بااقتصاد
1399/12/02
15:36
تابلو بورس تهران در آستانه بهار هم خیال سبز شدن ندارد/ بزرگان بازار سهام، محاصره در صف سنگین فروش

گزارش بازار/ شنبه دوم اسفندماه ریزش بیش از ۵.۵ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی اسفندماه و در حالی‌که خبرهای نسبتا مثبتی از احیای برجام و شروع مذاکرات هسته‌ای ایران به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد که تابلو بورس در حال حاضر خیال سبز شدن ندارد. کمابیش، فشار فروش نمادهای بزرگ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، از تداوم روند منفی در معاملات امروز خبر می‌داد.


واکنش منفی بازار سهام به خبرهای نسبتا مثبت سیاسی


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز شنبه، دوم اسفندماه، به روال روزهای گذشته همچنان در مدار منفی دنبال شد و شاخص کل افت ۵۵۹۶ واحدی را ثبت کرد و در رقم یک میلیون و ۲۳۲ هزار واحدی ماند. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با ۶۳۷ واحد کاهش روی عدد ۴۳۸ هزار و ۳۲۰ ایستاد. در بازار فرابورس نیز شاخص کل با ریزش ۹۰ واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۹۹ واحد رسید.


یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام و بازارهای مالی، خبرهای سیاسی در ۲۴ ساعت گذشته بود که توافق هسته‌ای ایران را با بازگشت امریکا به برجام محتمل‌تر می‌کند. این‌درحالی‌است که بازار سهم نه‌تنها واکنش مثبت به این مولفه نشان نداده، بلکه به روند ریزشی هفته گذشته ادامه داده است.


بورس وارد فاز رکود فرسایشی شده است؟


ریزش ۵هزار واحدی شاخص کل، شاید برای بازار سهامی که رشدهای بزرگی را پشت سر گذاشته است، عدد قابل توجهی نباشد اما کاهش ارزش معاملات روزانه و تشکیل صف‌های سنگین فروش که البته تقاضایی هم برای آنها ثبت نمی‌شود، برای بازار سرمایه دیگر به یک روند عادی تبدیل شده و زنگ هشدار و خطر را به صدا درآورده است. امروز بیش از ۶۰ درصد عرضه‌ها، بدون تقاضا بود!


به باور برخی از فعالان و تحلیلگران، بورس تهران وارد دوران رکود فرسایشی شده است که احتمالا ادامه خواهد داشت. به نظر این کارشناسان، بازار سهام برای خروج از رکود فرسایشی به یک شوک مثبت نیاز دارد. مازاد عرضه با صف فروش ۳ هزار میلیاردی به همراه کاهش ارزش معاملات سهام، سیگنال‌های منفی به بازار می‌دهد و نشانه تداوم این روند دست‌کم تا روزهای پایانی سال ۹۹ است.


فلز سرخ، تنها نماد بزرگ سبزرنگ بورس


تنها نماد بزرگی که امروز مثبت معامله شد، فملی بود که با رشد قیمت جهانی این فلز سرخ و ورود به کانال قیمتی حدود ۹۰۰۰ دلار، در بورس تهران نیز با اقبال خریداران مواجه شد و به‌تنهایی بیش از ۳۲۶۰ واحد مثبت روی شاخص کل تاثیر گذاشت. هرچند میزان عرضه در این نماد هم امروز بالا بور اما خریدار هم داشت و به‌این ترتیب در صدر معاملات امروز بورس ایستاد.


پالایشی‌های سراسر منفی


معاملات امروز در گروه پالایشی‌ها با افت قابل توجهی همراه بود و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز این گروه مانند شپنا، شتران، شبندر و شبریز به همراه سایر هم‌گروهی‌های‌شان ازجمله شسپا، ونفت، شبهرن، شنفت، شرانل، شاوان، شپاس و شراز همگی منفی دنبال شدند.


شستا صدرنشین فروشندگان بازار


یکی از نکات مهم و البته منفی در بازار امروز، حجم زیاد صف فروش در نماد شستا بود که با ۱۶۰ میلیارد تومان، معاملات پایانی را رقم زد و ۸۸۵ واحد منفی را برای شاخص کل ثبت کرد. در سوی دیگر معاملات نیز، رافزا با صف خرید ۷۴ میلیونی مواجه شد و پس از فملی در جایگاه دوم ایستاد.


بازار سکه و دلار هم منفی بودند


افزون بر بازار سهام، بازار ارز نیز به خبرهای سیاسی امروز واکنش منفی نشان داد و دلار در کانال ۲۵ هزارتومان درجا زد و سکه امامی هم آغاز هفته‌ای ریزشی داشت. در همین‌حال بیت‌کوین نیز سیر صعودی را ادامه می‌دهد و با ثبت رکوردهای جدید بازارهای مالی را غافلگیر می‌کند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه، دوم اسفندماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام (بورس تهران و فرابورس) به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از کاهش نقد شوندگی در بازار سرمایه و به‌ویژه صنایع شاخص‌ساز دارد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۳۲,۷۶۱.۳۶ (۵۵۹۶.۱۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۸.۳۲۰.۲۷ (۳۷۹۹-)


ارزش معاملات: ۵,۴۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۴۹۹.۳۱ (۹۰.۶۸-)


ارزش معاملات: ۴,۵۱۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، هرمز و صبا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0