بااقتصاد
1401/03/08
14:29
واگرایی شاخص کل نسبت به رشد نرخ دلار!/ تشدید عرضه در گروه خودرویی، تابلو بورس تهران را سرخپوش کرد

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ یکی از موضوع‌های که اخیرا در بازار سرمایه رواج یافته و تکرار شده، واگرایی شاخص کل بورس به رشد نرخ دلار است. دلار، یکی از متغیرهای مهم بازار سرمایه و تمامی بازارهای مالی و موازی محسوب می‌شود که نوسانات منفی یا مثبت آن روی همه بازارها و اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد. امروز هم به‌رغم رشد نرخ دلار طی ۲۴ ساعت گذشته، شاخص کل بورس تهران با تشدید عرضه در گروه خودرویی که به‌اصطلاح لیدر روانی بازار نامیده می‌شود، بیش از ۱۹ هزار واحد سقوط کرد. ریزش ۷۷۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیت بازار را در روزهایی که باید شاهد افزایش قیمت سهام باشیم، بغرنج کرده است.

ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۸ خردادماه، در ادامه ریزش‌های اخیر شاخص بورس که از هفته گذشته شروع شد، معاملات بازارهای سهام تهران، در دامنه منفی و با افزایش حجم عرضه به‌ویژه در گروه‌های بزرگ قرار گرفت. به‌این‌ترتیب شاخص کل بورس حالا در کانال ۱.۵ میلیون واحدی، ۳۴ هزار واحد با کف این کانال مقاومتی فاصله دارد و شاخص کل هم‌وزن نیز به کانال ۴۲۴ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. افت ۱۳۲ واحدی شاخص کل آیفکس نیز جایگاه ۲۱ هزار و ۲۶۵ واحدی را برای فرابورس رقم زد.


سرخپوشی ۷۰ درصدی تابلوهای معاملاتی


معاملات امروز بورس تهران با سرخپوشی ۷۰ درصدی تابلو همراه بود و نمادهای فولاد، کچاد، وامید، فملی، کگل، وبملت و حکشتی بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس اعمال کردند. سآبیک امروز هم تک نماد سبز در جدول بالاترین حجم تراکنش مثبت در بورس تهران بود. آسیاتک، شستا و خودرو در صدر جدول بالاترین حجم تراکنش‌های منفی این بازار ایستادند.


درخشش ددانا در روزهای منفی فرابورس


در معاملات اکثرا منفی فرابورس هم نمادهای هرمز، غصینو، مارون، دماوند و کگهر منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس لقب گرفتند و فغدیر و ددانا، مانع از افت بیش‌تر این شاخص شدند. ددانا که اخیرا وارد بازار فرابورس شده است، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را هم از آن خود کرد. کرمان و فرابورس هم در نقطه مقابل، بالاترین حجم تراکنش منفی را رقم زدند.


کاهش صف‌های فروش سهام نسبت به روز گذشته


معامله‌گران سهام امروز تعداد ۶۱۵ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۳ نماد شرکتی، بدون نقل و انتقال سهم، منتظر معاملات فردا شدند. تعداد صف‌های خرید به ۶۷ نماد با ارزش ۸۶۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز تغییر محسوسی نداشت اما صف‌های فروش نسبت به دیروز کاهش یافت. امروز ۹۶ نماد به ارزش ۲۶۷ میلیارد تومان در صف فروش گذاشته شدند.


سایپا سرصف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی!


فاطمی امین، وزیر صنعت امروز در جمع خبرنگاران از فرارسیدن مراحل پایانی واگذاری دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو خبر داد و گفت: واگذاری ایران‌خودرو پس از شرکت سایپا انجام می‌شود و هم‌اکنون ۳۰۰ کارشناس متخصص مشغول قیمت‌گذاری ایران‌خودرو هستند.


وی افزود: قیمت‌گذاری سایپا و ایران‌خودرو از سال ۱۴۰۰ آغاز شد، اما به‌دلیل گستردگی املاک و دارایی این دو شرکت در سراسر کشور، روند این قیمت‌گذاری قدری با کندی همراه شده است.


جزییات واگذاری سهام بلوکی دو خودروساز در بورس


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌‌سازی، گفت: کارگروه پایش اهلیت برای خریداران در سازمان خصوصی‌سازی تشکیل می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر ۵ درصد از سهام دولت در ایران‌خودرو و ۱۷ درصد باقی‌مانده سهام دولت در سایپاست که وثیقه است و برای واگذاری، وثیقه این دو سهم باید رفع شود. بنابراین، به‌جای این سهام اموال دیگری وثیقه‌گذاری می‌شود و وقتی که این دو سهام از وثیقه آزاد شدند، زمینه واگذاری فراهم خواهد شد.


