همفکران
1400/07/08
12:20
گزارش هفتگی / سبقت شاخص سازها از هم وزن ها

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۸ مهر ۱۴۰۰ هرروز سبز بود اما نتوانست خود را محدوده‌های ابتدای هفته قبل برساند و با ۳.۶۴ درصد رشد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. در صورتی که شاخص در هفته آینده بتواند از محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد عبور کند می‌توان به رشد بیشتر آن امیدوار بود. بازدهی این شاخص در یک سال گذشته منفی ۳.۹۸ درصد شده است. شاخص کل هم‌وزن باز هم بازدهی کمتر از شاخص داشت و ۱.۲۷ درصد رشد کرد. این شاخص دو تلاش نافرجام برای ورود به کانال ۴۷۰ هزار واحد داشت و نهایتا تا حمایت ۴۱۸ هزار واحد اصلاح کرد. بازدهی شاخص هم‌وزن در یک سال گذشته ۴.۹۶ درصد ثبت شده است


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۸ مهر ۱۴۰۰ هرروز سبز بود اما نتوانست خود را به محدوده‌های ابتدای هفته قبل برساند و با ۳.۶۴ درصد رشد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. در صورتی که شاخص در هفته آینده بتواند از محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد عبور کند می‌توان به رشد بیشتر آن امیدوار بود. بازدهی این شاخص در یک سال گذشته منفی ۳.۹۸ درصد شده است. شاخص کل هم‌وزن باز هم بازدهی کمتر از شاخص داشت و ۱.۲۷ درصد رشد کرد. این شاخص دو تلاش نافرجام برای ورود به کانال ۴۷۰ هزار واحد داشت و نهایتا تا حمایت ۴۱۸ هزار واحد اصلاح کرد. بازدهی شاخص هم‌وزن در یک سال گذشته ۴.۹۶ درصد ثبت شده است. P/Ettm بورس در پایان هفته به ۱۱ رسید که هنوز از میانگین تاریخی آن بالاتر است.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل در این هفته فقط یک روز منفی داشت و توانست با ۱.۶۶ درصدی بخشی از افت هفته قبل را جبران کند و به ۲۰ هزار ۹۰۴ واحد برسد. فرابورس بازدهی چشمگیر ۱۹.۱۳ درصدی را برای یک سال اخیر خود کسب کرده است و P/Ettm آن به ۹ رسیده.


مهم‌ترین خبر این روزهای بازار سرمایه کشف ماینر در زیرزمین شرکت بورس و اوراق بهادار بود. در ابتدا سیل تکذیب و تائید به راه افتاد و کمی بعد توضیحاتی از طرف روابط عمومی شرکت منتشر شد اما ماجرا اینجا تمام نشد و دیروز خبر استعفا صحرایی مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار منتشر شد. وی گفت برای هموار سازی مسیر تحقیقات تصمیم به استعفا گرفته است. دیگر شایعه هفته قبل مربوط به جایگزینی حامد سلطانی ‌نژاد مدیر عامل بورس کالا به جای دهقان دهنوی است که این شایعه هم توسط بورس کالا تکذیب شد.


از اخبار چنین استنباط می‌شد که سغدیر در این هفته عرضه اولیه می‌شود، اما خبری از عرضه اولیه در بازار نبود. بسیاری از فعالان بازار دلیل افت زیاد شاخص در هفته گذشته را اصرار سازمان برای عرضه اولیه‌های پر تعداد می‌دانستند و به تلاش مدیران برای عمق بخشیدن به بازار در این روزهای حساس انتقاد می‌کردند.


حال و هوای برجام تغییر چندانی نکرده است و کماکان خبرهای ضد و نقیض به گوش می‌رسد. وضعیت به گونه‌ای است که مقامات یک کشور در یک روز اظهارات متفاوتی را مطرح می‌کنند، یکی از حمایت می‌گوید و دیگری از کم بودن فرصت؛ اما هنوز امیدها برای شروع مجدد مذاکرات کم رنگ نشده است.


قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین مقدار در سه سال گذشته است ولی کمی بعد اصلاح کرد کمی از اوج قیمتی فاصله گرفت. گفته می‌شود دلیل این رشد قیمت استفاده از نفت خام برای تولید برق به جای گاز است.


دو موضوع در این هفته توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد یکی رکورد زدن قیمت گاز در اروپا و دیگری مسئله بحران مالی شرکت اورگرند در چین. کارشناسان مختلف نظرات خود را در این دو مورد ابراز کردند و به نظر می‌رسد به دلیل تاثیر گرفتن ایران از کمبود گاز در زمستان صنایع بورسی نتوانند نفع چندانی از این تغییرات ببرند.


دیروز خبر خوبی برای صنعت لوازم خانگی منتشر شد. فعالان این صنعت موفق شدند از رهبر انقلاب نامه‌ای دریافت کنند مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از برند دو شرکت کره جنوبی، هرچند که این کار به معنی ایجاد انحصار نیست اما بعضی فعالان آن را با حمایت از صنعت خودرو سازی مقایسه کردند.


واکسیناسیون کماکان با روند خوبی در حال اجرا است. شنبه خبر واردات واکسن فایزر از بلژیک توسط مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو اعلام شد اما چند روز بعد وزیر بهداشت آن را تکذیب کرد و گفت با همان سبد قبلی واکسیناسیون ادامه پیدا می‌کند. انتظار می‌رود به مرور شاهد کاهش محدودیت‌ها باشیم. این خبر می‌تواند سیگنال مثبتی برای صنعت هتل و رستوران باشد.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری


پالایش یکم صدر نشین بیشترین بازدهی هفتگی شد. این صندوق با رشد ۸.۴۴ درصدی بهترین عملکرد را داشت. در نظر داشته باشید که این مقدار مربوط به ارزش ذاتی صندوق است و نه قیمت پایانی آن چنانکه در این هفته قیمت پایانی نماد پالایش تنها ۲.۵ درصد رشد داشته است و عملا فاصله بین این قیمت و ارزش ذاتی صندوق افزایش پیدا کرده است. نیکوکاری ندای امید هفته قبل ضرر ده بود اما این هفته رشد ۸.۱۷ درصدی داشته است که بیش از دو برابر بازدهی شاخص کل محسوب می‌شود. صندوق نیکوکاری ورزشی پرسپولیس نیز هفته قبل ۶.۵۹ درصد بیشترین بازدهی را بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کسب کرده بود این هفته با بازدهی ۷.۱۱ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت.


پالایش یکم یکی از صندوق‌های دولتی است که سال قبل به عموم مردم فروخته شد. در ابتدا قرار بود واحدهای صندوق با ۲۰ درصد تخفیف فروخته شود اما چند روز قبل از پذیره نویسی تخفیف ۳۰ درصدی برای آن در نظر گرفته شد. این صندوق از ابتدا حواشی زیادی داشت. هم زمان بازگشایی آن مدام به تعویق می‌افتاد و هم پس از بازگشایی نماد و پس از مدت کوتاهی شاهد افت قیمت آن روی تابلو بودیم. هنوز هم قیمت تابلو با ۲۰ درصد کمتر از ارزش ذاتی صندوق است.


واحدهای صندوق پالایشی یکم از چهار نماد پالایشگاهی تشکیل شده است. شتران و شپنا هر کدام با ۴۰ درصد بیشترین سهم را در این سبد دارند و شبندر و شبریز هرکدام با ده درصد دیگر نمادهای سبد سرمایه‌گذاری پالایش هستند. با توجه به رشد نمادهای پالایشگاهی شاهد رشد ارزش ذاتی صندوق در چند روز اخیر هستیم و کم‌کم این عدد به ۱۰ هزار تومانی که روز اول به خریداران فروخته شد نزدیک می‌شود.



