بااقتصاد
1401/05/03
14:31
ریزش ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس همراه با سقوط شاخص کل هم‌وزن و آیفکس به کانال‌های پایین‌تر/ نقطه پایان تراژدی بازار سرمایه کجاست؟

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۳ امرداد ۱۴۰۱ با ادامه جریان منفی و مستولی بر معاملات بازارهای سهام تهران، امروز تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس سقوط کردند و تابلوها یک‌رست سزخپوش شدند. شاخص کل بورس با ۲۴۳۴۶ واحد افت، به انتهای کانال مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی نزدیک‌تر شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۸۹۰۲ واحد منفی، کانال ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد. برای شاخص کل آیفکس هم ۳۰۶ واحد منفی به ثبت رسید تا این شاخص نیز کانال ۱۹ هزار واحدی را از کف بدهد و وارد محدوده ۱۸ هزار واحدی شود که در سال ۹۹ به دست آورده بود!


امتناع معامله‌گران از خرید سهام


به گزارش بااقتصاد، معامله‌گران سهام امروز دوشنبه، سوم مردادماه، درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های بورسی گزارش‌های فصلی نسبتا خوبی را منتشر کرده‌اند، از خرید سهم امتناع ورزیدند و بازار سرمایه حالا با این پرسش مهم مواجه است که رکود فرسایشی بورس تا کجا ادامه خواهد داشت و کدام نقطه از شاخص کل، پایان این تراژدی اقتصادی را در بزرگ‌ترین بازار سرمایه‌ای کشور رقم خواهد زد.


فولاد و آریا صدرنشین منفی‌سازان شاخص کل


نمادهای بزرگ بورس تهران امروز با پیشتازی فولاد، شبندر، ومعادن، شستا، نوری، حکشتی و کچاد در دامنه منفی، بیش از ۸۰۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کل کاستند و یک‌سوم از افت ۲۴ هزار واحدی این شاخص را برعهده گرفتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس نیز، شپنا، شبندر و شستا با بالاترین حجم تراکنش منفی، صدرنشین شدند.


در بازار فرابورس هم، افت ۳۰۶ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای آریا، زاگرس، شاوان، شگویا، فغدیر، دماوند و خدیزل رقم خورد و دی، آریا و ددانا، رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را از آن خود کردند.


کاهش قیمت پایانی برای ۵۴۹ نماد در یک روز منفی


با قرار گرفتن بیش از ۹۰ درصدی نمادهای معامله‌شده در دامنه منفی، یک رکورد تاریخی دیگر را برای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ و زمان تصدی دولت سیزدهم که هنوز داعیه‌دار حمایت از بورس است، ثبت کرد. از تعداد ۶۱۰ نماد مورد معامله در دادوستدهای امروز، ۶۱ سهم، معادل ۱۰ درصد در مدار مثبت قرار گرفتند و ۵۴۹ سهم، معادل ۹۰ درصد نیز با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.


افزایش ۳۹۲ میلیارد تومانی ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز!


در دادوستدهای امروز، معامله‌گران برای ۱۹ نماد شرکتی، صف خرید ۴۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۲۳۷ نماد به ارزش ۵۸۰ میلیارد تومان در صف‌های متراکم فروش، به حراج گذاشته شدند. ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز، ۳۹۲ میلیارد تومان افزایش نشان داد که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.


رکوردشکنی بورس کالا با افزایش ۷۵ درصدی ارزش معاملات از ابتدای امسال


بررسی آمار ۴ ماهه امسال معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد که رکوردشکنی‌های پیاپی این بورس در سال جاری نیز ادامه دارد به گونه‌ای که رکوردهای جدیدی در بازارهای مالی، مشتقه و فیزیکی به ثبت رسیده و ارزش کل معاملات با رشد ۷۵ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ۲۸۷ همت (هزار میلیارد تومان) گذشت.


عضویت صدوهشتمین کارگزاری در بازار فرابورس


روز گذشته، طی مراسمی با حضور مدیرعامل فرابورس ایران، شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی از دوم امرداد به‌عنوان کارگزار عضو و همکار فرابورس در این مجموعه پذیرفته شد.


پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت برای جاماندگان


مرحله سوم پرداخت سود جاماندگان سهام عدالت شب گذشته(یکشنبه) انجام و این سود به حساب سهامداران واریز شد.