قربان‌زاده اظهار کرد: شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو سهام تودلی دارند که متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه آنهاست و صورت مالی این سهام را به وزارت صنعت ارایه داده‌ایم.


به گفته قربان‌زاده، برای واگذاری بهینه‌تر، ابتدا باید سهام تودلی با سهام نهادهای دیگر مانند صندوق‌های بازنشستگی تجمیع و در قالب بلوک‌های ۳۵ یا ۴۰ درصدی واگذار شود که هم ارزش سهام بالا می‌رود و هم منافع نهادهای دیگر مانند صندوق بازنشستگی حفظ می‌شود. البته کافی است که آنها به سازمان خصوصی‌سازی وکالت بدهند تا سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از آنها این سهام را تجمیع و به شکل بلوکی در بورس عرضه کند و هر نهاد به میزان سهامی که دارد می‌تواند از فروش بلوکه سهام، منافع خود را بردارد.


معاون وزیر اقتصاد، افزود: حفظ ارزندگی سهام دولت یکی از ویژگی‌های فروش بلوکی سهام است که باید همه دارندگان سهام مدنظر قرار دهند و ما می‌توانیم سهام دولت در ایران‌خودرو به صورت بلوک ۱۵ یا ۲۰ درصدی عرضه کنیم و با عرضه بلوکی ارزندگی سهام دولت هم حفظ می‌شود و همچنین سهام صندوق‌ها نیز به صورت تودلی فروخته می‌شود که اگر این سهام به صورت جزء فروخته شود ارزندگی ندارد، اما اگر در ترکیب با سهام تودلی دولت به صورت بلوکی ارائه شود، ارزندگی پیدا می‌کند.


رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه فروش بلوکی چقدر از فروش خرد ارزندگی بیش‌تری دارد، گفت: در این زمینه دقیقا نمی‌دانم چون تعداد سهام تودلی در شرکت‌ها باید مشخص شود و به نظر من در هر کدام از خودروسازی‌ها با تجمیع سهام تودلی می‌توان بلوک‌های بالای ۳۰ درصدی درست کرد. در شرکت خودروسازی سایپا سهام تودلی بیش‌تر از ایران‌خودرو است.


عرضه کل خودروهای تولیدی از طریق بورس کالا


در همین‌حال، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو نیز اعلام کرد که از ابتدای خردادماه، تولید خودرو ناقص از فرایند تولید خارج شده است و خودروهای تولیدی به‌صورت ۱۰۰ درصد در اختیار بورس برای حمل و تحویل به مشتری قرار می‌گیرد.


دسترسی به «تدان» برای تمامی اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری


محسن انصاری مهیاری، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: طی مصوبه‌ای امکان دسترسی به «تدان» برای تمامی سبدگردان‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌های کارگزاری، هلدینگ‌ها، تامین سرمایه و پردازش اطلاعات مالی فراهم شده است تا در سامانه تدان پرسش‌های خود را در خصوص عرضه‌های اولیه، توقف و بازگشایی نمادها و سایر موارد ثبت کنند.


به گفته وی، بدین ترتیب علاوه بر شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تمامی اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به سامانه تدان دسترسی دارند.


راه‌اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در گام نهایی


مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار نیز از راه‌اندازی معاملات اوراق سلف مسکن خبر داد و گفت: اوراق سلف مسکن هفته گذشته در کمیته فقهی جمع‌بندی شد اما سازوکار استفاده از آن در بورس کالا، علاوه بر این‌که به تصمیمات هیات‌مدیره سازمان بورس و بورس کالا بستگی دارد، تابعی از درخواست انتشار این اوراق از سوی سازندگان ساختمان است.


اجرای شفافیت مالی در شهرداری تهران از طریق بورس کالا


ابوالفضل فلاح، معاون اقتصادی شهردار تهران، اعلام کرد که شهرداری بنا دارد شفافیت مالی، صرفه جویی و حذف واسطه‌ها را از مسیر بورس کالا دنبال کند.


به گفته معاون اقتصادی شهرداری تهران، از این پس عمده خرید کالاهای مورد نیاز پروژه‌های شهرداری از سازوکار بورس کالا تامین می‌شود و براساس نیازهای شهرداری، برنامه‌های دیگری نیز در دست اقدام است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۹۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۴۹۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۴۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به رقم ۵۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۶۹۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای سآبیک، ومعادن و حگهر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فملی، فایرا و حکشتی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۵۳۳ ، ۲۵۱ و ۲۴۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۴.۰۲۹.۵۸ (۱۹۳۷۲.۴۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۴.۸۴۷.۸۸ (۷۶۹۴.۵۰-)


ارزش معاملات: ۴.۹۰۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، کچاد و وامید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۲۶۵.۲۸ (۱۳۲.۱۹-)


ارزش معاملات: ۴.۰۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: هرمز، غصینو و مارون


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0