همفکران
1400/02/11
15:08
گزارش بازار: شاخص دنده عقب رفت

شاخص کل بورس تهران اولین روز هفته را با رنگ سرخ شروع کرد. هرچند اولین دقایق بازار شاخص صعودی بود و اغلب فعالان امیدوار شده بودند، اما این رشد دوامی نداشت و بعد از پنج دقیقه روند تغییر کرد به طوریکه شاخص کل بعد از کاهش ۱۳ هزار ۵۰۰ واحدی معادل ۱.۱ درصد دوباره کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به ارتفاع یک میلیون ۱۹۴ هزار واحدی رسید.

شاخص کل بورس تهران اولین روز هفته را با رنگ سرخ شروع کرد. هرچند اولین دقایق بازار شاخص صعودی بود و اغلب فعالان امیدوار شده بودند، اما این رشد دوامی نداشت و بعد از پنج دقیقه روند تغییر کرد به طوریکه شاخص کل بعد از کاهش ۱۳ هزار ۵۰۰ واحدی معادل ۱.۱ درصد دوباره کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به ارتفاع یک میلیون ۱۹۴ هزار واحدی رسید. شاخص هم وزن اما روند یک دست نزولی داشت و به دلیل صف فروش بودن بسیاری از نمادها و حجم نخوردن آن ها، به نسبت کمتر از شاخص کل کاهش پیدا کرد و ۰.۳ درصد معادل هزار ۶۰۰ واحد از ارزش خود را از دست داد. فولاد ، فملی ، فارس و شستا امروز بیشترین تاثیر منفی را در شاخص باقی گذاشتند. در مقابل وپاسار ، خبهمن و جم پیلن بیشترین اثر مثبت را داشتند.


اوضاع در فرابورس هم چنگی به دل نمی زد. شاخص کل فرابورس ۸۷ واحد معادل ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و در پایان روز در ارتفاع ۱۷ هزار ۵۷۲ واحد آرام گرفت. مهمترین نمادهای تاثیر گذار فرابورس وسپهر ، مارون و آریا بودند و نمادهای خدیزل ، کرمان و دماوند توانستند بیشترین اثر مثبت را باقی بگذارند.


بازار امروز با ارزش معاملات خرد ۲۱۰۰ میلیارد تومانی و خروج نقدینگی حقیقی ها به مبلغ ۵۵۷ میلیارد تومان به پایان رسید. ارزش معاملات خرد امروز حدود ۲۷ درصد کمتر از روز چهارشنبه بود. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی کاهش نسبت به دیروز به ۵۹،۶۸۹ میلیارد ریال شد ولی ارزش دلاری آن به دلیل کاهش نرخ دلار رشد داشت و به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.


امروز شایعه ای در بازار پخش شد مبنی بر تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا ولی خیلی زود از طرف سازمان تکذیب شد.



پر حجم ترین معاملات


حضور خبهمن ، خودرو و خساپا در صدر جدول نمادهای با بیشترین حجم معامله خبر از توجه ویژه به گروه خودرو سازی ها می دهد. خودرویی ها با اختلاف بیش از دو برابری صدر نشین این جدول شدند. بعد از آنها بانکی ها ، فلزات اساسی و فراورده های نفتی قرار دارند.


بیشترین ورود و خروج پول


برخلاف چهارشنبه که گروه فلزات اساسی در صدر بیشترین ورود پول حقیقی بود امروز در صدر خروج قرار گرفت و بعد از آن گروه های سرمایه گذاری ها و محصولات شیمیایی بودند. اما دو گروه واسطه گری مالی و قندی ها بیشترین ورود پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.


در بین نمادها خبهمن ، وپاسار و ورازی بیشترین پول حقیقی را به خود جذب کردند و در عوض وسپهر با اختلاف زیادی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد. بعد از آن فولاد و شستا در رتبه های بعدی قرار گرفتند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۳۰ روزه وسپهر با اختلاف در صدر نمادهای مشکوک قرار دارد . و شتوکا و غصینو در تعقیب او هستند.


