بااقتصاد
1401/05/18
14:32
احتمال توافق برجام و افت نرخ دلار، معامله‌گران بورس را به صف تقاضای صنایع ریالی سوق داد/ رشد ۳ هزار واحدی شاخص کل با نردبام فولادی

گزارش بازار/ ‌‌‌سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران پس از تعطیلات دو روزه میان‌هفته‌ای، روز نسبتا مثبت و متعادلی را پشت سر گذاشتند. بیم معامله‌گران سهام در سایه احتمال توافق برجام و افت نرخ دلار، موجب رونق دوباره صنایع ریالی شد و سهم‌های بزرگ و دلارمحور در صف عرضه قرار گرفتند. در این میان، فولاد که پس از بازگشایی نماد طی روزهای اخیر معاملاتی با افزایش تقاضا مواجه شده است، امروز نقش اصلی را در سبزپوشی ۳۰۰۰ واحدی بورس تهران ایفا کرد و بیش از ۲۹۶۵ واحد بر شاخص کل تاثیر مثبت گذاشت. حمایت گروه ریالی و به‌اصطلاح برجامی نیز بر رونق نسبی معاملات امروز افزود.

فولاد، دوباره ناجی شاخص کل شد


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، ۱۸ مردادماه، درحالی‌که تمامی بازارهای پولی، مالی و موازی چشم به نهایی شدن نتایج مثبت مذاکرات وین دوخته‌اند و خبرهای غیر رسمی از توافق برجام حکایت می‌کنند، شاخص کل بورس تهران، رشد ۳۰۱۹ واحدی را در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی ثبت کرد. این درحالی‌است که دقایق نخست بازار امروز با افت ۵۰۰ واحدی شاخص کل همراه بود اما با تشدید تقاضا به‌ویژه در گروه خودرویی و بانکی، همچنین معاملات مثبت در نماد فولاد، تمامی شاخص‌ها صعود کردند.



هم‌سو با رشد شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن و آیفکس نیز به‌ترتیب با ۸۰۱ و ۱۰۰ واحد مثبت، سبزپوش شدند. شاخص کل هم‌وزن در ارتفاع ۳۹۰ هزار و ۹۴۴ واحدی، مترصد ورود دوباره به کانال حمایتی ۴۰۰ هزار واحدی است و شاخص کل آیفکس نیز اندکی از کف کانال ۱۹ هزار واحدی فاصله گرفت.


فولاد، تک نماد از گروه شاخص‌سازان بزرگ بورس، امروز صدرنشین این جدول بود و خساپا و وبملت در رتبه‌های بعدی تاثیرگذارترین نماد بر شاخص کل بورس ایستادند. معاملات منفی نمادهای تاپیکو، شبندر، کگل و شپنا، مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل شد. سه نماد خودرویی خساپا، خودرو و خگستر، بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را هم به خود اختصاص دادند.


در بازار فرابورس نیز نماد بپاس، به‌تنهایی ۱۲۰ واحد مثبت بر شاخص کل آیفکس تاثیر گذاشت و دی و صبا در جایگاه دوم و سوم این جدول قرار گرفتند، درحالی‌که زاگرس، شاوان، خدیزل و بمپنا اجازه صعود بیش‌تر شاخص کل آیفکس را ندادند و به روند منفی‌سازی ادامه دادند. فرابورس، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را از آن خود کرد و فزر در نقطه مقابل ایستاد.


کاهش ارزش صف‌های خرید در یک روز مثبت و صعودی!


گرچه بازار سهام امروز شاهد رشد تمامی شاخص‌ها بود اما کاهش ارزش صف‌های خرید و در مقابل، رشد ارزش صف‌های فروش نسبت به معاملات شنبه گذشته، یک امتیاز منفی برای بازار محسوب می‌شود که با رشد تعداد نمادهای منفی نیز همراه بود. از تعداد ۶۳۴ نماد مورد معامله ۲۹۸ سهم، معادل ۴۷ درصد، در دامنه مثبت و با رشد قیمت پایانی مواجه شدند و ۳۳۶ سهم، معادل ۵۳ درصد از نمادها در مدار منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را ثبت کردند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۵۱ نماد شرکتی، صف خرید ۹۰ میلیارد تومانی تشکیل دادند که نسبت به معاملات شنبه گذشت، حدود ۴۰ میلیارد تومان کاهش داشت. ۴۳ نماد به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان هم در صف فروش به حراج گذاشته شدند.


