همفکران
1400/03/23
14:20
وضعیت امروز بازار چطور بود؟

امروز شاخص کل بورس تهران تلاش زیادی برای رشد کرد. شاخص کل روز را نزولی آغاز کرد اما قبل از ساعت ۱۱ تغیر روند داد و توانست بیش از هزار واحد از ارزش خود را پس بگیرد. در آخرین دقایق بازار افزایش عرضه ها روی شاخص اثر گذاشت و مجددا کمی کاهش یافت. شاخص کل روز را با کاهش سه هزار واحد معادل ۰.۳۲ درصد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد به پایان رساند. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد را از دست داد.

به گزارش همفکران امروز شاخص کل بورس تهران تلاش زیادی برای رشد کرد. شاخص کل روز را نزولی آغاز کرد اما قبل از ساعت ۱۱ تغیر روند داد و توانست بیش از هزار واحد از ارزش خود را پس بگیرد. در آخرین دقایق بازار افزایش عرضه ها روی شاخص اثر گذاشت و مجددا کمی کاهش یافت. شاخص کل روز را با کاهش سه هزار واحد معادل ۰.۳۲ درصد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد به پایان رساند. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد را از دست داد. نمادهای کگل، شپنا و خودرو بیشترین تاثیر مثبت و فارس، تاپیکو و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را در بازار داشتند.


در فرابورس اوضاع امیدوار کننده بود. شاخص کل فرابورس تا ساعت ۱۱ نزولی بود اما ناگهان تغییر روند داد و توانست تا پایان بازار ۱۷ واحد را پس بگیرد. این شاخص نیز با از دست دادن ۱۷ واحد معادل ۰.۱ درصد در ارتفاع ۱ هزار ۴۳۴ واحد کار خود را تمام کرد. آریا، غصینو و دماوند بیشترین اثر مثبت و سمگا، بنو و کوثر بیشترین اثر منفی را در شاخص فرابورس داشتند.


ارزش معاملات خرد ۲۴۷۵ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۴ درصد کمتر از روز گذشته است و شاهد خروج ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۵۷ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار ۲۳۷ میلیارد دلار شد.



پر حجم ترین معاملات


باز هم خودرویی ها، بانکی و سرمایه گذاری ها در صدر بیشترین حجم معاملات روزانه قرار گرفتن البته این بار اختلاف خودرویی ها با رتبه دو بسیار زیاد بودد. در بین نمادها نیز خودرویی ها تکتاز بازار بودند. حجم معاملات خپارس، خودرو و خساپا بیش از دیگر نمادها بازار بود.


خپارس با معامله ۸۳۶ میلیون سهم در صدر پر حجم ترین معاملات امروز ایستاد. از این مقدار سهم حقوقی ها از خرید تنها ۴ درصد بود در سمت فروش ۱۱ درصد مشارکت داشتند. در نتیجه ۶۷ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد. دیروز خپارس بعد از نزدیک به دو ماه از مجمع برگشت فشار فروش قیمت پایانی را ۹ درصد کاهش داد اما امروز متقاضیان سهم صف ۱۰۴ میلیون خرید تشکیل دادند.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها امروز نسبت به دیروز کمی فعال تر شدند. گروه های دستگاه های برقی، فنی مهندسی و خودرو جذاب ترین گروه ها برای حقیقی ها بودند و در عوض بانک ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیش از همه خروج پول حقیقی داشتند. ودی، خپارس و غفارس نیز در بین نمادها برای حقیقی ها جذاب بودند. وپاسار، سمگا و وتجارت را نیز بیشتر حقوقی ها خریدند.


ودی بیش از دیگر نمادها پول حقیقی جذب کرد. این نماد روز را در مسیر کاهشی آغاز کرد اما کمی بعد افزایش تقاضا کمک کرد از صف فروش فاصله بگیرد و در وضعیت متعادلی روز را تمام کند. از ۹ میلیون سهم معامله شده امروز حقوقی ها ۶۴ درصد از عرضه و ۲۷ درصد از تقاضا را بر عهده گرفتند و این روند موجب ورود ۷۸ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


وپاسار امروز هم در حمایت حقوقی ها به پایان رساند. ۳ کد حقوقی با هدف حمایت از سهم در صفر تابلو سفارش خرید گذاشتند و ۹۸ درصد از عرضه ها را خریداری کردند. البته در بین فروشندگان نیز ۱۶ کد حقوقی ۶۵ درصد از عرضه ها را بر عهده گرفتند. این روند معاملاتی موجب ورود ۲۶۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.





ن مادهای مشکوک


در بازه ۷ واحصا، ددام و غفارس مشکوک ترین نمادها بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز واحصا، غفارس و لکما بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


واحصا تقریبا یک ماه برای برگزاری مجمع متوقف بود. از طرف دیگر از اسفند ماه در صف فروش گرفتار شده بود طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۵۲ سهم رسیده بود! امروز که بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد فروشندگان حاضر شدند با ۳۷.۵۸ درصد ضرر از سهم خارج شوند. از ۷۱۷ هزار سهم معامله شده حقوقی ها ۳۲ درصد را جمع کردند تقریبا هیچ سهمی نفروختند. این روند موجب ورود ۱۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


محصولات کامپیوتری با ۳.۴۹ درصد، خودرو با ۱.۲۳ درصد و سایر حمل نقل با ۰.۸۷ رشد بهترین گروه های امروز بودند. وسایل ارتباطی با ۱۲.۱۱ درصد، استخراج سایر معادن با ۴.۸۷ درصد و هتل و رستوران با ۲.۷۱ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را تجربه کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به خعمرا با ۸.۳۱ درصد، وسکاب با ۸.۱۵ درصد و غفارس با ۵.۸۶ درصد رسید. در مقابل واحصا با ۳۷.۵۸ درصد، لکما با ۳۲.۱۲ درصد و ددام با ۹.۹۵ درصد افت بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


خعمرا جهش فوق العاده ای کرد. از ۱۰ خرداد نماد برای مجمع عادی سالانه متوقف شده بود. امروز ساعت ۱۰ صبح بازگشایی شد و خریداران به استقبال آن رفتند هرچند که بسیاری از آنها ناکام ماندند. خعمرا در بازگشایی رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرد اما چون حجم معاملات کم بود قیمت پایانی تنها ۸ درصد رشد کرد.


لکما امروز برای افشا اطلاعات با اهمیت متوقف و بعد از ۳ ساعت بازگشایی شد. فروشندگان که از بهمن ماه منتظر فرصت برای خروج بودند دست به کار شدند و با عرضه تقریبا ۴ میلیون سهم قیمت را تا ۳۲ درصد پایین آوردند. حقوقی ها ۵ درصد از خریدها را برعهده گرفتند البته ۴ درصد هم در سمت عرضه مشارکت کردند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار دوباره وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شده است. اینکه می تواند در این کانال دوام آورد یا به زودی دچار ریزش می شود سوال اصلی فعالان است. دلار امروز ۱.۱۱ درصد رشد کرده است و هم اکنون با قیمت ۲۴ هزار ۰۴۱ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید نیز هم پای دلار رشد کرده است و با افزایش ۱.۸۷ درصدی به قیمت ۱۰ میلیون ۶۷۲ هزار تومان رسیده است.


انس طلا امروز در تعطیلات است و بدون تغییر در ارتفاع ۱۸۷۶ دلار باقی مانده است.




انتهای خبر

0
0