همفکران
1400/02/28
15:40
گزارش بازار / شاخص سبز نماند

شاخص کل بورس سبز شد اما سبز نماند. امروز شاخص کل روز پر نوسانی داشت و روز را نزولی شروع کرد. شیب تند کاهش بعد از ۱۰ دقیقه تغییر کرد و قبل از ساعت ۱۰ شاخص به رنگ سبز در آمد. اما این روند هم بیش از یک ساعت دوام نداشت و ساعت ۱۱ شاخص دوباره کاهشی شد. و این بار ۱۱۰۰ واحد را از دست داد. در پایان بازار شاخص کل با کاهش ۰.۱ درصدی به یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن یک سره نزولی بود و ۰.۹ درصد معادل ۳۷۸۸ واحد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس سبز شد اما سبز نماند. امروز شاخص کل روز پر نوسانی داشت و روز را نزولی شروع کرد. شیب تند کاهش بعد از ۱۰ دقیقه تغییر کرد و قبل از ساعت ۱۰ شاخص به رنگ سبز در آمد. اما این روند هم بیش از یک ساعت دوام نداشت و ساعت ۱۱ شاخص دوباره کاهشی شد. و این بار ۱۱۰۰ واحد را از دست داد. در پایان بازار شاخص کل با کاهش ۰.۱ درصدی به یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن یک سره نزولی بود و ۰.۹ درصد معادل ۳۷۸۸ واحد را از دست داد. فملی ، کچاد و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت و خودرو ، وتجارت و اخابر بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند.


اما در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز را با کاهش ارزش شروع کرد اما بعد از چند دقیقه سبز شد و سبز ماند. این شاخص ۱۸ واحد معادل ۰.۱ درصد رشد کرد و به ارتفاع ۱۷ هزار ۷۷۵ واحد رسید.


در بازار امروز حقیقی ها ۴۹۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد با رشد حدود ۲۹۵ میلیارد تومانی نسبت به روز قبل حدود ۲۵۹۵ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر چندانی نسبت به روز قبل ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری با کمی کاهش به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.


ربیعی خبر فروش واکسن های برکت و پاستور را اعلام کرد. روغن خوراکی نیز افزایش نرخ گرفت و خبرهایی از واریز قریب الوقوع ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول جدید به بورس شنیده شد. اما هیچکدام نتوانستند شاخص را در محدوده سبز رنگ نگاه دارند.



پر حجم ترین معاملات


امروز هم مثل دیروز خودرویی ها در صدر بیشترین حجم معاملات قرار داشتند و بانکی ها و سرمایه گذاری ها در پشت سر آنها قرار داشتند. در بین نمادها خودرو ، خساپا و وتجارت بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص دادند.


خودرو روز را درصف فروش آغاز کرد و بعد تلاش کرد تا خود را در بازه مثبت بازار برساند که ناکام ماند ساعت ۱۱ به صف فروش برگشت. از ۷۸۳ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۱۶ درصد را خریدند و تنها ۱.۷ درصد عرضه کردند. در پایان روز خودرو ۲۲۴ میلیارد ریال پول حقوقی جذب کرد.


وتجارت روز را در منفی شروع کرد و همپای بازار رشد و افت کرد. ۲۱۳ سهم در این نماد معامله شد که حقوقی ها ۵۴ درصد را خریدند و حقیقی ها ۸۷ درصد را عرضه کردند. در دقایق پایانی بازار حجم عرضه نماد را به صف فروش ضعیفی کشاند. در این نماد هم شاهد ورود پول حقوقی به میزان ۲۰۵ میلیارد ریال بودیم.


بیشترین ورود و خروج پول



لیزینگ و لاستیک دو صنعتی بودند که حقیقی ها به آنها پول تزریق کردند و در عوض از دارویی ، خودرویی و محصولات شیمیایی پول خود را بیرون کشیدند.


در بین نمادها بیش از همه اپال ، وپارس و فجر توجه حقیقی ها را جلب کردند و برکت ، خساپا و وپاسار مورد توجه حقوقی ها بودند.


اپال با اعتماد به نفس روز را شروع کرد بیشتر زمان بازار را در صف خرید قرار داشت. هرچند یکبار ساعت ۱۲ صف عرضه شد اما نماد روز را در صف خرید یک میلیونی تمام کرد. حقوقی ها رفتار متعادلی داشتند طوری که از ۲۴ میلیون سهم معامله شده ۳۸ درصد را عرضه و ۱۳ درصد را خریداری کردند. اپال با ورود ۱۱۸ میلیارد ریال پول حقیقی صدر نشین ورود پول امروز بود.


