بااقتصاد
1401/03/18
14:36
هفته دوم معاملات خرداد با سبزپوشی شاخص‌ها به پایان رسید/ صعود ۵ هزار واحدی شاخص کل در هیاهوی تعلیق عرضه خودرو در بورس و اعتراض سهامداران

گزارش بازار/ چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران که از ابتدای خردادماه، روند نزولی در پیش گرفته و اصلاحات سنگینی را از کف کانال ۱.۶ میلیون واحدی آغاز کرده بود، آخرین روز معاملاتی هفته دوم خرداد را در مدار متعادل و با صعود حدود ۵ هزار واحدی شاخص کل به پایان رساند. هیاهوی تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا که با اعتراض شدید سهامداران حقیقی بورس همراه شد، مهم‌ترین خبر امروز در بازار سرمایه بود که مولفه‌های مثبت برای رشد بیش‌تر شاخص را زیر تاثیر قرار داد.

صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، در ادامه جریان متعادل و مثبت معاملات سهام که از دیروز آغاز شد، بر دادوستدهای امروز نیز سایه افکند و صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس را رقم زد. شاخص کل با ۴۹۱۱ واحد مثبت، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۲۰ واحدی استقرار یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲۳۳۵ واحدی، بازهم کانال ۴۲۱ هزار واحدی را پس گرفت. نتیجه معاملات مثبت در بازار فرابورس هم به صعود ۱۰۸ واحدی شاخص کل آیفکس ختم شد.


شستا با بالترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، نمادهای حکشتی، شستا، فملی، جم‌پیلن، مبین، شبندر و شتران نقش‌آفرینی کردند و بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند. شستا، خودرو و خگستر، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت بورس را هم به خود اختصاص دادند.


بازگشت بپاس و زاگرس به صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس


لقب تاثیرگذاران اصلی در رشد ۱۰۸ واحدی شاخص کل آیفکس امروز به نمادهای بپاس، زاگرس، شگویا، ددانا، کزغال، اتکای و فزر رسید و معاملات مثبت این سهم‌ها، بیش‌ترین تاثیر را در سبزپوشی شاخص این بازار تحمیل کرد. ددانا، کرمان و زاگرس، به رتبه بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت فرابورس هم دست یافتند.


کاهش تعداد و ارزش صف‌های فروش سهام


معامله‌گران سهام امروز برای ۸۱ نماد به ارزش ۵۸۲ میلیارد تومان در صف خرید ایستادند که نسبت به معاملات دیروز، از نظر تعداد و میزان ارزش، افزایش یافت. تعداد صف‌های فروش سهام نیز نسبت به دیروز حدود ۳۰ سهم کاهش یافت و به ۵۳ نماد با ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان رسید.


تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا توسط وزارت صنعت!


محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد که به‌رغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.


در متن این نامه آمده است: با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شد، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و باتوجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس اوراق بهادار ارجاع شد.


در ادامه این نامه ضمن عذرخواهی از تمامی ذی‌نفعان آمده است: به‌رغم آماده بودن زیرساخت‌های لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان رفع ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق می شود.


صدور بیانیه اعتراضی از سوی سهامداران حقیقی


جمعی از فعالان بازار سرمایه با انتشار بیانیه‌ای اقدام اخیر وزارت صنعت در تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا را فاجعه تمام عیار و اقدامی در راستای منافع مافیای صنعت خودرو دانستند.


در این بیانیه آمده است:


در شرایطی که حرکت اخیر عرضه برخی خودروها در بورس‌کالا روزنه‌ای از سر و سامان دادن به این بازار و شفافیت آن و همچنین کوتاه شدن دست دلالان در این صنعت را می‌گشود، ناگهان وزارت صنعت که خود را متولی صنعت خودرو می‌داند در اقدامی غیرمنتظره و تعجب‌برانگیز که بیش‌تر نشان از حرکت در زمین بازی دلالان خودرو و فرار از شفافیت است، اقدام به لغو عرضه خودرو در بورس کالا نمود تا یک بار دیگر بر همگان روشن شود وزن منافع مافیای این صنعت بر صنعتگران و سهامداران ارجح‌تر است.


این در حالی است که عرضه موفق خودرو کارا در بورس کالا و کاهش حدود ۵۰ میلیون تومانی قیمت در بازار آزاد نشان داد می‌توان با استفاده از شفافیت، هم رانت سودجویان و دلالان را حذف و هم بازار را متعادل کرد.


به گفته این سهامداران، این یک فاجعه تمام عیار است که به طرزی آشکار مقدمات سرقت از جیب سرمایه‌گذاران و میلیون‌ها سهامدار صنعت خودرو را به نفع دلالان فراهم می‌کند.


ارتباط قطعی برق فولادسازان و افزایش نرخ ارز


عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد ایران، یکی از عوارض قطعی برق و کاهش صادرات فولاد را افزایش نرخ ارز در بازار داخل دانست و گفت: افزایش نرخی که در چند هفته اخیر در بازار ارز شاهد آن بوده‌ایم تا حدودی ناشی از کاهش صادرات محصولات فولاد است و با کاهش مجدد صادرات و از دست‌دادن بخش بیش‌تری از بازارهای صادراتی، درآمدهای ارزی مجددا کاهش یافته و نرخ ارز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


سازمان حمایت برای منتخبان فهرست رزرو، خودرو تخصیص داد


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان ناظر شیوه تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه، برای تنویر افکار عمومی و اطلاع مردم از جزئیات این روند و شفاف‌سازی، با صدور اطلاعیه‌ای در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.


بنابر اعلام سازمان حمایت، برای تمامی کسانی که در فهرست اصلی منتخبان بودند و همچنین متقاضیانی که در فهرست رزرو و سپس در فهرست اصلی منتخبین قرار گرفتند، خودرو تخصیص داده خواهد شد.


بالاخره وزارت صنعت، تن به افزایش ۲۵ درصدی قیمت برخی شوینده‌ها داد


معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اعلام کرد: براساس تعاملات صورت گرفته، قرار شد برای آن دسته از کالاهای شوینده که با افزایش مواد اولیه وارداتی روبه‌رو هستند، متوسط افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت اعمال شود. البته دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است و اگر واحدها افزایش قیمت نامتعارفی را اعمال کنند حتما از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاعات لازم را به مراجع مربوط بدهند!


تغییر ساعت کاری ادارات از هفته آینده


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از تصویب طرح اصلاح ساعات کار اداری به منظور مدیریت مصرف برق در تابستان خبر داد و گفت: ساعات اداری از ۲۱ خردادماه تا ۳ شهریور از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۳۰ در تمام کشور تغییر خواهد کرد. به گفته وی، بخشی از ساعت کاری که کاهش می‌یابد از سوی مقامات مربوط در خلال سایر ساعات هفته باید جبران شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم بیش از ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. از این میزان، ۶۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۵۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس باز هم نسبت به دیروز افت کرد و به رقم ۳۳۷۳ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۲۶۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای کایزد، فولاد و ددانا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های وبملت، فملی و سامان متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۱۹ ، ۱۸۵ و ۱۷۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۰.۲۹۹.۰۸ (۴۹۱۱.۳۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۱.۴۰۱.۶۱ (۲۳۳۵.۸۷-)


ارزش معاملات: ۶.۴۹۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: حکشتی، شستا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۴۶.۱۱ (۱۰۸.۰۷افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۶۸۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، زاگرس و شگویا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0