سنا
1400/05/05
15:30
«سنگ آهنی‌ها»، پرتقاضا و «فولادی‌ها»، پرعرضه‌ی امروز بازار

بازار امروز (پنجم امرداد۱۴۰۰) شرایطی متفاوت با روز کاری قبل را تجربه کرد؛ به طوری که اکثر نمادهای کوچک و بزرگ بازار روز پر عرضه ای را سپری کردند. نکته قابل اشاره معاملات روز جاری، شایعات توافق فولادسازان با معدنی ها در خصوص خرید سنگ آهن متناسب با قیمت های جهانی بود که موجب افزایش تقاضا در شرکتهای سنگ آهنی و افزایش عرضه ها در فولادی ها شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل در انتهای بازار با افت ۸ هزار و ۴۰۱ واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۹۵۳ واحدی رسید که در این بین نمادهای معدنی کگل، کچاد و وامید بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد، شستا، شپنا و شتران بیشترین تاثیر متفی را بر شاخص کل گذاشتند .


ارزش معاملات خرد بازار طی روز جاری بالغ بر ۵.۳ هزار میلیارد تومان بوده است که شاهد خروج حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار طی معاملات روز جاری بوده ایم. گروه های معدنی، شیمیایی مقصد ورود پول های حقیقی و همچنین شاهد خروج پول حقیقی از گروه های فلزات اساسی، سیمانی و دارویی بوده ایم .


جو حاکم بر گروه پتروشیمی در روز جاری کمی بهتر از مابقی گروه های فعال در بازار بوده است، به طوری که برخی نمادها بر مدار سبز و برخی نیز افت قیمتی را تجربه کردند. نمادهای شاراک و جم پیلن در سایه گزارش سه ماهه عالی و به مانند روز گذشته همچنان پرتقاضا و همراه با صف خرید به کار خود پایان دادند، متانولی ها که در اوایل بازار با رشد تقاضا همراه بودند از اواسط بازار با افزایش عرضه ها به صفر تابلو بازگشتند و روز آرامی را سپری کردند، اوره ای ها متعادل با گرایشاتی مثبت جزیی و مابقی نمادهای کوچکتر نیز در محدوده های منفی داد و ستد شدند. رشد نرخ ارز که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم موجب توجه بیشتر به این گروه بنیادی و سودساز شده است .


فولادسازها در سایه شایعات منتشر شده مبتنی بر توافق با سنگ آهنی به منظور خرید سنگ آهن و متناسب با قیمت‌های جهانی با افزایش عرضه ها همراه و در قیمت‌های حداقلی معامله شدند. البته در این بین نماد ذوب با حجم معاملات سنگین، بسیار پرتقاضا بود و تجربه تشکیل صف خرید را نیز برخلاف روند کلی گروه داشت. نماد فباهنر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه فعالان بازار در این گروه بوده است. از سویی دیگر، سنگ آهنی ها با شایعه مذکور، مانند روز کاری قبل با افزایش تقاضا و معاملات سنگینی همراه بودند؛ به طوری که نمادهای کگل و کچاد، کگها و ومعادن در سقف قیمتی معامله می شدند. البته در اواخر بازار و شدت فشار عرضه ها کمی از میزان تقاضای شکل گرفته در این گروه کاسته شد .


بانکهای تجارت و صادرات که بابت برگزاری مجمع متوقف بودند، در روز جاری بازگشایی شدند و علی رغم تعدیل مثبت خوب قبل مجمع، اما با درصدهای ۶ و ۷ درصد منفی به گردونه معاملات بازگشتند که کمی دور از ذهن بود. نماد وتجارت در اواخر بازار با حمایت سنگین حقوقی مواجه شد و نوید روزهای بهتری را در هفته آتی می دهد .


سیمانی ها هم که همچنان درگیر خبرهای لغو معاملات سیمان در بورس کالا هستند، یکدست قرمزپوش بودند که در این بین نماد سدور تنها نماد سبزرنگ این گروه بوده است. به نظر می رسد سیمانی ها در حال پوست اندازی هستند و انتظار گزارشات خوبی از این گروه در دوره های آتی داریم .


دارویی ها هم با وجود اخبار مثبت روز گذشته، روز منفی ای را تجربه کردند تا همگام با کلیت بازار کمی اصلاح کنند و برای روندهای بعدی انرژی بگیرند.


خودرویی‌ها همچنان در غیاب نماد خودرو با فشار فروش همراه هستند و اکثرا با صف فروش کار خود را به پایان بردند. نمادهای شپنا، شتران، شبریز و شاوان پس از برگزاری مجمع بازگشایی شدند که به غیر از شاوان، سه نماد دیگر در محدوده های منفی مچ شدند. انتظار افزایش تقاضا در این گروه را در هفته آتی داریم.


با جمیع جهات، به نظر می رسد بازار در هفته بعد مجددا شاهد حضور آرام و پیوسته خریداران باشد و در گروه های پرپتانسیل و بنیادی با افزایش تقاضا همراه شود .


* تحلیلگر: مهرزاد جهانی


انتهای خبر

0
0