همفکران
1400/05/11
16:36
شاخص نفس تازه کرد

شاخص کل بورس تهران بعد از سه روز رشد امروز را به استراحت گذراند. شاخص کل ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۱۷ درصد اصلاح کرد و به یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن هم با اینکه روز را صعودی آغاز کرد و تلاش زیادی داشت که سبز بماند اما ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۸ درصد از ارزش خود را از دست داد


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران بعد از سه روز رشد امروز را به استراحت گذراند. شاخص کل ۲۲۰۰ واحد معادل ۰.۱۷ درصد اصلاح کرد و به یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن هم با اینکه روز را صعودی آغاز کرد و تلاش زیادی داشت که سبز بماند اما ۱۱۰۰ واحد معادل ۰.۲۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. فملی، شپدیس و کچاد بیشترین تاثیر منفی و میدکو، خودرو و وغدیر بیشترین اثر مثبت را در بازار امروز داشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب به همین صورت بود. شاخص کل فرابورس از صبح شروع به افت کرد و تا پایان روز ۸۷ واحد معادل ۰.۴ درصد را از دست داد. زاگرس، دی و آریا بیشترین اثر منفی و فرابورس، بنو و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد با ۱۴ درصد افت نسبت به دیروز به ۵۱۶۰ میلیارد تومان رسید. همچنین امروز ۳۰۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز هم افت در ارزش ذاتی و قیمت پایانی خود را تجربه کرد. ارزش ذاتی صندوق به ۱۷۱۶۶۸ ریال رسید و قیمت پایانی یک درصد کاهش یافت. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و ۳ میلیارد پول حقیقی به نماد وارد شد.


پالایش رشد ارزش ذاتی را داشت ولی قیمت پایانی درجا زد. ارزش ذاتی به ۷۷۹۴۳ ریال رسید و قیمت پایانی ۶۹۴۰۰ ریال ماند. حقوقی ها بیشتر خریدار بودند و ۲ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


سه گروه خودرو، سرمایه گذاری و بانک ها بیشترین حجم معاملات روزانه را داشتند. نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادهای بورسی معامله شدند.


خساپا از محدوده صفر تابلو روز را شروع کرد و در چند دقیقه خود را به صف خرید رساند؛ اما این صف دوام نیاورد و قبل از ساعت ۱۰ عرضه شد. از ۹۰۰ میلیون سهم معامله شده امروز ۱۰ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۶ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد. در نتیجه ۹ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



کانی های فلزی برای دومین روز متوالی بیشترین پول حقیقی را به خود جذب کردند. در رتبه های بعدی واسطه گری مالی و انبوه سازان قرار گرفتند؛ اما حقوقی ها بیشتر در گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک ها پول خرج کردند. کدماح امروز هم مورد توجه حقیقی ها بود و پس از او بنوو وگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در مقابل شستا، فملی و حتاید بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. این در حالی است که حتاید دیروز مورد توجه حقیقی ها واقع شده بود.


بنو با خبر افزایش سرمایه بازگشایی شد و توانست ۸ درصد جهش قیمتی داشته باشد و در روزی که شاخص به رنگ قرمز بود در صدر جدول بهترین بازدهی ها بنششیند. این رشد قیمتی مدیون حمایت حقیقی ها بود. از ۳۷ میلیون سهم معامله شده ۹۸ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۸ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد. حقیقی ها با سرانه خرید ۱۹۲ میلیون تومان ۴۱ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی بنو از محل اندوخته انجام شد.


شستا با حمایت حقوقی ها در محدود صفر تابلو نوسان کرد. حقوقی ها ۳۷ درصد از ۶۵ میلیون سهم عرضه شده ر خریداری کردند و اجازه ندادند افت قیمتی اتفاق بیفتد این روند بیش از یک ماه است که در این نماد تکرار می شود. امروز حقوقی ها ۳۰ میلیارد تومان پول به شستا تزریق کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه واتوس، پلاست و سکارون بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ پلاست، سکارون و دشیری مشکوک ترین نمادها بازار بودند.


پلاست در کنترل حقیقی ها بود و کدهای حقوقی فقط تماشاچی بودند. تمام دو میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی خریداری شد و در سمت عرضه تنها یک کد حقوقی ۱۰ هزار سهم عرضه کرد. این نماد چند روزی است که از گره معاملاتی خارج شده و با حجم مطلوبی معامله می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بنو با ۸.۰۱ درصد، نگین با ۵.۷۸ درصد و کدما، هجرت، فرابورس و کالا با ۵ درصد به دست آوردند. در انتهای جدول سکارون با ۴۰.۶۶ درصد، پلاست با ۳۶.۷۳ درصد و وآتوس با ۳۵.۴۲ درصد افت بدترین عملکرد روزانه را باقی گذاشتند.


نگین حجم معاملات کمی دارد. امروز قیمت پایانی هر واحد از این صندوق به ۵۰۳۲۰ ریال رسید که حدود ۱۰ درصد بالاتر از ارزش ذاتی صندوق است. ۷۴۷۹ واحد معامله شد که توسط ۱۲ کد حقیقی فروخته و ۲۲ کد حقیقی خریده شدند.


سکارون از دی ماه در صف فروش قفل شده بود. امروز از مجمع برگشت و نزدیک به ۴۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد، با این حال هنوز صف فروش ضعیفی منتظر فرصت برای خروج است. به نظر می رسد ۹۷ هزار ریال حمایت خوبی برای سهم باشد و در صورت عبور از این حمایت مهم می توان به ۷۳۰۰۰ ریال امیدوار بود. امروز حقوقی ها تلاش کردند از سهم حمایت کنند و ۲۹ درصد از ۱۴۵ هزار سهم معامله شده را یک کد حقوقی خریداری کرد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار اندکی تقویت شد و خود را در کانال ۲۵ هزار تومان نگه داشت. امروز هر دلار با رشد ۰.۲۶ درصدی به ۲۵ هزار ۵۵۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید برخلاف دلار افت قیمت داشت و با از دست دادن ۰.۲۴ درصد به ۱۱ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان رسید.


انس طلا افت ۰.۱۶ درصدی دارد و به ۱۸۱۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0