همفکران
1400/08/18
15:12
گزارش بازار / بورس سبز مجلسی شد

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ هزار واحد معادل ۰.۹۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد رسید. امروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به مجلس رفته بودند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. همزمان با پایان این جلسه روند شاخص تغییر کرد و حدود دو هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن نیز نیمه اول ابزار صعودی بود ولی نیمه دوم افت حدود هار واحدی داشت و در نهایت ۰.۲۲ درصد معادل ۸۳۰ واحد بالا رفت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ هزار واحد معادل ۰.۹۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد رسید. امروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به مجلس رفته بودند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. همزمان با پایان این جلسه روند شاخص تغییر کرد و حدود دو هزار واحد را از دست داد. شاخص هم وزن نیز نیمه اول ابزار صعودی بود ولی نیمه دوم افت حدود هار واحدی داشت و در نهایت ۰.۲۲ درصد معادل ۸۳۰ واحد بالا رفت. پارسان، فملی و شبندر بیش از دیگر نمادها در رشد شاخص اثر گذاشتند، پارسان و شبندر صف خرید را تجربه کردند اما فملی به صف نرسید. فارس، خبهمن و خساپا بیش از دیگران جلوی رشد را گرفتند، خبهمن روز را با صف فروش تمام کرد، خساپا چند بار تا کف روزانه افت داشت اما به صف نرفت و فارس در تعادل روز را تمام کرد.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۲۲۳ واحد معادل ۱.۱ درصد رشد کرد و به ۲۰ هزار و ۵۷۲ واحد رسید. آریا، زاگرس و کگهر بیش از همه تاثیر مثبت داشتند و فرابورس، مادیرا و توسن بیش از همه تاثیر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی‌ها مثبت شد و سوی سهامداران خرد ۴۳ میلیارد تومان پول وارد کردند. ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه بود و ۵.۲ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۶ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه است. سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی مجلس: برنامه دولت ساماندهی به نظارت است که از همین جا از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌خواهم تا پایان همین امسال پروژه عدالت و نوسازی نظارت در بورس را به پایان برسانند و گزارش را به مردم بدهند. اقتصاد ایران در یکی از مهمترین نقطه‌های تحولی قرار دارد. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به‌ویژه سهامداران خرد است. بازار سرمایه با توجه به موقعیت خود می‌تواند و باید نقش بی‌بدیلی در غلبه بر چالش تامین مالی تولید ایفا کند. می‌خواهیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنیم تا در اثر آن، نقدینگی به سمت فعالیت تولیدی مولد و بازار سرمایه هدایت شود.


رئیس مجلس: بر اساس سیاست‌های دولت قبل مردم به بازار بورس اعتماد کردند و ما شاهد این بودیم که تعداد سهامداران از چهار یا پنج میلیون به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسید که بسیاری از این سهامداران هم سهامداران خرد هستند. بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را فروختند و پول آن را به این بازار آوردند وعده‌ای هم که سرمایه‌دار بودند سرمایه خود را به بازار آوردند و ما باید به همه این سهامداران که بخشی از آن‌ها قشر محروم جامعه هستند، توجه کنیم.


اعتماد سهامداران را جلب می‌کنیم. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه علنی امروز مجلس: وضعیت بازار به ثبات مناسبی برسد. با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس مشغول شده‌ام، برنامه‌های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده که مهمترین ماموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اینکه اعتماد عمومی در پروسه چندین سال از بین رفته، مطمئن هستیم که یکباره باز نمی‌گردد و به کمک همه سیاستگذاران برای بازگشت اعتماد نیاز داریم. مهمترین برنامه بورس بحث حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است. این روزها نوسانات کوتاه مدت، سرمایه گذاران را اذیت می‌کند و این نوسانات کوتاه مدت با برنامه‌ریزی‌های قابل مدیریت است.


عین‌اللهی، وزیر بهداشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا امکان پذیر نیست.


شیب رشد نقدینگی افزایش یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی: پایه پولی در پایان شهریور ماه با رشد ۳۹.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۵۲۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ۳۵.۶ درصد بیش‌ترین اثر را بر افزایش پایه پولی داشته است. نقدینگی نیز در شهریور ماه با رشد ۴۰.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۴۰۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.


جهش چشمگیر ارزش معاملات نیما در سال جاری. رئیس کل بانک مرکزی ارزش معاملات ارز در سامانه نیما در ۷ ماهه امسال را معادل کل سال ۱۳۹۹ اعلام کرد و گفت: در بازار متشکل ارزی نیز حجم معاملات تاکنون معادل ۱.۱ میلیارد دلار بوده که بیانگر بهبود شرایط ارزی کشور است.


امروز نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون اقتصادی در رابطه با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذارشده در اجرای اصل(۴۴) قانون اساسی موافقت کردند.


نخست وزیر سوئد: برای احیای برجام باید هر کاری انجام داد. او در گفت و گو با یک روزنامه صهیونیستی به حمایت از احیای توافق هسته‌ای پرداخت و خروج یک جانبه آمریکا از آن را یک «اشتباه بزرگ» خواند.


ترین های معاملات بورس

خودرو، فراورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرو، فراورده‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرو در صفر تابلو بازگشایی شد و تا آخر بازار در همان محدوده نوسان کرد و در نهایت با رنگ سبز کم رنگ روز خود را به پایان رساند. حقوقی‌ها ۱۱ درصد از ۱.۵ میلیارد سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها ۹۵ درصد را خریدند تا ۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود.


