بااقتصاد
1401/06/29
14:19
خروج نقدینگی حقیقی به روال عادی بازار سرمایه تبدیل شده است/ ادامه ریزش بورس تهران در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۱

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ بازار سرمایه در حالی روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۱ را سپری می‌کند که ریزش شاخص کل و خروج نقدینگی حقیقی از بورس به روال عادی معاملاتی روزانه تبدیل شده است و فاکتور مثبت و تاثیرگذاری برای صعود در دسترس ندارد. ادامه این روند نزولی فعالان بازار سهام را نگران کرده است و معامله‌گران تنها به انتشار اخبار مثبت برجامی درپی سفر رییس جمهوری به نیویورک دل بسته‌اند.

سقوط شاخص کل هم‌وزن به کانال ۳۰۰ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس امروز سه‌شنبه بیست‌ونهم شهریورماه، با افت مواجه شدند و به مسیر نزولی اخیر ادامه دادند. شاخص کل بورس با ثبت ۶۷۶۰ واحد منفی دیگر، نشان داد که توانی برای صعود ندارد.


شاخص کل هم‌وزن نیز با گریز سهامداران حقیقی از بورس، ۲۳۰۲ واحد افت کرد و کانال ۴۰۰ هزار واحدی را برای چندمین بار از دست داد. ۸۰ واحد منفی، نتیجه معاملات بازارهای فرابورس بود که برای شاخص کل آیفکس رقم خورد و آن را به ارتفاع ۱۸ هزار و ۴۹۶ واحدی تنزل داد.


حکشتی، تک‌نماد سبز بورس در جمع بزرگان سرخپوش


در میان نمادهای بزرگ و کوچک بورس تهران که عمدتا با کاهش قیمت مواجه شده بودند، وپاسار، فارس، شپنا، کگل، میدکو و فولاد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند و حکشتی همچنان در مسیر سبز این جدول ترکتازی می‌کند. نمادهای بزرگ خودرویی‌ها به همراه شستا بالاترین حجم تراکنش منفی بورس تهران را به خود اختصاص دادند.


جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس هم امروز یکپارچه سرخپوش بود و آریا، خدیزل، صبا، دی، فرابورس، غصینو و شاوان صدرنشین منفی‌سازان شاخص کل آیفکس بودند. دی به روال هفته‌ها و روزهای اخیر همچنان صدر جدول پرتراکنش‌ترین نماد منفی فرابورس را در اختیار دارد.


تشابه روند معاملات امروز بازار سهام با دیروز


با نگاه کلی به دادوستدهای انجام شده، بازار مانند دیروز بود و افزایش عرضه سهام حدود ۳ برابر بیش‌تر از تقاضا ثبت شد. از مجموع ۶۸۱ نماد معامله‌شده، ۱۵۰ سهم، معادل ۲۲ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۵۳۱ سهم، معادل ۷۸ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۴۲ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۷۱ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۹۱ نماد را به ارزش ۲.۸ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


نگرانی پتروشیمی‌ها از تغییر فرمول نرخ خوراک


مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس، گفت: فرمول پیشنهادی که توسط انجمن صنفی به وزارت نفت داده شده به طور کل هم برای متانول و هم برای اوره اعمال شده است اما در حال حاضر با توجه به زیان‌ده بودن شرکت‌های متانول‌ساز و حجم بزرگی از ارزآوری که توسط این مجموعه‌ها انجام می شود، این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.


به گفته وی، تا به امروز نرخ اعلامی خوراک گاز ۵ هزار تومان است و اظهار امیدواری کرد فرمول نهایی که به وزارت نفت داده شده در هیات دولت و نهادهای تصمیم گیرنده تصویب شد و تغییر نکند.


سود بین بانکی بر بورس تاثیری ندارد!


محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: تقاضا و عرضه بانک‌ها در بازار بین بانکی است که موجب تغییراتی در نرخ سود این بازار می‌شود و سعی بانک مرکزی در این است که نوسانات این بازار را کنترل کند بنابراین، وقتی نوسانات را از بازار بین بانکی بگیریم طبیعتا نوسانات در سایر بازارها نیز کمتر می‌شود.


به گفته نادعلی، نرخ سود سپرده و تسهیلات در ایران تابع شرایط بازار بین بانکی نیست، بنابراین، تغییرات در سود بین بانکی نمی‌تواند تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه تغییرات نرخ سود سپرده و تسهیلات است که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.


قصه پرغصه زیان‌آوری خودروسازان از زبان رییس سازمان خصوصی‌سازی


حسین قربان‌زاده در خصوص چالش جدی عرضه بلوکی ۷۲. ۵ و ۳۱. ۱۷ درصد از باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: سایپا و ایران خودرو دو سال زیانده بوده‌اند و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند اما خودرو تولید کرده و همچنان زیان می‌دهند که قصه پر‌غصه‌ای است.


وی افزود: اگر محصولات دارای قیمت واقعی در بازار به رسمیت شناخته شوند، شرکت‌ها سودآور می‌شوند و در آن حالت می‌توان اقدام به واگذاری کرد. اما چنین نیست و این شرکت‌ها با قیمت دستوری واگذار می‌شوند. بنابراین کدام آدم عاقلی شرکتی که روزانه زیان می‌دهد را خریداری می‌کند؟


عرضه محصولات سیباموتور در بورس کالا


براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ متعلق به شرکت سیباموتور ۱۲ مهر روی تابلو عرضه می رود.


این خودروها که در ۱۲ آذر (یعنی دو ماهه) تحویل خریداران می شود، با قیمت پایه ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال (معادل ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان) در بورس کالا عرضه می‌شود.


موافقت مجلس با درخواست بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه)، تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را بررسی و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص درخواست دولت برای الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ارایه داد و گفت: در شرایط امروز باید خودرو، موتورسیکلت و وانت یا کامیون اسقاط شود تا خودروهای جدید قابل شماره گذاری باشد، اصل این موضوع درست و صحیح است و ما باید یک سازوکاری ایجاد کنیم تا خودروهای فرسوده، موتورهای فرسوده و یا خودروهای سنگین فرسوده از رده خارج شوند.


به گفته وزیر صنعت، این قانون یک خلا اساسی دارد که مشکل‌ساز شده و حالا این لایحه به دنبال حل این خلا قانونی است.


دیجی‌کالا هم خواهان ورود سریع‌تر به بورس است!


محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، گفت: شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال دارای شرایط متفاوتی از نظر تعداد کارمند، عمر فعالیت، ضوابط کاری و محصول مختص به خود هستند، بنابراین قانونی مشترک برای این شرکت‌ها درخصوص تامین مالی نمی تواند تعمیم یابد.


وی همچنین خواستار تسریع در روند ورود این شرکت‌ها به بورس شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به بیش از۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۷۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با ثبت رقم ۲۲۹۰ میلیارد تومان، در مقایسه با دیروز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان رشد کرد. طی این نقل و انتقالات، ۱۸۷ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های ودانا، خاور و حریل اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای بپاس، خصدرا و شستا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۴۰، ۱۴۰ و ۱۱۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۷.۰۶۰.۳۲ (۶۷۶۰.۵۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۹۰۹.۸۷ (۲۳۰۲.۴۲-)


ارزش معاملات: ۲.۷۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: وپاسار، فارس و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۹۶.۴۷ (۸۰.۴۶-)


ارزش معاملات: ۷.۱۷۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، خدیزل و صبا


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0