بااقتصاد
1401/03/07
14:48
واریز سود رسوب شده به حساب بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار

سود رسوب شده ۲۷ شرکت به حساب سهامداران واریز شد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سود سهام بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار که متعلق به ۲۷ شرکت بازار سهام بود از طریق سامانه سجام واریز شد.


طی دو سال گذشته به دنبال افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه اعتراضات گسترده‌ای از سوی سهامداران برای دریافت سودهای محقق شده شرکت‌ها (سود نقدی) در صف‌های طولانی بانک‌ها ایجاد شد که این امر مسوولان را بر آن داشت تا هر چه سریع‌تر تصمیمات لازم را برای رفع این معضل سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه اتخاذ کنند.


الزام شرکت‌ها برای پرداخت سودهای رسوب شده


با توجه به اقدامات انجام شده از سوی مسوولان مربوطه، در نخستین روزهای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بود که «محسن انصاری مهیاری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: همه ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع‌عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.


آغاز واریز سودهای رسوب شده از ۱۴ اردیبهشت


انجام این پیگیری‌ها تا جایی پیش رفت که مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از نهایی شدن زمان پرداخت سودهای رسوب شده سهامداران خبر داد و اعلام کرد: از چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) مقارن با روز عید سعید فطر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را فراهم کند.


انصاری مهیاری در ادامه این اطلاعیه آمده بود: بر این اساس همه ناشرانی که سود سنوات گذشته سهامداران را به دلایل مختلف از جمله عدم اعلام شماره حساب سهامدار، عدم مراجعه سهامدار به بانک، سجامی نبودن و سایر موارد پرداخت نکردند، باید از تاریخ اعلام شده فوق با هماهنگی سمات نسبت به پراخت سود سنوات گذشته سهامداران اقدام کنند و نتیجه اقدامات را در سامانه کدال منتشر کنند.


پرداخت سود سنواتی سهامداران ۷ شرکت با سجام


اجرای این اقدام طبق وعده‌های داده شده از سوی مسوولان در زمان مقرر به مرحله اجرا رسید و به گفته مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تا هفته پایانی اردیبهشت‌ماه مطالبات سنواتی هفت شرکت از طریق سمات به حساب ۳۶۹ هزار سهامدار واریز شد.


«محمد باغستانی» اعلام کرده بود: هم اکنون ۳۸ شرکت نیز در صف تکمیل مدارک برای پرداخت سود سنواتی مطالبات سهامداران خود هستند که امیدوارم بتوانیم هرچه سریع‌تر این مطالبات را به حساب سهامداران واریز کنیم.


سود ۲۷ شرکت از طریق سامانه سجام واریز شد


همچنین بر اساس پیگیری‌های انجام شده در زمینه الزام شرکت‌ها برای واریز سود شرکت از طریق سجام به حساب سهامداران، آماری در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفته که بر اساس آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان روز دوم خردادماه، بیش از ۶۴ هزار میلیارد ریال سود سهام ۲۷ شرکت بورسی به حساب بالغ بر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار واریز شد.


بر اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت‌های لیزینگ پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان کیش، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان شمال، صنایع کشاورزی و کود زنجان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، نئوپان ۲۲ بهمن، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پلیمر آریاساسول، سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سیمان شرق، مجتمع سیمان غرب آسیا، عمران و توسعه شاهد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، مدیریت انرژی امید تابان هور، قند نیشابور، سرمایه‌گذاری خوارزمی، گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، تکادو، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و معدنی دماوند ۲۷ ناشری بودند که سود سهام آن‌ها از طریق سامانه سجام واریز شده است.


از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که در خصوص انواع اوراق، سلف و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود تعداد ۲۸۵ نماد به مبلغ بالغ بر ۱۵۶ هزار میلیارد ریال برای تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۷ سهامدار واریز شد./سنا


انتهای خبر

0
0