در این مرحله از پرداخت سود جاماندگان سهام عدالت ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی انجام شد که از این تعداد، ۸۶ هزار واریزی مربوط به سود سال ۹۸ بود و در سال ۹۹ به حساب سهامداران پرداخت شده بود. ۹۱ هزار واریزی هم مربوط به سود سال ۹۹ شرکت‌های سهام عدالت بود که پایان سال ۱۴۰۰ واریز شد. ارزش پرداختی‌ها برای سال ۹۸ بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۹۹ معادل ۵۴ میلیارد تومان بود که در مجموع بیش از ۶۸.۶ میلیارد تومان به حساب جاماندگان پرداخت شد.


احیای مخازن نفتی با اجرای تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه


حسین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: برخی چاه‌های نفت و گاز بازدهی خود را از دست داده‌اند، اما با سرمایه‌گذاری روس‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت بزودی شاهد احیای مخازن و بهره‌برداری بیش‌تر و افزایش تولید و به تبع آن رشد صادرات خواهیم بود.


به گفته عضو شورای فقهی بورس، در روابط بین ایران و روسیه قرار است روبل و ریال مبنای مبادلات قرار گیرد، این امر سبب تقویت پول ملی و گسترش صادرات ایران به روسیه نیز خواهد شد و به طور قطع ضمن ایجاد اشتغالزایی فعال، اثر بسیار گسترده‌ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.


سپرده ۲۲۲۰هزار میلیارد تومانی در ۱۹ بانک


طبق آخرین صورت‌‌های مالی منتشره از سوی بانک‌‌های خصوصی کشور که مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ آنهاست، مجموع سپرده‌‌های سرمایه‌‌گذاری ‌ریالی اشخاص حقیقی و حقوقی در ۱۹ بانک مورد بررسی این گزارش، حدود ۲ هزار و ۲۱۵ هزار میلیارد تومان و مجموع سپرده سرمایه‌‌گذاری ارزی حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان است.


در میان حساب‌‌های سرمایه‌‌گذاری ریالی، اشخاص حقوقی با حدود ۶۱۲ هزار میلیارد تومان که در ۹۳۵ هزار فقره سپرده‌‌های سرمایه‌‌گذاری مدت‌‌دار توزیع شده است سهمی ۲۸ درصدی از کل حجم ریالی سپرده‌‌های سرمایه‌‌گذاری را دارند و سهم ۷۲ درصدی سپرده‌‌های سرمایه‌‌گذاری اشخاص حقیقی بالغ بر ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع تعداد ۱۰۴ میلیون حساب سپرده بانکی در کشور وجود دارد که رقم آن ۲ هزار و ۲۱۵ هزار میلیارد تومان است.


مصوبه واردات انواع خودرو توسط مجلس


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در کمیسیون صنایع و معادن، بحث واردات خودرو را در بودجه سال ۱۴۰۱ با شرایطی مصوب کردیم که هم خودرو سواری و هم کشنده ماشین‌های کشاورزی و سنگین در زمینه راهسازی وارد شوند.


روغن پایه در بورس کالا عرضه می‌شود


در پی ادعای رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران مبنی بر اینکه عرضه قطره‌چکانی روغن موتور توسط کارخانه‌ها موجب افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها در بازار شده است، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلمیری وزارت صمت، موضوع کمبود عرضه را تایید کرده و با بیان اینکه تولیدکنندگان از ۲۵ درصد افزایش رسمی رضایت نداشته‌اند، افزود: کاهش تولید منجر به کمبود شده است.


وی همچنین از برنامه این وزارتخانه برای عرضه تمام روغن پایه در بورس کالا و خرد توسط بخش خصوصی خبر داد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۳ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از۱۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام نزدیک به ۵۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش، نسبت به معاملات روز گذشته به نصف کاهش یافت. از این میزان ۴۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم امروز کاهشی بود و با ۳۵۰ میلیارد تومان افت، مبلغ ۲۵۶۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۶۳۴ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی لپارس، زپارس و سمگا متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، خودرو و نوری خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار منفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۲۵۹، ۲۱۱ و ۱۹۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار ریزشی و یکپارچه سرخ شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۹.۴۱۱.۹۶ (۲۴۳۴۶.۴۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۱.۱۳۱.۴۹ (۸۹۰۲.۲-)


ارزش معاملات: ۴.۳۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شبندر و ومعادن


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۷۴.۷۹ (۳۰۶.۹۹-)


ارزش معاملات: ۱.۲۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و شاوان


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0