همفکران
1399/07/06
12:00
همفکران کارنامه ۶ ماهه بورس را بررسی کرد: سهامدارانی که ثروت شناسایی کردند

رصد بازدهی ۷۰۰ نماد بورسی کدام نمادها مستعد رشد هستند؟ اصلاح چه نمادهایی طبیعی است؟


بازار سرمایه پرونده نیمه اول سال ۹۹ را با بازدهی مثبت بیش از ۲۰۰ درصدی شاخص کل به پایان رساند. به این ترتیب نماگر اصلی بازار در حالی ۲۸ اسفند ماه سال گذشته در سطح ۵۱۲۹۰۰ قرار داشت که طی ۶ ماه تا پایان شهریور ماه با رشدی یک میلیون و ۸۲ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۵۹۵ هزار رسید.


شاخص هم وزن هم در این مدت نزدیک به ۲۴۰ هزار واحدی معادل ۱۳۴ درصد رشد کرده که نشان می دهد به طور تقریبی بازار در نیمه اول سال رشد همگنی حدود ۱۷۰ درصدی داشته است.


البته بررسی ها از روند بازار حاکی است که بخش عمده ای از بازدهی بازار در بهار و همچنین یک ماه و نیمه ابتدایی تابستان رخ داده و بازار سهام شهریور ماه را با بازدهی منفی به پایان رساند.


به این ترتیب اوج روزهای تاریخی بازار تا تاریخ بیستم مرداد ماه و سقف شاخص کل سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار بوده و پس از آن شاهد روندی اصلاحی و فرسایشی در کلیت بازار بودیم.


با این وجود اکثر قریب به اتفاق سهامدارانی که در ابتدای سال و یا روزهای پایانی سال گذشته اقدام به خرید سهام کرده بودند ظرف نیمه اول سال بازدهی های خوبی را کسب کردند.


بررسی عملکرد صنایع در این مدت نشان می دهد که از میان ۴۹ صنعت حاضر در بازارهای بورس و فرابورس فقط یک صنعت با بازدهی منفی در نیمه اول سال مواجه بوده است.


به این ترتیب که گروه سایر حمل و نقل با بازدهی منفی ۳ درصدی ، تنها گروه قرمز بازار در ۶ ماهه ابتدای سال بوده است. سایر صنایع بورسی و فرابورسی بین ۵۷۷ تا ۳ درصد رشد ارزش گروه را تجربه کردند.


عملکرد صنایع




رصد ۷۰۰ نماد بورسی


بررسی بازدهی نمادهای حاضر در تابلوهای بورس و فرابورس نیز از برنده بودن اکثریت سهامداران در ۶ ماهه اول سال خبر می دهد. به این ترتیب که از حدود ۷۰۰ نماد حاضر در تابلوهای بازار طی مدت مورد بررسی فقط ۴۷ نماد بازدهی منفی داشتند.


همچنین نزدیک به ۳۰۰ نماد با بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه بودند (جدول شماره ۵) که درصدر آنها سهام نهادهای مالی بورس اوراق بهادار با نماد نبورس و بازدهی حیرت انگیز ۱۴۵۱ درصدی قرار دارد.


پس از آن سهامداران ثشاهد با بازدهی بیش از ۱۰۰۰ درصدی روزهای رویایی داشتند.


بازدهی های بیش از ۸۰۰ درصدی بیمه پاسارگاد و بانک دی هم قابل توجه است. همچنین طی ۶ماه بانک آینده ۷۷۰ درصد و بانک گردشگری ۷۲۷ درصد رشد قیمت سهام داشتند.


جدول شماره ۵




در میان سبزپوشی اکثریت بازار انتهای جدول نمادهایی که کمترین بازدهی را داشتند (توجه کنید کمترین بازدهی نه بازدهی منفی!) متعلق به نمادهای نساجی بروجرد ،ورزیران، پالاستیک شاهد، مهندسی فیروزا، تهران شیمی و صندوق دارا الگوریتم است که کمتر از یک درصد بازدهی مثبت داشتند!


پس از آن نیز صندوق های اعتماد داریک، صندوق ارمغان ایرانیان، کیوان، کابل تک، محصولات پارس،قند شیروان، کاشی حافظ، بانک رسالت،گروه توسعه هنر، تابان نیرو سپاهان، گلتاش، نوش پونه مشهد،دانا آفرین فدک، صندوق امین یکم، سرمایه گذاری جامی ، فارسیت دورود، صندوق آسمان امید و اسان پرداخت پرشین بین یک تا ۵ درصد بازدهی داشتند.در مجموع ۲۵ نماد بین یک تا ۵ درصد بازدهی داشتند.(جدول شماره ۱)


جدول شماره یک




بررسی ها نشان می دهد ۵۵ نماد بازار بین ۵ تا ۲۰ درصد بازدهی را در نیمه اول سال ثبت کردند.(جدول شماره ۲)


جدول شماره دو




همچنین ۱۲۰ نماد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بازدهی داشتند.(جدول شماره ۳)


جدول شماره سه




۱۵۳ نماد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سود داشتند.(جدول شماره ۴)


جدول شماره چهار




در نهایت نیز طی ۶ ماهه اول امسال کمتر از ۵۰ نماد بورسی با بازدهی منفی همراه بودند.(جدول شماره ۶)



جدول شماره ۶


انتهای خبر

0
0