فارس نیوز
1401/12/21
17:25
خودرویی‌ها و دلاری‌ها عامل ریزش امروز بورس/ تکرار سنت دیرینه صندوق‌ها برای بستن حساب‌ها در پایان سال

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش و کاهش قیمت دلار از جمله دلایل خروج پول حقیقی و ریزش شاخص‌های بورس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزی که انگیزه‌ای برای صعود نداشت، با افت شدید مواجه شد تا بازهم به یک کانال پایین‌تر نقل مکان کند و تثبیت در کانال ۱.۸ میلیون واحدی به سال آینده موکول شود.


به‌نظر می‌رسد شاخص بورس با روندی که در پیش گرفته است، در یک بلاتکلیفی خاصی به سر می ‌برد. افت یکپارچه شاخص‌های بورس نشان می‌دهد، سهامداران خرد در حال خروج از بورس بوده و این مساله می‌تواند به دلیل کاهش قیمت دلار، ثبت نام خودرو و یا خرید عرضه اولیه باشد.


شاخص کل هم‌وزن نیز با وجود افت در نیمه دوم نتوانست خود را بالاتر از سقف شکسته شده مقاومت سال ۱۳۹۹ نگه دارد. مقاومتی که چند روزی بود با شکستن آن امید تازه‌ای به اهالی بازار سرمایه داده است که می‌تواند به اعداد و ار‌قام بالاتر دست پیدا کند.


* ثبات نرخ ارز می تواند بورس را به تعادل برساند


در این‌باره، راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه این روزها رقبای جدی‌تری پیدا کرده است، ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه نیاز به نقدینگی ۱۰۰ میلیون تومانی دارد که بسیاری برای تهیه این مبلغ در حال فروش سهام خود هستند.


وی ادامه داد: ریزش نمادهای دلاری نیز به دلیل افت قیمت ارز در روزهای اخیر اتفاقی قابل پیش بینی بوده است و تا زمانی که نرخ ارز در کشور به ثبات نرسد، نمی توان امیدوار به روند متعادل در سهم های دلاری بورس بود.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته نباید این موضوع را فراموش کرد که در انتهای سال به سنت دیرینه بسیاری از صندوق‌ها برای بستن حساب‌های خود اقدام به فروش می‌کنند تا میزان سود و زیان سالیانه خود را محاسبه کرده و پس از تعطیلات نوروزی اقدام به خرید می ‌کنند. این موضوع برای حقیقی‌‌هایی که از اعتبار استفاده می‌کنند نیز صادق است.


آرمند تصریح کرد: بازار به سقف روانی خود رسیده و انتظار معامله گران رشد بیشتر قیمت‌ها نیست و اغلب معامله‌گران در پی ذخیره سود و نوسان‌گیری در بازار هستند.


* ریزش شاخص های عملکردی بورس


در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با سقوط ۳۳ هزار و ۵۴۴ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۱۹۵ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱.۸۵ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۹ هزار و ۶۱۰ واحدی در رقم ۵۳۹ هزار و ۶۵۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۷۵ درصد بوده است.


همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۶۵ واحدی در سطح ۲۲ هزار و ۷۱۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز ۲ هزار و ۲۹۲ واحد افت کرد و به رقم ۹۳ هزار و ۵۷۲ واحد رسیده است.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازارسهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۶ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۷ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان بود که ۵۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۲۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۷۷۱ میلیارد تومان رسید.


* خروج سنگین پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و ۹۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز ۵۹ درصد افزایش یافته است.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وسالت (بانک رسالت)، خاور (ایران خودرو دیزل) و وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نماد خپارس (پارس خودرو)، انرژی ۳ (سایراشخاص بورس انرژی) و بورس (شرکت بورس تهران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* سرانه خرید و فروش حقیقی


در پایان معاملات امروز سرانه فروش حقیقی بیشتر از سرانه خرید حقیقی بود. میزان سرانه خرید حقیقی ها ۲۳.۲ میلیون تومان و میزان سرانه فروش آنها، ۲۵.۳ میلیون تومان بوده است.


* رشد قیمت ۱۳۹ نماد در بورس


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۱۲۳ نماد رشد قیمت داشتند و ۵۱۹ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۲۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۴۹ نماد صف خرید داشتند و ۱۱۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت ۲۰ درصدی به ۲۰۶ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۲۲ درصد افزایش یافت و ۴۲۲ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد تنوین (شرکت تامین سرمایه نوین)، تکنو (شرکت تکنوتار) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات نماد فاذر (صنایع آذرآب)، حآفرین (ریل پرداز نو آفرین) و خمحرکه (نیرو محرکه) بیشترین صف فروش را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0