همفکران
1401/02/29
22:56
جریان نقدینگی حقیقی بازار در هفته چهارم اردیبهشت چگونه بود؟

تراز پول خرد بازار در هفته پایانی اردیبهشت ماه مثبت شد و سهامداران حقیقی جمعا حدود ۱۸۵ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه کردند. حال آنکه در هفته قبل اقدام به خروج حدود ۹۹ میلیارد تومان از بازار کرده بودند. در واقع حقیقیها این هفته بیش از...

جریان نقدینگی حقیقی بازار در هفته چهارم اردیبهشت چگونه بود؟ کدام صنایع و شرکتها در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفتند؟ حقیقی ها از چه صنایع و شرکتهایی بیشترین خروج سرمایه را داشتند؟


تراز پول خرد بازار در هفته پایانی اردیبهشت ماه مثبت شد و سهامداران حقیقی جمعا حدود ۱۸۵ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه کردند. حال آنکه در هفته قبل اقدام به خروج حدود ۹۹ میلیارد تومان از بازار کرده بودند. در واقع حقیقیها این هفته بیش از دو برابر پولی که هفته قبل از بازار خارج کرده بودند را مجددا وارد بازار کردند.


برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی از ابتدای سال جاری تا کنون منفی ۱۳۰ میلیارد تومان شده که البته این مبلغ یک صدم کل مبلغی است که در مدت زمان مشابه سال قبل از بازار خروج یافته بود. حقیقی ها طی دو ماه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳،۶ همت از سهم های خود را نقد کرده و این حجم از منابع را از بازار برده بودند.



کدام صنایع و شرکتها بیشترین نقدینگی حقیقیهای بازار را به سمت خود جذب کردند؟


در هفته ای که پشت سر گذاشتیم صنایع سایر محصولات کانی غیرفلزی، مواد و محصولات دارویی، استخراج کانه های فلزی، واسطه گریهای مالی و پولی، محصولات شیمیایی، سرمایه گذاریها، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، سیمان، آهک و گچ، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و هتل و رستوران میزبان بیشترین سرمایه های حقیقی بودند.



صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی که این هفته توانست صدرنشین بیشترین جذب سرمایه های خرد باشد، برای سومین هفته متوالی با تراز مثبت پول خرد همراه شد. ضمن اینکه قدرت ورود پول خرد به این صنعت در هفته چهارم اردیبهشت حدود ۶ برابر هفته قبل است. تراز خرد این صنعت از ابتدای امسال تا کنون مثبت ۴۸۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۲۲ میلیارد تومان از نقدینگیهای خرد را از دست داده بود.



صنعت مواد و محصولات دارویی برای سومین هفته متوالی توانست سرمایه های خرد را جذب کند. جالب آنکه این هفته قدرت ورود نقدینگی خرد به این صنعت بیش از ۱۴،۵ برابر هفته قبل بود. تراز پول خرد صنعت دارو طی ۸ هفته کاری اخیر در حالی مثبت ۴۰۳ میلیارد تومان بود که در مدت زمان مشابه سال قبل معادل منفی ۵۶۹ میلیارد تومان بود.



صنعت استخراج کانه های فلزی این هفته با جذب حدود ۱۲۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد عنوان سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که تراز پول خرد این صنعت در هفته قبل منفی بود. از ابتدای سال جاری تا کنون حقیقیها در مجموع ۱۷۶ میلیارد تومان نقدینگی از این صنعت خارج کردند. حال آنکه تراز پول خرد این صنعت در مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۸۸۵ میلیارد تومان بود.



از بین شرکتها، سابیک و ددانا (عرضه های اولیه)، فزر، مدیریت، حگهر، شبریز، فخوز، وآفر و پارس و از بین صندوقها اهرم بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند.



معرفی صنایع و شرکتهایی که متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند


طی هفته چهارم اردیبهشت صنایع لاستیک و پلاستیک، صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله، بیمه و صندوق بازنشستگی، بانکها و موسسات اعتباری، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، فرآورده های نفتی، زراعت و خدمات وابسته، اوراق تامین مالی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات غذایی و آشامیدنی متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شدند.



صنعت لاستیک و پلاستیک که این هفته با خروج ۲،۸ هزار میلیارد تومانی نقدینگی حقیقیها مواجه شد و در صدر بیشترین خروج پول خرد قرار گرفت، از ابتدای سال جاری تا کنون مورد اقبال این دسته از سهامداران بود. اما در هفته چهارم اردیبهشت بیش از ۳۰ برابر پولی که طی ۷ هفته ابتدایی سال به سمت خود کشانده بود را از دست داد. نکته بااهمیت آنکه در ۸ هفته کاری ابتدای سال قبل این صنعت تنها ۵۱ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داده بود اما در ۸ هفته اول امسال بیش از ۲،۷ همت خروج پول خرد را تحمل کرد.



صنعت صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله این هفته با خروج حدود ۲،۹ همت از نقدینگیهای حقیقی مواجه شد تا عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد را به خود اختصاص دهد. البته شدت خروج پول خرد ۴۰ درصد کمتر از هفته قبل بود. این سومین هفته متوالی است که حقیقیها اقدام به خروج منابع از این صندوقها می کنند. از مجموع ۸ هفته کاری امسال تراز هفتگی این صنعت برای شش هفته منفی بود. تراز این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون منفی ۲،۸ همت است، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۲،۳ همت از نقدینگی حقیقیها را به خود جذب کرده بود.



صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی برای دومین هفته متوالی با تراز منفی پول خرد مواجه شد. قدرت خروج پول حقیقی از این صنعت بیش از دو برابر هفته قبل بود. سهامداران حقیقی طی ۸ هفته کاری اخیر بیش از ۴۷۷ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت خارج کردند. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل تراز نقدینگی این صنعت منفی ۳۷۷ میلیارد تومان بود.



از بین شرکتها، پارتا، بپاس، شستا، شتران، وبملت، شپنا و وپاسار و از بین صندوقها کند، کیان و پارند بیشترین خروج پول خرد را متحمل شدند.




انتهای خبر

0
0