همفکران
1401/11/04
14:34
موشکافی نوسانات شاخص طی ۳۰ ماه اخیر

بررسی شاخص کل نشان می‌دهد که از سقف تاریخی بازار تاکنون، چهار سقف و چهار کف مهم تشکیل شده است. در مرحله اول، شاخص پس از رسیدن به ارتفاع بی‌سابقه دو میلیون و ۷۸هزار واحد با افت یکباره و شدیدی مواجه و طی سه ماه بیش از ۸۶۶هزار واحد از ارتفاع آن کاسته شد و ۲۰ آبان ماه همان سال به محدوده ۱,۲۱۲,۰۰۰ واحد رسید.

به گزارش همفکران؛ پس از اصلاح ۴۲درصدی، شاخص تلاش کرد تا رو به بالا حرکت کند. حرکتی که منجر به افزایش ۳۰۱هزار واحدی آن شد، اما این روند صعودی که تا ۱,۵۱۳,۰۰۰ واحد پیش رفته بود، یک ماه هم داوم نیاورد و از ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، شاخص بار دیگر نزولی شد. در این دوره افزایشی بازار، پربازده‌ترین صنایع به ترتیب سایر واسطه‌گری‌های مالی، زراعت و خدمات وابسته، فنی و مهندسی، مخابرات، فرآورده‌های نفتی، اطلاعات و ارتباطات، بیمه و بازنشستگی، محصولات کاغذی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات و خودرو و ساخت قطعات بودند.


در مرحله دوم ریزش، شاخص کل بیش از ۴۰۸هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و با اصلاح ۲۷درصدی یک کف جدید پایین تر از کف قبلی خود ساخت و چهارم خردادماه ۱۴۰۰ در ارتفاع ۱,۱۰۵,۰۰۰ واحد آرام گرفت.


پس از رسیدن به این کف، شاخص کل بار دیگر برای صعود خیز برداشت و تا ششم شهریورماه خود را به ارتفاع ۱,۵۷۵,۰۰۰ واحد رساند. این بار صعود شاخص ۴۷۰هزار واحد (معادل ۴۳درصد) بود و آن را به سقفی بالاتر از سقف قبلی که ۱۷ آذرماه در آن واقع شد بود، رساند. عنوان پربازده‌ترین صنایع در این دوره به ترتیب به سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، فنی و مهندسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج سایر معادن، مخابرات، چند رشته‌ای صنعتی و پیمانکاری صنعتی تعلق گرفت.


اما پس از این روند صعودی که فقط حدود سه ماه دوام داشت، نزول ۵ ماهه‌ای در انتظار بازار بود که منجر به افت شاخص به محدوده ۱,۲۳۴,۰۰۰ واحد شد. این بار، از ارتفاع شاخص کل ۲۲درصد (معادل ۳۴۱هزار واحد) کاسته شد. کفی که شاخص کل در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ ثبت کرد، بالاتر از کف قبلی خود بود. شاید همین موضوع عاملی شد برای اینکه صعود بعدی شاخص آن را به سقفی بالاتر از سقف قبلی یعنی ارتفاع ۱,۶۰۶,۰۰۰ واحد برساند. این بار رشد بازار چهار ماه زمان برد و شاخص را ۳۷۲هزار واحد (معادل ۳۰درصد) بالا برد. در این دوره، بیشترین بازدهی را صنایع سایر واسطه گری‌های مالی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، فنی و مهندسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج سایر معادن، مخابرات، چند رشته‌ای صنعتی و پیمانکاری صنعتی کسب کردند.


در ادامه، شاخص کل بار دیگر مسیر کاهش را در پیش گرفت و از ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تا چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ یعنی بیش از ۵ ماه اصلاح شد و با افت ۲۳درصدی به ارتفاع ۱,۲۴۱,۰۰۰ واحد رسید و برای دومین بار موفق به ساختن یک کف بالاتر از کف قبلی خود شد.



پس از تحمل افت ۳۶۵هزار واحدی، شاخص کل برای چهارمین بار رو به بالا حرکت کرد. صعودی که ۴۴۸هزار واحد (معادل ۳۶درصد) بر ارتفاع آن افزود و با قرارگیری در ارتفاع ۱,۶۸۹,۰۰۰ واحد آن به سقفی بالاتر از سقف قبلی خود رساند.



بیشترین بازدهی به صنایع استخراج سایر معادن، خرده فروشی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، خودرو و ساخت قطعات، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، محصولات چرمی، محصولات کاغذی، محصولات فلزی و فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه تعلق داشت. در دوره رشد اخیر بازار، تنها صنعت فعالیت های فرهنگی و ورزشی بازده منفی داشت و با افت ۱۳درصدی ارزش بازار مواجه شد. از بین نمادها هم تنها ۳۳ نماد با بازده منفی روبرو شدند که در راس آنها «اتکاسا»، «واحصا»، «استقلال»، «وسالت» و «تنوین» قرار داشتند. پربازده‌ترین نمادها «رفاه»، «غالبر»، «وسدید»، «پدرخش»، «ثالوند»، «کاما»، «غدیس»، «دکوثر»، «میهن» و «دشیمی» بودند.






بدین ترتیب طی سی ماه اخیر، شاخص کل چهار روند صعودی بااهمیت و چهار روند نزولی مهم را تجربه کرد که از مجموع چهار روند نزولی خود، طی سه روند کاهشی اخیری که داشت، موفق شد هر بار کفی بالاتر از کف قبلی خود بسازد و در هر چهار روند صعودی، یک سقف جدید بالاتر از سقف قبلی خود ساخت.


طی این چهار افت و خیز، از لحاظ واحدی برآیند نزول‌های شاخص بیشتر از صعودهای آن بود، اما از نظر درصدی برآیند صعودهای شاخص بیش از افول‌های آن بوده است.


در دوره‌های صعود بازار کدام صنایع شانس بیشتری برای رشد دارند؟

اما نکته جالب و بااهمیتی که باید به آن توجه داشت، این است که حضور برخی از صنایع در عمده روندهای صعودی بازار طی سی ماه اخیر در جمع پربازده‌ترین صنایع تکرار شده است. صنایع حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، استخراج سایر معادن و فرآورده‌های نفتی در سه روند افزایشی قوی بازار (از مجموع چهار روند افزایشی) که طی سی ماه اخیر اتفاق افتاده است، همواره در زمره پربازده‌ترین صنایع حضور داشتند و هر بار بازدهی‌های بالایی را به سرمایه‌گذاران خود دادند.


نام صنایع زراعت و خدمات وابسته، اطلاعات و ارتباطات، محصولات کاغذی، خودرو و ساخت قطعات، فنی و مهندسی، مخابرات، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و محصولات چرمی نیز در لیست پربازده‌ترین‌های دو دوره از مجموع ۴ دوره صعود بازار به چشم می‌خورد.


گفتنی است در روزهای اخیر که ترمز رشد بازار به دلایل گوناگونی از جمله موضع گیری های اتحادیه اروپا در مورد سپاه و همچنین کشمکش های داخلی در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا و جدال بین موافقان و مخالفان این موضوع، کشیده شده، شاخص کل اندکی اصلاح شده و به محدوده ۱,۶۵۳,۰۰۰ واحد رسیده است.


انتهای خبر

0
0