بااقتصاد
1400/11/02
14:47
سبزپوشی ۲ هزار واحدی شاخص کل بورس با حمایت پالایشی‌ها/ حرکت خزنده نمادهای پالایش یکم در راستای وعده رییس سازمان بورس برای افزایش قیمت سهام!

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ پس از تجمع اعتراضی سهامداران خرد روز پنجشنبه گذشته مقابل مجلس و اعلام درخواست‌شان مبنی بر پایان دخالت‌ها و دستکاری‌های دولت در بورس، انتظار می‌رفت پاسخ مناسبی به این درخواست عمومی داده می‌شد و متعاقب آن، معاملات امروز بازارهای سهام تهران کمی به تعادل می‌رسید اما روند کاهش قیمت‌های سهام همچنان تداوم یافت. بجز فولاد که به زیر ۱۰۰۰ تومان رسیده و ارزندگی خرید دارد، نمادهای پالایشی هم رشد نسبی قیمت داشتند و به‌نظر می‌رسد سهم‌های پالایش یکم برای تحقق وعده رییس سازمان بورس تا پایان امسال روی مدار سبزرنگ حرکت خزنده‌ای را آغاز کرده‌اند.

واگرایی منفی شاخص کل هم‌وزن و آیفکس به شاخص کل بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه دوم بهمن‌ماه، روند معاملات در بازارهای سهام تهران با رشد ۲۴۱۰ واحدی شاخص کل، همچنان رکودی بود. شاخص کل بورس با این صعود کم‌رمق به نقطه یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی رسید درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن و شاخص آیفکس به ترتیب، ۱۴۴۴ و ۸۴ واحد ریزش کردند. همچنین بیش از ۸۰ درصد نمادهای معامله شده در مدار منفی قرار داشتند.


فولاد در راه برگشت به کف قیمتی ۱۰۰۰ تومانی؟


تاثیرگذاران مثبت شاخص کل در بورس تهران به نام فولاد، شپنا، شتران و شبندر ثبت شد و نوری، رمپنا و شپدیس منفی‌سازان بزرگ این بازار بودند. شپنا و شبندر همچنین در صدر نمادهای پرتراکنش مثبت بورس قرار گرفتند و نوری در نقطه مقابل، بالاترین حجم تراکنش منفی را ثبت کرد.


فرابورس همچنان در صدر نمادهای پرتراکنش و منفی


در بازار فرابورس، نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مانند زاگرس، کگهر، ارفع، غصینو و فرابورس بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی را به شاخص آیفکس تحمیل کردند و خدیزل و اتکای دو نماد سبزرنگ در میان بزرگان سرخپوش بودند. به روال روزهای گذشته، نماد فرابورس بیش‌ترین حجم تراکنش معاملاتی منفی را در این بازار رقم زد و پذیره‌نویسی تجلی این نماد را در صدر پرتراکنش‌های مثبت قرار داد.


معامله ۵۹۷ نماد شرکتی در مدار منفی و مثبت


معامله‌گران سهام امروز، ۵۹۷ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۳ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به پایان رسید. ارزش معاملات ۲۰ شرکت برتر بازار ۱۹۴۰ میلیارد تومان روی تابلو ثبت شد که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان رشد کرد.


وعده‌های تکراری صندوق توسعه ملی برای کمک به صندوق تثبیت بازار


رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، پیش‌بینی کرده است که ۵۱۰ میلیون دلار، معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان، از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار می‌گیرد. به گفته مهدی غضنفری، حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است. در قسط اول ۱۰۰۰ میلیارد تومان، در قسط دوم ۵۰ میلیون دلار به ریال تبدیل شد که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود و در قسط سوم که در روزهای گذشته دستور آن به بانک مرکزی داده شد، ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر بزودی پرداخت می‌شود.


غضنفری افزود: صندوق توسعه ملی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلب دارد که طی توافق با وزیر اقتصاد، قرار شد این مبلغ از سمت صندوق به صندوق تثبیت بازار، به‌عنوان جزیی از ۱۲ هزار میلیارد تومان تزریق شود.