برکت برخلاف انتظارها و با انتشار اخبار مثبت از واکسن ایرانی روند نزولی دارد. امروز برکت برای دقایقی در صف فروش بود اما با حمایت حقوقی ها صف جمع شد و نماد وضعیت بهتری پیدا کرد. حقوقی ها در سمت عرضه تقریبا هیچ مشارکتی نداشتند و در سمت تقاضا با خرید ۴۱ درصد از ۷۱ میلیون سهم معامله شده از سهم حمایت کردند. این روند موجب ورود ۷۴۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه غشوکو ، کاذر و غبشهر نمادهای مشکوک بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز غشوکو با اختلاف زیاد مشکوک ترین نماد بود و بعد از آن غگیلا و تیمپی قرار دارند.


غشوکو مدتها بود که حجم معاملات پایینی داشت طوری که بعضی روزها کمتر از هزار سهم معامله می شد. اما بعد از برگزاری مجمع امروز و برای دومین بار بازگشایی شد که حجم عرضه ها باعث ریزش سهم تا ۲۸.۴ درصد شد. نکته جالب این بود که ۱۰۰ درصد از عرضه ها توسط ۲۰۰ حقیقی انجام شدو در مقابل ۱۰۰ درصد خرید را تنها دو کد حقوقی انجام دادند. شاید این اتفاق بتواند نماد را زودتر به تعادل برگرداند.


غبشهر دیروز برای انتشار اطلاعیه با اهمیت الف متوقف شده بود. امروز بدون محدودیت دامنه بازگشایی شد و ریزش ۱۷ درصدی را تجربه کرد. هرچند بلافاصله توجه خریداران را جلب کرد. احتمالا این نماد نیز به تعادل رسیده باشد. حقوقی فعالیت چندانی در معاملات امروز نداشتند و حقیقی ها با عرضه ۹۳ درصدی و خرید ۹۱ درصدی کنترل را در دست گرفتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه غگیلا توانست با بازدهی خیره کننده ۹۲.۲ درصدی در صدر لیست بیشترین بازدهی روزانه قرار بگیرد. بعد از او فگستر با ۴.۹۹ درصد و شغدیر با ۴.۷۹ درصد قرار دارند. در مقابل کاذر با ۴۵.۷ درصد ، وبرق با ۴۳.۴ درصد و چخزر با ۳۳.۵ درصد نمادها با بیشترین افت بودند.


غگیلا در یک سال گذشت هر روز در صف خرید بود و به خاطر حجم کم معاملات هر روز در حد چند دهم درصد رشد می کرد. اما امروز که از مجمع برگشت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و سود خیره کننده ۹۲.۲ درصدی به سهامدارانش هدیه کند. امروز حقوقی ها هیچ سهمی نخریدند و فقط در سمت عرضه ۱۴ درصد از ۸ میلیون سهم معامله شده را فروختند. در نتیجه ۳۰ میلیارد پول حقیقی وارد نماد شد.


کاذر به خوش اقبالی غگیلا نبود. از مجمع که برگشت و بدون دامنه نوسان باز شد حجم عرضه قیمت را تا ۴۷.۲ درصد پایین کشیدند. با اینکه بیش از ۴ میلیون سهم هم معامله شد اما صف فروش باقی ماند که نشان می دهد هنوز سهم به تعادل نرسیده است. حقوقی ها با خرید ۵۶ درصد و فروش ۷ درصد از کل معاملات نقش فعالی داشتند و موجب ورود ۳۷ میلیارد ریال پول حقوقی شدند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز سبز بود و با رشد ۱.۳ درصدی به ۲۲ هزار ۵۲۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید یک پرش ۲.۲۸ درصدی داشت و اکنون با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. سکه برای بالا رفتن از سطح ۱۰ میلیون ۶۰۰ هزار تومان کار دشواری در پیش خواهد داشت و نیاز به اخبار مثبت دارد.


انس طلا ۰.۱۴ درصد رشد کرده است و خود را به ۱۸۶۹ دلار رسانده است. امیدها برای رشد انس طلا هنوز خیلی بالا است.



انتهای خبر

0
0