فارس نیوز
1401/05/04
16:50
کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه/نمادهای بزرگ ریزش شاخص بورس را به تاخیر انداختند

با توجه به جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس درباره افزایش های مکرر نرخ بهره بین بانکی، بازار سرمایه امروز با کاهش اندکی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی ندارد و ریزش‌های متعدد بورس در هفته‌های گذشته سهامداران را از بازگشت بورس به روند متعادل نا امید کرده است.


در معاملات روز گذشته، شاخص کل بیشترین کاهش در دو ماه اخیر را ثبت کرد و شاخص کل هموزن نیز دومین ریزش بزرگ در سال جاری را ثبت کرد، اما امروز بازار سهام با افت اندکی که داشت، تا حدودی همان روند هفته گذشته را طی کرده است.


کمبود نقدینگی در بازار سهام باعث عمیق شدن رکود در بورس شده و همین مساله نیز دومینوی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را به راه انداخته است.


برخی کارشناسان معتقدند، در صورتی که این روند بورس ادامه داشته باشد، تمامی سطوح حمایتی و مرزهای مهم شاخص سنگر به سنگر از دست می‌‌رود و باید منتظر ورود شاخص به کانال ۱.۳ میلیون واحدی بود. یکی از عمده ترین دلایل ریزش بورس در هفته‌های گذشته افزایش‌های پی در پی نرخ بهره بین بانکی بوده است.


امروز جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس برگزار شد که بخشی از نگرانی اهالی بازار سرمایه در مورد رشد دوباره این نرخ برطرف شد.


البته در جریان معاملات امروز با توجه به متعادل معامله شدن نمادهای بزرگ و شاخص ساز، به نظر می‌رسد این سهم‌ها توانستند از ریزش شدید بورس جلوگیری کنند.


* واکنش بورس به کنترل نرخ بهره بین بانکی


وحید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: روند خروج پول از بازار سهام و ورود به سایر بازارها تقریبا باعث رکود در بورس شده است. به نظر می‌رسد صحبت‌های امروز رئیس کل بانک مرکزی در مورد کنترل روند افزایشی نرخ بهره بین بانکی تاحدودی توانسته است، ریزش بازار سهام را که به دلیل رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی اتفاق افتاده است، تا حدودی متوقف کند.


وی ادامه داد: در سه روز اخیر معاملاتی بورس، شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام و ورود پول به صندوق ‌ها با درآمد ثابت بوده‌ایم. در صورتی که این روند ادامه دار باشد، باید منتظر افت بیشتر در بازار سهام باشیم و این مساله می تواند پذیرش ریسک توسط افراد را به شدت کاهش دهد که برای آینده بورس بسیار خطرناک است.


* افت ۱۰ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل


در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۹۶۸ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با افت ۲ هزار و ۸۲۹ واحدی در سطح ۳۸۸ هزار و ۳۰۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص بیش از شاخص کل بوده و منفی ۷۲ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس نیز ۵۵ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۱۸ واحد قرار گرفت.


* رکود در معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۱ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان بود که ۷۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.


البته ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۴ درصد بوده است.


* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و نهمین روز متوالی منفی شد و ۳۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش ۳۹ درصدی داشته است.


امروز گروه های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و شرکت های چند رشته ای صنعتی بیشترین خروج پول را داشتند و زراعت و خدمات وابسته و سایر واسطه گری های مالی تنها گروه هایی بودند که با ورود پول حقیقی روبرو شدند.


در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، نمادهای فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فملی (شرکت پتروشیمی نوری) اختصاص داشت و نمادهای آبین (کشت و صنعت آبشیرین)، غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق) و کاوه (شرکت فولاد کاوه جنوب کیش) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ۱۷۲ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس


در جریان معاملات روز سه شنبه، ۱۹۰ نماد با رشد قیمت و ۴۰۶ سهم با کاهش قیمت مواجه شدند. ۹ سهم در صف خرید و ۴۲ نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش ۵۴ درصدی داشت و به ۱۳۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشت و در رقم ۷۷ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران)، لپارس (شرکت پارس الکتریک) و فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان)، فمراد (آلومراد) و ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران) تعلق داشت


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0