بیشترین ورود و خروج پول

خرید و فروش حقیقی ها

فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و هتل و رستوران توانستند بیشترین پول حقیقی را جذب کنند. حقیقی‌ها برای ششمین روز متوالی پول خود را از صندوق‌های قابل معامله خارج کردند و این گروه را در صدر جدول نشاندند. فلزات اساسی و کانی‌های فلزی دیگر گروه‌هایی بودند که خروج پول داشتند. در بین نمادها زاگرس، شپنا و شبندر محبوب حقیقی‌ها بودند بپاس، فجهان و بوعلی مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفتند.


زاگرس در کمتر ا ۳۰ دقیقه خود را به صف خرید رساند و آن را تا پایان بازار نگه داشت. امروز در ابن نماد ۳.۵ میلیون سهم معامله شد که ۷۷ درصد را حقوقی‌ها فروختند و ۹۱ درصد را حقیقی‌ها خریداری کردند تا شاهد ورود ۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد باشیم. P/E زاگرس ۸.۹۸ اعلام شده است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه محصولات شیمیایی پایین‌تر است. این نماد بعد از رسیدن به سقف قیمتی جدید در پایان مهر ماه بیش از ۲۰ درصد اصلاح کرد و به نظر می‌رسد یکی دو روز است که به تعادل رسیده.


بپاس را یک کد حقوقی روی صفر تابلو حمایت کرد. از ۶ میلیون سهم معامله شده ۷۰ درصد را این کد خرید و ۱۰۰ درصد را حقیقی‌ها فروختند تا ۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد خارج شود. P/E این نماد ۵۰.۱۹ است که بیش از ۵ برابر میانگین بازار محسوب می‌شود. بپاس بعد از اینکه در شهریور سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرد بیش از ۲۵ درصد اصلاح کرد.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی

نمادهای مشکوک

وحافظ و ثاژن با اختلاف زیاد مشکوک‌ترین نمادها در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بودند.


وحافظ در صف فروش روز را شروع کرد، قبل از ساعت ۱۰ حجم تقاضا صف را جمع کرد و قیمت تا صفر تابلو بالا رفت اما نتوانست به رشد خود ادامه دهد و در دقایق آخر بازار دوباره به صف فروش برگشت. خرید و فروش حقوقی‌ها تقریبا برابر بود و حدود یک درصد از ۱۹ میلیون سهم را تشکیل می‌داد با این حال ۸۸ میلیون تومان ورود پول حقوقی داشتیم. وحافظ از زمستان ۹۹ بیشتر روزها در صف فروش به سر می‌برد و معاملات کم حجمی داشت به طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۳۶ هزار سهم رسیده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

فراورده‌های نفتی با ۴.۴۸ درصد رشد بیشترین رشد روزانه را بین صنایع دیگر داشت. نوشیدنی‌ها با ۳.۹۳ درصد و شیرینی جات با ۳.۴۵ درصد دیگر صنایع سبز بازار بودند. در مقابل تجهیزات مخابراتی با ۴.۷ درصد، تجهیزات صنعتی با ۳.۸ درصد و سخت افزار و تجهیزات با ۲.۳۲ درصد بیش از همه افت کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی حآفرین و رافزا با ۵ درصد رشد رسید. دجابر و قشهد نیز با رشد ۴.۹۹ درصدی به طور مشترک در رتبه دوم ایستادند. در انتهای جدول نیز ثاژن با ۳۳.۱۶ درصد، تمحرکه با ۵ درصد و وثخوز با ۴.۸ درصد قرار داشتند.


حآفرین توانست یک گام بلند بردارد و از سقف قیمتی خود عبور کند. این عرضه اولیه پر حاشیه در همین مدت کوتاه دو بار اصلاح قیمتی داشت ولی تا کنون بازدهی ۶۷ درصدی به دست آورده است. از ۱۰ میلیون سهم معامله شده امروز ۴۹ درصد را ۲ کد حقوقی عرضه و ۵ درصد را یک کد حقوقی خرید و در نهایت ۲.۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شد. P/E حآفرین به ۲۲.۹۲ رسیده است که هم از میانگین بازار و هم از میانگین گروه حمل و نقل بالاتر است.


ثاژن از بهمن ۹۹ در صف فروش اسیر بود. به تازگی یک افشا اطلاعات درباره فسخ قرارداد منتشر کرد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. فروشندگان از این فرصت استفاده کرند تا بتوانند خارج شوند در نتیجه بیش از ۳۳ درصد افت قیمت پیدا کرد. از دو میلیون سهم معامله شده ۹ درصد را یک کد حقوقی خرید و ۱۰۰ درصد را حقیقی‌ها عرضه کردند و ۱۲۱ میلیون تومان خارج کردند.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار قصد پس دادن کانال جدیدی را ندارد. امروز هر دلار آمریکا ۰.۳۹ درصد نسبت به دیروز رشد کرد و به ۲۸ هزار ۱۲۳ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز ۰.۲۷ درصد بالا رفت ۱۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان شد.


انس طلا به رشد آهسته خود در کانال ۱۸۰۰ دلار ادامه داد و ۰.۰۶ درصد بالاتر رفت و به ۱۸۲۵ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه و وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، bourseview ، tradingview ، tsetmc


انتهای خبر

0
0