بااقتصاد
1401/04/25
13:57
بازار سهام وارد دوره رکود فرسایشی تابستانه شد/ ۱۰ هزار واحد منفی، دشت اول هفته‌ای شاخص کل بورس تهران!

گزارش بازار/ شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران که یک هفته طاقت‌فرسا و ریزشی را پشت سر گذاشته‌اند، درحالی نخستین روز معاملاتی هفته را آغاز کرده‌ند که بیش از ۲۰۰ شرکت بورسی در لیست برگزاری مجامع و گزارش‌دهی عملکرد سه ماهه بهار به‌سر می‌برند، اما بی‌تابی سهامداران برای نقد کردن سرمایه‌ها در فصل رکود فرسایشی، منجر به سقوط ۱۰ هزار واحدی شاخص کل طی معاملات امروز شد و شاخص کل حالا در نقطه حساس یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی ایستاده است.

ناتوانی شاخص کل هم‌وزن در ادامه سبزپوشی


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۵ تیرماه، دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس، همچنان در دامنه منفی آغاز شد و در دقایق نخست بازار، بجز شاخص کل هم‌وزن، سایر شاخص‌ها از همان ابتدای وقت معاملات، سرخپوش شدند. با افزایش حجم عرضه در نمادهای بزرگ بورسی، شاخص کل هم‌وزن نیز به جمع سرخپوشان پیوست و ۱۴۳۵ واحد افت کرد. برای شاخص کل آیفکس نیز ۵۵ واحد منفی ثبت شد و به پله ۱۹ هزار و ۷۵۱ واحدی عقب نشست.


غول‌های فلزی و معدنی بورس در صدر جدول منفی‌سازان شاخص


جایگاه منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران همچنان در اختیار نمادهای بزرگ فلزی و معدنی است. فولاد، فارس، فملی، کچاد، تاپیکو، میدکو و پارس، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس اعمال کردند. بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار هم به نام خودرو، شستا و خساپا ثبت شد و دو نماد پالایشی شپنا و شبندر که با افزایش تقاضا مواجه شده بودند، بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را به خود اختصاص دادند.


امید آیفکس به پالایشی‌ها و دارویی‌ها


در بازار فرابورس، زاگرس، غصینو، شگویا و فرابورس صدر جدول منفی‌سازان شاخص کل آیفکس را اشغال کردند درحالی‌که شاوان از گروه پالایشی، آریا از گروه پتروشیمی و ددانا از گروه دارویی، با معاملات مثبت، مانع از ریزش بیش‌تر این شاخص شدند. صدر جدول پرتراکنش‌های فرابورس با حضور دی، شاوان و ددانا سبزپوش بود.


تراز منفی ۳۰۹ میلیارد تومانی معاملات خرد و تداوم خروج نقدینگی حقیقی


بازار سرمایه این روزها با انواع فشارهای داخلی و دولتی مواجه است و حقیقی‌ها هم تمایلی برای ادامه سرمایه‌گذاری و سهامداری ندارند. در چنین وضعیت، ارزش معاملات خرد با تراز منفی ۳۰۹ میلیارد تومانی به ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه ۱۲ درصد کاهش یافت. خریداران سهام امروز برای ۷۹ نماد به ارزش ۳۰۲ میلیارد تومان در صف ایستادند و فروشندگان نیز ۸۰ نماد را به ارزش ۱۱۹ میلیارد تومان به حراج گذاشتند.


پورابراهیمی خواستار ارجاع طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی به کمیسیون اقتصادی مجلس شد


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: با دخالت دولتی و رفتار تنظیم‌گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم و طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود. به گفته وی، این طرح به دلیل ماهیت محتوایی آن ارتباط کاملا موضوعی با ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی دارد.


وی افزود: بنابراین به ریاست مجلس نامه نوشتیم که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع و همه جوانب آن کاملا در نظر گرفته شود.


ثبت نام در سجام، شرط دریافت خدمات از بازار سرمایه


معاون حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: بهره‌مندی سهامداران و فعالان بازار سرمایه از عمده خدمات قابل ارائه در این بازار، منوط به ثبت نام در سامانه سجام است.


به گفته وی، تمامی اشخاصی که متقاضی ورود به بازار سرمایه و اخذ کد سهامداری و همچنین دریافت خدمات ارزش افزوده مانند مشاهده دارایی خود در پرتفو، دریافت سود، شرکت در مجامع عمومی به صورت الکترونیک و غیره هستند، باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند.


محکومیت یکی دیگر از شرکت‌های بورسی توسط قوه قضاییه


دادگاه عمومی و انقلاب، یکی از متهمان معامله بر اساس اطلاعات نهانی در بورس را به پرداخت ۱۶ میلیارد تومان جریمه (معادل سه برابر سود کسب شده از جرم) محکوم کرد.


ایرانسل در لیست انتظار برای ورود به بورس


محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، از آمادگی ایرانسل برای پذیرش در بورس تهران خبر داد و گفت: قصد داریم یک اپراتور بزرگ را وارد بازار سرمایه کنیم. امیدواریم ایرانسل و سایر شرکت‌ها با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار بزودی پذیرش شوند.


به گفته گودرزی، چند شرکت دیگر نیز آماده عرضه اولیه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هلدینگ تدبیر و سیمان اردستان اشاره کرد.


عرضه بلوکی خساپا پس از قیمت‌گذاری نهایی


علی شیدایی، یکی از اعضای هیات‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری سایپا، اظهار کرد: طی هفته جاری گزارش نهایی ارزشیابی بلوک سایپا در کدال منتشر و قیمت‌گذاری نهایی این بلوک با نظر گروهی متشکل از دولت و شرکت‌های سایپا مشخص خواهد شد.


طبق اظهارات شیدایی، بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری کارکنان و سرمایه‌گذاری سایپا در این بلوک خساپا عرضه و فروخته می‌شود. وی همچنین، این بلوک را تجمیع سهام دانست و گفت: اطلاعات بیش‌تر و نهایی بزودی منتشر و در کدال بارگذاری خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس، با محاسبه فروش اوراق دولتی امروز به بیش از ۸۱۰۰ میلیارد تومان و به ارزش ۲۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۸۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با تراز منفی ۳۰۹ میلیارد تومان و تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی، به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای وساپا، شپدیس و بمپنا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های دی، افق و شستا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۹۲ ، ۲۸۹ و ۱۶۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۰.۰۴۹.۸۹ (۱۰۰۰۱.۲۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۵.۵۷۶.۷۲ (۱۴۳۵.۹۴-)


ارزش معاملات: ۳.۰۴۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، فارس و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۷۵۱.۸۵ (۵۵.۹۸-)


ارزش معاملات: ۱۸.۷۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، غصینو و شگویا


گزارش: مولود غلامی

























انتهای خبر

0
0