از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه زمرد آگاه با ۵.۷۵ درصد رشد بهترین عملکرد را داشت و سپس مشترک آگاه با ۴.۲۵ درصد و نیکوکاری آگاه با ۴.۲۱ درصد رتبه‌های دو و سوم را به دست آوردند. به تازگی صندوق همای آگاه به لیست صندوق‌ها اضافه شده است. این صندوق با درآمد ثابت و قابل معامله است و در این هفته ۰.۳۱ درصد رشد را تجربه کرد.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


برخلاف هفته گذشته، اغلب صنایع بازدهی مثبت داشتند. گروه محصولات شیمیایی توانست ۷.۵۳ درصد رشد کند و عنوان بهترین عملکرد را به دست آورد. فراورده‌های نفتی با ۷.۰۵ درصد و چند رشته‌ای صنعتی با ۵.۶۳ درصد رتبه‌های بعدی را اشغال کردند؛ اما در قعر جدول گروه انتشار و چاپ با ۵.۶ درصد بدترین بازدهی را داشت. اداره بازارهای مالی یا همان فراکاب­ها با ۲.۸۹ درصد و قند و شکر با ۲ درصد افت دیگر گروه‌های ضررده بازار بودند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۲۷۸ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. بهترین بازدهی هفتگی را توسن با ۲۷.۵۹ درصد به دست آورد. این نماد یکی از تازه واردهای بازار است و تا کنون روز منفی تجربه نکرده. کاسپین با بازدهی ۲۴.۶ درصد در رتبه دوم قرار دارد. این نماد دارویی بعد از فراز و فرود زیاد چند روزی است که صعود پرقدرتی را شروع کرده است.


در بخش قرمز جدول ۳۶۳ نماد با بازدهی منفی حضور دارند. تپکو نماد پرحاشیه این روزهای بازار است و در این هفته ۲۴.۳۳ درصد افت داشته؛ اما با توجه به حجم معاملات می‌توان امیدوار بود نماد در حال بازیابی خود است. لکما و کدما نیز به ترتیب با ۲۳.۲۵ و ۲۰.۸۴ درصد در رتبه دوم و سوم بیشترین افت هفتگی قرار دارند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از چهار هفته در جا زدن بالاخره وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. در این هفته بازدهی دلار ۲.۰۶ درصد بوده است و هم اکنون قیمت آن ۲۸ هزار و ۲۵۱ تومان ثبت شده است. احتمال اینکه دلار در کوتاه مدت بتواند به محدوده ۳۰ هزار تومان وارد شود بسیار پایین است و البته قبل از همه باید منتظر واکنش آن به مقاومت ۲۸۹۰۰ تومان باشیم.


سکه طرح جدید به تغییرات قیمت دلار بی‌توجه است و این تغییر محسوسی نکرده است. قیمت هر سکه با ۰.۰۳ درصد رشد نسبت به هفته قبل به ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان رسید. به نظر این بی‌حسی برآیند کاهش ارزش انس و افزایش قیمت دلار باشد.


انس طلا در هفت روز گذشته افت ۰.۷۱ درصدی داشته است و خود را به ۱۷۳۰ دلار رسانده است. بسیاری منتظر حضور دوباره انس در کانال ۱۶۰۰ دلار هستند تا برای خرید آن اقدام کنند.


بیت کوین یک‌بار دیگر برای سقوط به کانال ۳۰ هزار دلاری اقدام کرد اما خریداران برای حمایت آز آن دست به کار شدند و دوباره قیمت بالا آمد. امروز بیت کوین رشد ۴.۴۴ درصدی داشت و خود را به بالای محدوده مهم ۴۳ هزار دلار رساند. بازدهی این ارز دیجیتال پر نوسان در هفت روز گذشته منفی ۳.۵۳ درصد ثبت شده است.

انتهای خبر

0
0