بااقتصاد
1401/03/17
14:44
شاخص کل بورس وارد مدار سبزرنگ شد/ سکوت کامل متولیان بازار سرمایه در روزهای پرفرازونشیب بورس!

گزارش بازار/ سه‌‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ بازار سهام تهران پس از ریزش سنگین دیروز، معاملات امروز را گرچه نزولی آغاز کرد اما به مدار سبزرنگ بازگشت و روند متعادلی را درپیش گرفت. صعود ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران با حمایت بیش‌تر گروه خودرویی، پالایشی و برخی نمادهای بزرگ مانند شستا، فارس و کگل رقم خورد. شاخص کل هم‌وزن که با تردید حقیقی‌ها و هیجان فروش مواجه است ۹۴۱ واحد افت و به کانال ۴۱۹ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. برای شاخص کل آیفکس هم ۱۵ واحد منفی ثبت شد.

مقاومت شاخص بورس در کانال ۱.۵ میلیون واحدی


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه، روند معاملات در بازارهای بورس و فرابورس، از جریان شدیدا منفی دیروز فاصله گرفت اما سایه ابهامات سیاسی و اقتصادی هنوز بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. مقاومت شاخص برای عبور دوباره از کانال ۱.۵ میلیون واحدی ادامه دارد، این درحالی‌است که متولیان بازار سرمایه همچنان در سکوت کامل خبری به‌سر می‌برند!


حکشتی، منفی‌ساز اصلی شاخص بورس


جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، امروز با صدرنشینی حکشتی در سمت قرمزرنگ تابلو خودنمایی می‌کرد و در مقابل، نمادهای شپنا، فارس، شتران، شپدیس، کگل و نوری بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس اعمال کردند. در این بازار، شستا، خودرو و شپنا، بالاترین حجم تراکنش مثبت معاملاتی را نیز به خود اختصاص دادند. آسیاتک نیز همچنان در جدول پرتراکنش‌های بورس حضور دارد.


شاخص کل آیفکس کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست می‌دهد؟


در بازار فرابورس، ددانا، سمگا و اتکای، بیش‌ترین تاثیر منفی را روی شاخص کل آیفکس گذاشتند و معاملات مثبت آریا، خدیزل، تجلی و توسن مانع از ریزش بیش‌تر شاخص این بازار شد. ددانا، کرمان و زاگرس در صدر جدول پرتراکنش‌های منفی فرابورس قرار گرفتند. شاخص کل آیفکس هم در صورت تداوم روند نزولی، بزودی کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست خواهد داد.


افزایش تعداد صف‌های خرید سهام


تعداد صف‌های خرید سهام نسبت به دیروز اندکی افزایش یافت و به ۶۹ سهم با ارزش ۳۵۲ میلیارد تومان رسید. در سمت فروش اما تعداد صف‌ها کاهش چشمگیری نسبت به معاملات دیروز داشت. ۸۲ سهم به ارزش ۲۱۴ میلیارد تومان در صف فروش ایستادند.


درخواست انجمن فولاد از وزیر صنعت برای خاموشی صنایع


انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، از وی خواستند تا قطعی برق صنایع را با برنامه‌ریزی کارشناسی‌شده، اعمال کند. در این نامه، فولادسازان به محدودیت‌های برق اعمال‌شده بر شرکت‌های فولادی اعتراض کردند و گفتند که محدودیت‌های ابلاغی شرکت‌های برق منطقه‌ای به فولادسازان باعث خواهد شد تا تقریبا تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل شوند. انجمن فولاد همچنین، اصلاح فوری محدودیت‌های اعمالی را خواستار شده و در نامه خود استدلال کرده است که در سال گذشته، صنعت فولاد حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده تولید، عقب افتاد. این امر موجب تحمیل زیان حدودا ۴ میلیارد دلاری به این صنعت شده است و محدودیت تامین برق در کشور باید بین همه صنایع و طبق برنامه کارشناسی اعمال شود تا کارخانجات فولادی کشور متحمل خسارات کمتری شوند.


جاماندگان سهام عدالت نیاز به ثبت‌نام ندارند


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، اعلام کرد: حدود سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر جامانده سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شناسایی شده‌ا‌ند که برای دریافت سهام عدالت، نیازی به ثبت نام ندارند. به گفته وی، هویت تمامی این افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. وی همچنین افزود: این افراد حتی نباید یک ریال برای ثبت نام سهام عدالت، پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت‌نام دارد قطعا کلاه‌برداری است و ربطی به دولت، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی ندارد.


مکاتبات مجلس با بانک مرکزی و تعیین سقف برای سهامداران بانک‌ها


حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از آغاز مکاتبه با بانک مرکزی درخصوص سهامداری بیش از سقف مجاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک‌ها خبر داد. به گفته وی، بر اساس قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی نباید بیش‌تر از سقف مجاز در بانک‌ها سهام داشته باشند.


سهام شرکت چوب و کاغذ مازندران در نوبت عرضه اولیه


محمدحسین فروزان‌مهر، سرپرست شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، گفت: عرضه اولیه سهام در بورس، یکی از اولویت‌های مهم شرکت چوب و کاغذ مازندران است که تا پایان امسال محقق خواهد شد.


تغییر دامنه نوسان ۱۱ نماد فرابورسی


معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس، با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۱ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، در بین این نماد‌ها، بیش‌تر نماد‌هایی به چشم می‌خورند که طی دو سال اخیر در این بازار عرضه اولیه شدند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱


به‌رغم معاملات دیروز که حجم معاملات افزایش یافت، امروز بازار سهام شاهد کاهش حجم دادوستدها بود. مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۳۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان افت کرد و به رقم ۳۹۱۶ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۴۵۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای کایزد، سپاها و آسیاتک اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فملی، حکشتی و وبملت متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۹۲ ، ۲۶۷ و ۲۰۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۱۵.۳۸۶.۶۶ (۱۰۷۶.۶۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۹.۰۶۵.۱۰ (۹۴۱.۶۶-)


ارزش معاملات: ۳.۷۵۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منثبت: شپنا، فارس و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۸۳۸.۰۴ (۱۵.۶۸-)


ارزش معاملات: ۴.۷۲۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: ددانا، سمگا و اتکای


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0