بااقتصاد
1401/05/19
14:10
در آخرین روز معاملاتی هفته، معامله‌گران سهام دست از خرید کشیدند/ فولاد و فارس نتوانستند مانع از ریزش شاخص کل شوند

گزارش بازار/ ‌‌‌چهار‌شنبه ۱۹ امرداد ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته نیمه تعطیل با افت ۳۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران همراه شد و معامله‌گران سهام در سایه بیم و امیدهای سیاسی برجام و کاهش نرخ نفت خام و دلار، دست از خرید کشیدند. معاملات مثبت دو نماد بزرگ و شاخص‌ساز فولاد و فارس هم نتوانست مانع از ریزش شاخص بورس شود و به‌این‌ترتیب و در دومین سالروز سقوط بورس، ریزش‌ها همچنان ادامه دارد.

افت قیمت صنایع ریالی و دلاری بورس



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز چهار‌شنبه، ۱۹ مردادماه، متاثر از فضای مبهم برجام که بر سایر بازارها نیز سایه انداخته است، در مدار منفی آغاز شد و صنایع ریالی بورس هم در کنار گروه‌های دلارمحور، با افت قیمت پایانی مواجه شدند. شاخص کل بورس با ثبت ۳۴۷۲ واحد منفی، به جایگاه یک‌میلیون و ۴۸ هزار واحدی عقب نشست و شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ۱۳۴۱ واحد افت، کانال ۳۹۰ هزار واحدی را از دست داد. شاخص کل آیفکس که روند صعودی به خود گرفته بود، در نهایت با کمتر از یک واحد، سبزرنگ باقی ماند و نسبت به دیروز تغییری نکرد.


تداوم سبزپوشی فولاد در صدر جدول شاخص‌سازان


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، فولاد همچنان صدرنشین سبزپوشان است و فارس هم امروز فولاد را در این مسیر همراهی کرد. کگل، شستا، خودرو، شبندر و شپنا، منفی‌سازان اصلی شاخص بورس لقب گرفتند. رتبه بالاترین حجم تراکنش مثبت هم به فولاد رسید و خساپا و خگستر در نقطه مقابل ایستادند.


تاثیرگذاری مثبت ۵۲ واحدی بپاس بر شاخص کل آیفکس


رشد کم‌رنگ و کمتر از یک واحدی شاخص کل آیفکس هم با تاثیر ۵۲ واحدی بپاس حاصل شد و اتکای، دیگر نماد تاثیرگذار و مثبت بر این شاخص بود، درحالی‌که زاگرس، شراز، خدیزل، دماوند و فرابورس، کاهنده‌های اصلی شاخص کل آیفکس بودند. دی و کایزد، بالاترین حجم تراکنش منفی و مثبت فر ابورس را به خود اختصاص دادند.


اجرای مقررات برای ثبات و بهبود روند بازار سرمایه


ابراهیم رییسی، در نشست هیات دولت، تاکید کرد که مصوبات ستاد اقتصادی دولت باید برای ثبات‌بخشی و بهبود روند بازار سرمایه باشد و افزود: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی‌پذیر و باثبات باشد.


رییسجمهوری گفت: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به طور جدی پرهیز شود.


در ادامه این جلسه علاوه بر تاکید مجدد بر اجرای مصوبات پیشین ستاد اقتصادی دولت درخصوص بازار سرمایه، راهکارهای دیگری برای بهبود روند و ثبات‌بخشی به این بازار مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.


در این نشست، مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار نیز حضور یافت و گزارشی از وضعیت بورس را به اعضای ستاد اقتصادی دولت ارایه کرد.


تورم تحت کنترل دولت است!


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد: در فاصله بین اردیبهشت تا تیرماه به لحاظ شاخص‌های قیمتی فشار بیش‌تری روی مردم بود و شاخص‌های تورمی هم این را نشان می‌دهد، اما مسیر تورم تحت کنترل است.


وی افزود: همانطور که تورم تیرماه کاهش داشت در مرداد هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود.


خاندوزی از خبرنگاران و رسانه درخواست کرد که سعی کنند مستند به اعداد و ارقام رسمی کشور مطالب را تهیه کنند. وی افزود: متاسفانه گاهی از داده‌های غلطی استفاده می‌شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد.


لزوم واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی


عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس، گفت: بهتر است وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای ارتقای کیفیت صنعت خودرو، سهام ایران‌خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کند.


شلمزاری در مورد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی افزود: عملکرد این دو شرکت خودروساز از نظر کیفیت و قیمت مورد رضایت مردم نیست و برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی باید هر چه زودتر سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.


ورود پروژه پتروپالایشگاهی به بورس با سهامداری مردم


جواد اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد: بخشی از سهام دو پتروپالایشگاه که یکی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک قرار دارد، در بازار بورس عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد و از افزایش تولید نقدینگی جلوگیری ‌شود.


لزوم کاهش عوارض دولتی برای واردات ماشین‌آلات معدنی


حجت الله فیروزی، عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن، از دولت خواست تا برای تسریع در توسعه بخش معادن، از تمامی فرصت‌ها استفاده و با کاهش عوارض زمینه را برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز معدنی فراهم کند.


رفع ابهام مالیاتی معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی با پیگیری کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران


فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، گفت: با انتشار گواهی سپرده کالایی و معاملات بازار ثانویه این گواهی‌ها در بورس کالا و بورس انرژی روی کالاهای صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفتی (که مشمول ارزش افزوده هستند) کمک زیادی به تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد خواهد کرد. درحالی‌که این امکان پیش از این تنها برای کالاهای کشاورزی فراهم بود.


به گفته وی، با توجه به ظرفیت قانونی بند س تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، موضوع رفع ابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی مورد تاکید قانون‌گذار واقع شده و با توجه به بخشنامه ابلاغی اخیر از سوی سازمان امور مالیاتی، اعتبار مربوط به مالیات بر ارزش افزوده‌ای که نفر اول پرداخت کرده است به نفر آخری که این کالا را از انبار بورسی تحویل می‌گیرد، منتقل می‌شود.


مستوفی افزود: معاملات بازار ثانویه این اوراق از این جهت که صرفا مالکیت اوراق عوض می‌شود و کالا جابه‌جا نمی‌شود از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.


نوبت دوم واگذاری پرسپولیس و استقلال در شهریورماه


حمید سجادی، وزیر ورزش، اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی با همکاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حال تلاش مستمر برای واگذاری سهام دو باشگاه هستند و نوبت دوم واگذاری‌ها قرار است در شهریورماه انجام شود.


وی افزود: ما در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم و دو جلسه مفصل با باشگاه استقلال و پرسپولیس و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برگزار و مسایل لازم را بررسی کردیم.


به گفته وزیر ورزش، اگر تا آخر تابستان این واگذاری سهام اتفاق نیفتد، تا پاییز این هدف محقق خواهد ‌شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌شنبه ۱۹ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان، نسبت به معاملات روز گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۲۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و نزدیک به ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز رقم ۲۱۴۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و در مقایسه با دیروز کاهش داشت. طی این نقل و انتقالات، ۲۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد.


در جریان داوستدهای منفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۳۴، ۱۶۱ و ۱۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۱.۹۴۲.۱۱ (۳۴۷۲.۳۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۹.۶۰۲.۷۳ (۱۳۴۱.۹۵-)


ارزش معاملات: ۲.۶۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگل، شستا و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۵۰.۸۶ (۰.۶۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱۱.۹۸۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، شراز و خدیزل


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0