۴۹ درصد افت کرد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به نام فتوسا ، غکوروش و کماسه با ۴.۹۹ درصد رشد ثبت شد. نمادهای خمهر با ۲۴.۴۶ درصد ، بزاگرس با ۱۹.۶۲ و کپشیر با ۸.۴۹ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمتی داشتند.


فتوسا عرضه اولیه سربلند سال ۱۴۰۰ است. این نماد از روز عرضه در صف خرید قرار دارد و اغلب روزها ۵ درصد رشد می کند. امروز هم صف خرید سنگین تشکیل شد. حقیقی ها هم در سمت خرید و هم در سمت فروش کنترل را در دست داشتند و تمام عرضه و تقاضا را مدیریت کردند تا حجم مبنا پر شود و نماد رشد کند.


خمهر یکبار برای افشا اطلاعات با اهمیت بازگشایی شد و بیش از ۲۵ درصد افت کرد. هرچند که چند دقیقه بعد با افزایش تقاضا در قیمت ۱۶۸۵ رال صف خرد تشکیل داد. یکبار هم برای برگزاری مجمع متوقف شد و به نظر می رسد در زمان بازگشایی با استقبال خریداران مواجه شود


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم کمی اصلاح کرد و با از دست دادن ۰.۱۲ درصد به ۲۳ هزار ۴۳۸ تومان رسید.


سکه طرح جدید رشد ۱.۵۴ درصدی داشتو هم اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۸۱۲ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا هم کمی رشد داشت. هم اکنون هر انس با قیمت ۱۹۰۷ دلار و ۰.۲ درصد بیش از دیروز خرید و فروش می شود.



انتهای خبر

0
0