بورس۲۴
1402/05/08
15:46
چرا ابطالی های بورس این روزها بیشتر به چشم می آیند؟

اعلام ابطال معاملات سهام برخی از شرکت ها این روز ها نمکی شده بر زخم بورس ؛ اما اساسا آیا تعداد و حجم قابل توجهی از معاملات سهام باطل می شود؟

چرا ابطالی های بورس این روزها بیشتر به چشم می آیند؟

بورس۲۴ : روز گذشته، بخشی از معاملات سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان(شپنا)، سایپا(خساپا)، ایران خودرو(خودرو)، ملی صنایع مس ایران(فملی)، تامین ماسه‌ریخته‌گریی(کماسه)، پتروشیمی جم(جم)، ایران ترانسفو(بترانس)، معدنی و صنعتی چادرملو(کچاد)، پتروشیمی بوعلی سینا(بوعلی)، گروه مپنا(رمپنا)، باما(کاما)، فولاد کاوه جنوب کیش(کاوه)، سرمایه گذاری بهمن(وبهمن)، شهد ایران(غشهد)، تولید مواد اولیه داروپخش(دتماد)،ایران‌یاساتایرورابر(پاسا)، تولیدی چدن سازان(چدن) ابطال شد، تعداد نمادهای ابطالی آنقدر زیاد است که سهامداران به میزان و حجم ابطالی نماد ها توجهی ندارند و حجم بالای شرکت‌ها موجب این نگرانی شده که چرا باید معاملات این تعداد از نمادهای مهم بازار ابطال شوند؟


در همین رابطه با معاون عملیات بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت و گویی داشتیم که آیا می‌توان طبق مقررات ، نمادهایی که با حجم کمی ابطال می‌شوند ، در قالب پیام ناظر اعلام نشود؟


مهدی زمانی ، معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران در خصوص حجم زیاد ابطالی نماد های شرکت بورس در طی دو هفته اخیر. به خبر نگار بورس۲۴ گفت: درست است که تعداد نماد های ابطالی بالاست، اما حجم ابطالی ها در هر نماد پایین است و شاید از هر نماد تعداد هزار سهم یا کمتر ابطال شوند.


تایید و عدم تایید طبق فرمول دستورالعمل معاملات است


وی گفت:در مورد تایید یا عدم تایید معاملات روزانه، طبق فصل ۹ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس، اقدام می‌گردد، برای افشای نماد‌های ابطالی هم طبق دستور العمل رفتار می کنیم.


برای عدم افشای معاملات ابطالی با ارزش کم، نیاز به مصوبه داریم


وی در پاسخ به این که آیا می توانید برای عدم ایجاد شوک به بازار، فقط ابطال معاملات مهم و با حجم میلیونی را افشا کنید؟ افزود: اگر بخواهیم فقط معاملات باطل شده با اهمیت را افشا کنیم و افشائیات با حجم پایین اعلام نشود ، نیاز به تغییر مقررات داریم چرا که طبق ظوابط فعلی باید همه ابطالی ها چه با اهمیت و چه بدون اهمیت را افشا کنیم.


زمانی گفت: این که افشا نماد های ابطال شده جزئی تر و یا کلی تر باشد ، بر اساس مقررات انجام می شود و باید بررسی های دیگری انجام شود.

انتهای خبر

0
0