وسپهر روز بسیار متفاوتی داشت. مدتها بود با حجم خیلی پایین معامله می شد طوریکه میانگین ماهانه اش به ۲۳۶ هزار واحد رسیده بود. امروز هم در صف فروش سنگین شروع به کار کرد اما حقوقی ها ظرف ۵دقیقه با خرید ۱۵ میلیون سهم صف فروش را جمع کردند. تا پایان بازار بیش از ۸۷ میلیون سهم مبادله شد که تقریبا تمام عرضه ها توسط حقیقی ها انجام می شد و سه حقوقی ۹۳ درصد از خریدها را عهده دار بودند. حقوقی ها برای حمایت از سهم و جلوگیری از تشکیل صف سفارشات خود را ۱۰ ریال بالاتر از کف قیمت روزانه گذاشتند و هرچه عرضه شد را خریدند. احتمالا باید منتظر اخبار خوب از این نماد باشیم. این نماد ۲ مهر ۹۹ عرضه اولیه شد و اکنون در نزدیکی قیمت عرضه خود در سال قبل قرار گرفته است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


گروه های یارانه با ۰.۳ درصد ، بانکی ها با ۰.۰۷ درصد و خودرویی ها با ۰.۰۲ درصد رشد بیشترین بازدهی امروز را داشتند و در مقابل پیمانکاری صنعتی با ۳.۲ ، فلزات اساسی ۱.۹ درصد و فراورده های نفتی با ۱.۶ درصد قرار دارند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه متعلق به خدیزل ، ورازی و خبهمن بود. این نمادها به ترتیب ۴.۹ ، ۴.۶ و ۳.۵ درصد رشد را برای خود ثبت کردند. در طرف مقابل ثامید با ۵.۷ درصد ، ویسرو با ۴ درصد و قشرین با ۴ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


خدیزل چند وقتی بود که کم حجم و در محدوده منفی معامله می شد اما چهارشنبه مورد توجه قرار گرفت به طوریکه تقریبا ۱۰ برابر میانگین ماهانه خرید و فروش شد هرچند این توجه باعث رشد سهم نشد اما امروز تاثیر خود را گذاشت و توانست نماد را به صف خرید بکشاند. در بهمن دیزل بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار سهم معامله شد که ۹۸ درصد آن را حقیقی ها خریدند. درسمت خریدار تنها یک حقوقی با خرید ناچیز حضور داشت. در سمت عرضه هم حقیقی ها فعالتر بودند و ۷۸ درصد از عرضه ها را عهده دار شدند. این روند موجب ورود ۱۲ میلیارد ریال پول حقیق به سهم شد و در پایان ساعت معاملاتی صف خریدی ضعیف باقی ماند.


در ثامید حقیقی ها غوغا کردند. تقریبا تمام عرضه ها و ۹۶ درصد از خرید ها بر عهده حقیقی ها بود. امروز ۵۱ میلیون سهم که بیش از ۱۳ برابر میانگین ماهانه سهم است معامله شد و با وجود خرید سنگین حقیقی ها فقط چند دقیقه از صف فروش خارج شد و اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد و سپس دوباره به صف فروش ۲۲ میلیونی نشست.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار کاهش قیمت ۱.۲ درصدی داشته است و کانال ۲۳ هزار تومان را از دست داده است و اکنون با قیمت ۲۲ هزار ۹۳۰ درحال معامله است. اولین مقاومت پیش روی دلار ۲۲۷۰۰ تومان است و بعد از آن باید منتظر دلار ۲۰ هزار تومانی بود.


سکه طرح جدید بالاخره روز پنجشنبه دل از کانال ۱۰ میلیون تومانی کند و با قدرت وارد کانال ۹ میلیون تومانی شد. امروز هم با تقریبا ۲ درصد کاهش در قیمت ۹ میلیون ۷۵۴ هزار تومان معامله می شود. شاید تصور سکه در کانال ۸ میلیون تومان هم خیلی بعید نباشد.


انس طلا چند روز است روند نزولی به خود گرفته است ولی امروز با کمی افزایش نسبت به دیروز با قیمت ۱۷۶۹ دلار در حال داد و ستد است.


انتهای خبر

0
0