اعلام موافقت دولت با طرح مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، خبر داد که دولت با کلیات طرح جاماندگان سهام عدالت موافقت کرده است و در صورت اعلام رسمی وضعیت آنها تا پایان سال مشخص می‌شود. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، مجلس مکاتباتی با رییس جمهوری داشته و خواسته است که وضعیت چند میلیون نفر از جمعیت کشور که از سهام عدالت محروم و جزو مستحق‌ترین کسانی بودند که باید سهام عدالت دریافت می‌کردند، مشخص شود. پوابراهیمی افزود: رییس جمهور نامه مذکور را به سازمان برنامه و وزارت اقتصاد ارجاع داده است تا راهکارهای مناسبی در این زمینه ارایه دهند.


به گفته وی وزارت امور اقتصادی و دارایی با کلیات این طرح موافقت و سازمان برنامه و بودجه هم تا حدی موافقت خود را اعلام کرده و مجلس منتظر است به محض اعلام موافقت رسمی این سازمان‌ها، طرح را در صحن علنی در دستور کار قرار دهد. در صورت تصویب نهایی این طرح، سهام عدالت به تدریج با اولویت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد، رزمندگان معسر، کارگران فصلی و بازنشستگان و افراد دیگر که در طرح آمده، به جاماندگان عرضه خواهد شد.


انصراف دولت از واگذاری سهام بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور!


رییس سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به رییس سازمان بورس، عرضه بلوک ۱۵ درصدی سهام شرکت پتروشیمی خلیج فارس را لغو کرد. حسین قربان‌زاده در این نامه نوشته است: بلوک ۱۵ درصدی شرکت صنایع پتروشیمی خیلج فارس هم با توجه به این‌که فقط یک مشتری داشته و امکان رقابت وجود ندارد، عملا لغو شده است و عرضه آن انجام نخواهد شد.


تغییر رنگ سه نماد پایه در فرابورس و انتقال به تابلو نارنجی


شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از انتقال سه شرکت به تابلو نارنجی این بازار خبر داد. مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران در تابلوهای پایه زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه اعلام کرد: در راستای اجرای دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران در تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۱۳۸۸ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحیه‌های بعدی و مصوبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ کمیته درج شرکت فرابورس، طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه در قالب تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز صورت گرفت.


همچنین، طبقه‌بندی ناشر، نافی تکالیف و مسئولیت‌ها در قبال الزامات قانونی و مقررات مربوطه از جمله قانون بازار اوراق بهادار قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیست. زمان توقف نمادها در تابلو پایه زرد و بازگشایی آنها در تابلو نارنجی توسط مدیر عملیات بازار فرابورس اطلاع‌رسانی خواهد شد. بر اساس این اطلاعیه، فهرست شرکت‌های انتقالی به تابلو پایه نارنجی شامل شرکت‌های صنایع بسته‌بندی ایران با نماد «فبیرا»، گروه صنعتی ناب با نماد «غناب" و ماشین‌سازی نیرو محرکه با نماد «تمحرکه» می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۷۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق دولتی، رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس که چند صباحی است در کانال دوهزار میلیارد تومانی قرار دارد، امروز هم از رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفت. این مبلغ نزدیک به ۶۰ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای جم‌پیلن، شبندر و تجلی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، سمگا و نوری متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات نخستین روز بازار در بهمن ماه، به گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۶۵ ، ۲۵۸ و ۲۴۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۸۱.۸۰۴.۸۵ (۲۴۱۰.۳۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۴.۱۹۵.۲۴ (۱۴۴۴.۵۹-)


ارزش معاملات: ۳.۷۰۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: نوری، رمپنا و شپدیس


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، شپنا و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۵۶.۶۴ (۸۴.۵۹-)


ارزش معاملات: ۳.۲۰۶هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: زاگرس، کگهر و ارفع


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0