همفکران
1400/02/13
14:36
گزارش بازار / شاخص سر به زیر

شاخص کل بورس امروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد. شاخص کل با از دست دادن ۱۳ هزار ۶۰۰ واحد معادل ۱.۱ درصد از ارزش خود به یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید . روند شاخص هم وزن هم نزولی بود و بیش از ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۵ درصد کاهش داشت.

شاخص کل بورس امروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد. شاخص کل با از دست دادن ۱۳ هزار ۶۰۰ واحد معادل ۱.۱ درصد از ارزش خود به یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید . روند شاخص هم وزن هم نزولی بود و بیش از ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۳۵ درصد کاهش داشت. وضعیت نمادهای تاثیر گذار شبیه دیروز بود. بزرگان بازار بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند و چند نماد بانکی مثبت بودند. نمادهای فارس، فولاد و فملی بیشترین اثر منفی را در شاخص داشتند و در مقابل وپارس، وبملت و وپخش کمی جلوی اصلاح بیشتر شاخص مقاومت کردند.


اوضاع در فرابورس هم همینطور بود. شاخص کل فرابورس ۵۳ واحد معادل ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و در پایان روز در ارتفاع ۱۷ هزار ۴۱۷ واحد ایستاد. حدود ساعت ۹:۳۰ دقیقه شاخص کل فرابورس تلاش کرد روند خود را تغییر دهد اما چند دقیقه بیشتر دوام نیاورد و سریع نزولی شد. آریا ، کگهر و هرمز بیشترین اثر منفی را داشتند و در مقابل دماوند ، شگویا و وسپهر بیشتری اثر مثبت را باقی گذاشتند.


امروز ارزش معاملات خرد حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۳ درصد کمتر از روز گذشته است و شاهد خروج ۳۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی کاهش نسبت به دیروز به ۵۸،۴۸۹ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری آن به ۲۶۸ میلیارد دلار رسید.


مهمترین اخبار امروز جلسه سران قوا است که ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد و همچنین خروجی جلسه شورای رقابت درباره قیمت جدید خودرو است که هنوز خروجی آن مشخص نشده است.



پر حجم ترین معاملات


در بین صنایع بانکی ها با ۵۸۰ میلیون سهم پر حجم ترین معاملات را داشتند و در رتبه های بعدی فلزات اساسی با ۱۶۶ میلیون و شیمیایی ها با ۷۳ میلیون قرار دارند. این حجم ها نشان از کاهش شدید معاملات در این روزها است.


در بین نمادها وبملت ، خبهمن و کمند سه نماد برتر با بیشترین حجم معامله بودند.


بیشترین ورود و خروج پول


صنایع واسطه گری مالی و انبوه سازی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و گروه های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری نیز بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.


وپاسار ، دماوند و حسینا بیشترین توجه حقیقی ها را به خود جلب کردند و در مقابل فولاد با اختلاف زیادی شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بود و بعد از او وسپهر و فملی ایستادند.


وپاسار امروز هم نماد خاصی بود. امروز حقوقی ها بیشتر در این نماد فروشنده بودند تا خریدار و از ۱۵ میلیون سهم معامله شده ۶۷ درصد را فروختند و تنها ۴۳ درصد را خریدند. این روند موجب ورود ۵۳ میلیارد پول حقیقی به نماد شد.


فولاد که از غول های بازار است خیلی تلاش کرد تا از صف فروش خلاصی پیدا کند. حقیقی ها و حقوقی ها تقریبا یکسان در این تلاش شرکت داشتند. حقیقی ها امروز ۵۲ درصد از عرضه ها را خریدند و در مقابل ۹۴ درصد از عرضه ها هم توسط حقیقی ها انجام شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه قجام ، کدما و کفپارس در صدر نمادهای مشکوک بودند. البته باید به این نکته دقت کرد که معاملات دیروز قجام ابطال و امروز مجددا بازگشایی شد.


در بازه ۳۰ روزه هم قجام صدر نشین شد و نمادهای قیستو و کفپارس به دنبال او قرار گرفتند.


هر سه نماد قجام ، کدما و کفپارس امروز برای بار دوم بازگشایی شدند و معاملات دیروز آنها ابطال شد. هر سه هم در صدر بیشترین افت قیمت قرار گرفتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه وپخش با ۵.۵ درصد صدر نشین و ساراب با ۵.۱ و دماوند با ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین قجام با ۵۲ درصد ، کدما با ۳۴ درصد و کفپارس با ۲۹ درصد بیشترین کاهش های امروز را داشتند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در صرافی ملی با اندکی کاهش نسبت به دیروز به ۲۱ هزار ۸۰۰ رسیده است و خود را آماده رفتن به ۲۱ هزار ۷۰۰ تومان می کند.


سکه طرح جدید نیز وضعی مشابه دلار دارد و با کمی کاهش با قیمت ۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا اما در بازارهای جهانی کمی افزایش دارد و با قیمت ۱۷۷۵ دلار داد و ستد می شود.


انتهای خبر

0
0