وعده رییس سازمان بورس برای جایگزینی یک شاخص جدید با شاخص کل


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از احتمال جایگزینی یک شاخص جدید با شاخص کل برای نشان دادند وضعیت معاملات روزانه بورس تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد‌هایی برای بهتر شدن شاخص کل ارایه شده که در دست بررسی است.


به گفته عشقی، شاید یک شاخص جدید منتشر شود تا قابل اتکا و نشان‌دهنده حال و روز بهتر بازار باشد.


عشقی همچنین درباره افزایش دامن نوسان، اظهار کرد: تغییرات دامنه نوسان را به صورت فصلی خواهیم داشت، تا نقاط ضعف آن در خصوص تشکیل صف از بین برود. شاید این دامنه نوسان بیش‌تر یا کمتر از ۱۰ درصد باشد که با توجه به وضعیت تابلو‌های مختلف، قطعا متفاوت خواهد بود.


ابلاغ بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی، تحولی بزرگ برای بورس کالا


پس از چند ماه انتظار و با پیگیری‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس اوراق بهادار، همچنین همکاری سازمان امور مالیاتی، سرانجام بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور برای به بورس کالا ابلاغ شد.


با صدور این ابلاغیه، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش و معامله می‌شوند، در شمول قانون نرخ صفر مالیاتی قرار می‌گیرند.


انتقاد یک نماینده مجلس از تخصیص ارز به واردات خودرو


رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس، تصریح کرد: تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی به واردات خودرو، باعث ایجاد رانت و فساد خواهد شد و این رقم اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰‌هزار خودرو می‌شود که تاثیری در بازار ندارد.


وی افزود: به نظر من، لازم نیست دولت برای واردات ارز تخصیص دهد زیرا باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود. سرمایه‌داران بزرگی در خارج داریم که ایرانی هستند و تمایل دارند سرمایه خود را در کشور به کار ببندند و برای واردات خودرو همکاری کنند.


به گفته کوچی، خودرو بازار پرکششی است؛ از طرفی، وقتی سرمایه تبدیل به خودرو شود، می‌توان سود حاصله را با مدیریت در چرخه تولید حفظ کرد. به گفته این نماینده مجلس، باید از ظرفیت ارز با منشا خارجی استفاده و در کنار آن سقف‌های اختصاص‌یافته حذف شود.


ایران خودرو با هایما وارد بورس کالا می‌شود


گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده است. این خودروساز بزرگ داخلی، در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S۵ و S۷ را از طریق بورس کالا به فروش می‌رساند.


این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی و حذف سودجویان از فرایند فروش و در نهایت حذف قرعه کشی صورت می‌گیرد.


مخالفت نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تفکیک وزارت صنعت


نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در شرایط فعلی با تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی موافق نیستم. با وضعیت فعلی و مسائلی که با حذف ارز ترجیحی ایجاد شده است، این کار جزو اولویت‌های کشور نیست.


بازار بورس کالا در انتظار رونق و توسعه


جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به ابلاغ بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی، گفت: در گواهی سپرده کالایی، اعتبار مربوط به مالیات بر ارزش افزوده‌ای که نفر نخست برای کالایی که مشمول ارزش افزوده است، پرداخت کرده، باید به نفر آخری که این کالا را از انبار بورس کالا تحویل می‌گیرد، منتقل شود.


به گفته وی، گواهی سپرده کالایی با تبدیل کالا به ورقه بهادار امکان معاملات پیوسته کالا، توثیق کالا، معاملات خرد، انبارداری استاندارد کالا، تامین مالی، ایجاد زیرساخت تحویل کالا برای راه اندازی معاملات مشتقه کالایی و غیره را فراهم می‌کند و موجبه رونق و توسعه بورس کالا می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت حدود ۹۲۰۰ میلیارد تومان، نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته کمی کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۵۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز رقم ۲۶۳۴ میلیارد تومان را ثبت کرد و تغییر چندانی با معاملات خرد در شنبه گذشته نداشت. طی این نقل و انتقالات، ۲۶۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده رخ داد و تراز معاملات به سمت حقیقی‌ها منفی شد. حقیقی‌ها همچنین، بخش عمده خریدشان را روی سهام فولاد، سهرمز و بپاس متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های خساپا، شپنا و وساپا خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای نسبتا مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۴۸۷، ۱۳۵ و ۱۲۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۱.۹۴۲.۱۱ (۳۰۱۹.۴۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۰.۹۴۴.۶۶ (۸۰۱.۵۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۳۲۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، خساپا و وبملت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۵۰.۲۵ (۱۰۰.۱۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱۳.۶۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، دی و صبا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0