بااقتصاد
1401/06/28
14:34
رویای صعود، خوابی که برای بورس تهران تعبیر نمی‌شود!/ بی‌اعتمادی حقیقی به بازار سرمایه

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ بورس تهران طی یکی دو هفته اخیر روند صعودی را تجربه نکرده و ریزش‌های پی‌درپی شاخص کل حاکی از آن است که این جریان منفی دست‌کم تا یکی دو هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. ناامیدی و بی‌اعتمادی مزمن حقیقی‌ها از روند رو به رشد بازار سرمایه، صعود دوباره آن را به یک رویای بی‌تعبیر تبدیل کرده است که در صورت بازگشت به مدار مثبت هم زخم بی‌اعتمادی بزودی ترمیم نخواهد یافت.

شاخص کل هم‌وزن در آستانه سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی



به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه بیست‌وهشتم شهریورماه، معاملات بازارهای سهام تهران در مدار منفی طی شد و تمامی شاخص‌ها افت کردند. شاخص کل بورس با ۴۰۹۵ واحد منفی، حرکت آهسته به سمت میانه کانال ۱.۳ میلیون واحدی را در پیش گرفته است و برخی از تحلیلگران بورس، سقوط شاخص کل به مرز یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحد را نیز پیش‌بینی می‌کنند.


روند ریزشی شاخص کل هم‌وزن امروز کمی کندتر شد و با افت ۱۶۹۸ واحدی، تنها ۲۱۲ واحد با از دست دادن کانال ۴۰۰ هزار واحدی فاصله دارد. شاخص کل آیفکس هم ۵۳ واحد منفی را در ارتفاع ۱۸ هزار و ۵۷۶ واحدی به ثبت رساند.


حکشتی و کزغال، دو نماینده سبزپوش از گروه‌های کوچک بازار


برای بورس تهران، امروز نمادهای فارس، کگل، وپاسار، خودرو، فخوز و ذوب بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی را انجام دادند و جدول شاخص‌سازان را سرخپوش کردند. حکشتی تک‌نماد سبز در این جدول بود که توانست ۲۰۶ واحد از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کند. خساپا، شستا و خودرو بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به خود اختصاص دادند.


در بازار فرابورس، به روال روزهای اخیر دو نماد کگهر و صبا سهم بیش‌تری در منفی‌سازی شاخص کل آیفکس داشتند و آریا، بپاس و دی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. دو نماد کزغال و خدیزل هم با معاملات مثبت، ۱۰ واحد سبزرنگ به این شاخص افزودند. دی همچنان با بالاترین حجم تراکنش منفی، صدرنشین این جدول در میان نمادهای فرابورسی است.


کاهش قیمت پایانی برای ۵۳۰ نماد شرکتی


در ادامه کاهش تقاضا و افزایش عرضه سهام در بازار سرمایه، امروز هم ۷۷ درصد از تابلوهای معاملاتی بورس و فرابورس، به رنگ قرمز درآمدند. به این ترتیب، از مجموع ۶۸۸ نماد معامله‌شده، ۱۵۸ سهم، معادل ۲۳ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۵۳۰ سهم، معادل ۷۷ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۴۴ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۸۵ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۸۲ نماد را به ارزش ۲۵۲ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


قوانین عرضه دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه تسهیل می‌شود


میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، از ورود استارتاپ‌های جدید به فرابورس خبر داد و گفت: بعد از تپسی شاهد عرضه کافه بازار خواهیم بود و پس از آن نیز فیلیمو به بازار می آید.


وی افزود: در سال جاری قوانین عرضه دانش‌بنیان‌ها تسهیل‌سازی شده است و امکانات و اختیاراتی به شرکت‌های فناورانه برای حضور در بازار سرمایه تفویض شد.


تغییر زمان عرضه خودرو «کارا» در بورس کالا


زمان عرضه خودرو کارا در بورس کالا تغییر کرد. به گفته مدیران شرکت بورس کالا، عرضه خودرو کارا که قرار بود چهارشنبه هفته جاری انجام شود به روز شنبه هفته آینده موکول شد.


کاهش حجم تقاضای کاذب در بازار خودرو از طریق بورس کالا


علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، اظهار کرد: انتقادات جدی به روش واگذاری خودرو در قالب قرعه‌کشی وارد بود که خوشبختانه این روش با عرضه خودرو در بورس کالا کنار گذاشته می‌شود.


کریمی گفت: به نظر این روش منطقی‌تر از قرعه‌کشی است البته تفاوت چشمگیر میان تقاضا و عرضه خودرو در بازار وجود دارد و باید از روش‌های استفاده کنیم که تقاضای کاذب مدیریت شود. این کار تنها با عرضه خودرو در بورس قابل اجراست.


تصمیم قاطع دولت برای تثبیت قیمت بنزین!


وزارت نفت اعلام کرد، با وجود تکذیب چندباره گرانی بنزین، همچنان برخی منتقدان بر این موضوع به عنوان دستاویزی برای حمله به دولت سیزدهم استفاده می‌کنند، در حالی که دولت در طول مدت مسئولیت خود نشان داده در ارتباط با افکار عمومی شفاف بوده است و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.


ادامه همکاری شهرداری تهران با بورس کالا در ۵ فاز اجرایی


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران، گفت: همکاری شهرداری با بورس کالا و به نوعی استفاده از ظرفیت‌های این بورس در ۵ فاز اجرا می شو.


به گفته عمادالدین سخایی، شهرداری تهران قصد دارد با استمرار عرضه املاک، خرید مواد مورد نیاز خود را از بورس کالا، افزایش دهد. همچنین تنوع عرضه املاک به تجاری و اداری، ورود به صندوق املاک و مستغلات و بهره‌گیری از ابزارهای مالی و مشتقه، این همکاری‌ها با بورس کالا توسعه می‌یابد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۱۰۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۳۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با ثبت رقم ۱۹۹۶ میلیارد تومان، در مقایسه با دیروز اندکی رشد کرد. طی این نقل و انتقالات، ۱۹۵ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های خاور، کزغال و احصا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای آریان، شستا و انرژی۳ متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۳۷، ۱۲۷ و ۹۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۷۷.۹۱۵.۶۱ (۴۰۹۶.۵۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰.۲۱۲.۲۸ (۱۶۸۹.۰۷-)


ارزش معاملات: ۳.۳۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، کگل و وپاسار


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۷۶.۹۸ (۵۳.۰۶-)


ارزش معاملات: ۱.۴۴۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، صبا و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0