فارس نیوز
1401/06/22
16:45
تصویب اساسنامه صندوق‌های دولتی از دلایل سبزپوشی بازار سهام

بازار سرمایه پس از ۶ روز، به عقیده کارشناسان امروز به دلیل تصویب اساسنامه صندوق‌های دولتی و رشد قیمت دلار، سبزپوش شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه برخلاف ۶ روز گذشته روندی صعودی داشت و شاخص های عملکردی بورس همگی سبزپوش بودند.


بورس در جریان معاملات امروز رشد را تجربه کرد؛ اما این رشد چندان زیاد نبوده و ممکن است با هر محرکی جای خود را به افت دهد.


در این روزها تکنیکالیست‌ها به دنبال نقطه برگشت بازار هستند و با محاسباتی شاخص را در موج پنجم و موج انتهایی نزولی می‌بینند و حالا با رشد قیمت دلار، این انتظار برای فعالان بازار ایجاد شده که دلار می تواند عامل محرک و آغازکننده رشد بازار سرمایه باشد.


برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند قیمت‌‌ها در بازار به کف رسیده و سهام شرکت ها در سطح ارزنده‌‌ای قرار دارد. این مساله در کنار رشد قیمت دلار می‌تواند در کوتاه مدت منجر به رشد قیمت ها در بازار سهام شود. دلار نیمایی هم چند روزی است به سمت قله‌های جدید پیش می‌‌رود و در حال حاضر به بالای ۲۷ هزار تومان رسیده است.


* صندوق‌های دولتی می تواند بورس را صعودی کند؟


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود احتمالا بازار سرمایه با رشد دلار، در هفته آینده مسیر صعودی به خود بگیرد.


وی ادامه داد: در حال حاضر موضوعی که همه اهالی بازار بر روی آن اتفاق نظر دارند، پایان دوران افت بازار است. یعنی بازار در محدوده برگشت قیمتی قرار گرفته است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصویب اساسنامه صندوق های ETF دولتی دارا یکم و پالایش یکم در هیئت دولت، تصریح کرد: تصویب اساسنامه این دو صندوق موجب افزایش تقاضا در صندوق های دولتی شده و این صندوق ها نیز بازار را با خود همراه کرده و رنگ سبز به نقشه بازار بورس برگشته است.


دستجردی تاکید کرد: برای بازگشت پرقدرت شاخص کل، همراهی صندوق های ETF دولتی لازم است، زیرا این سهم ها نماد اعتماد مردم به دولت است و حرکت رو به بالای این صندوق ها از نظر روانی به حرکت رو به بالای شاخص کمک می کند.


* رشد دسته جمعی شاخص های بورس


در پایان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۴ هزار و ۱۵۶ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۱۲۶ واحد رسید. شاخص کل پس از ۶ روز و با تقاضای حقیقی رشد کرد. نماد فولاد که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت، بیشترین ورود پول حقیقی را در معاملات سه شنبه ثبت کرد. بازدهی شاخص کل بورس مثبت ۳ دهم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۲ هزار و ۷۷۴ واحدی در سطح ۴۰۵ هزار و ۲۵۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۶۹ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۶۵ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش معاملات خرد در بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان بود که ۵۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۰ درصد بوده است.


* ورود سرمایه حقیقی به بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از ۱۳ روز متوالی، مثبت شد و ۱۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.


در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و کگاز (شرکت شیشه و گاز) اختصاص داشت و نمادهای بپاس (بیمه پاسارگاد)، نمادهای خوساز ( محورسازان ایران خودرو)، سامان (بانک سامان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


* رشد صف‌های خرید بورس


در جریان معاملات سه ‌شنبه ۸۰ نماد صف خرید داشتند و ۳۵ سهم نیز با صف فروش مواجه بودند. در پایان معاملات امروز ۳۹۲ نماد با رشد قیمت و ۲۶۵ سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۶۳ درصدی به ۲۷۷ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۳۴ درصد کاهش یافت و ۱۸۰ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد بالبر (شرکت کابل البرز)، فمراد (شرکت آلومراد ) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بکهنوج (تولید برق ماهتاب کهنوج)، زمگسا (کشاورزی و دامپروری مگسال ) و غدشت (دست مرغاب) تعلق داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0