ارز دیجیتال
1401/02/17
00:00
ماه گذشته توکن‌های دیفای بدترین و پرایوسی کوین‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند

در ماه آوریل (فروردین)، توکن‌های وابسطه به شبکه‌های لایه اول و پروتکل‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشترین ضرر را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده‌اند. در...

در ماه آوریل (فروردین)، توکن‌های وابسطه به شبکه‌های لایه اول و پروتکل‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشترین ضرر را برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کرده‌اند. در حالی که سایر بخش‌های نیز شرایط تقریبا مشابهی داشته‌اند، در این ۳۰ روز پرایوسی کوین‌ها تنها دسته‌ای بودند که برای سرمایه‌گذاران خود سود به وجود آوردند.


به گزارش کوین دسک، تحقیقات صرافی کراکن (Kraken) در هفته گذشته نشان می‌دهد که میم کوین‌هایی مثل دوج کوین و شیبا اینو در ماه آوریل (فروردین) در مقایسه با سایر دسته‌بندی‌ها عملکرد نسبتا بهتری داشته‌اند. علاوه بر این، با اینکه آوریل (فروردین) ماه نسبتا خوبی برای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، قیمت توکن‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای، از جمله آوی (Aave) و ثورچین (Thorchain)، در این مدت به‌شدت کاهش یافته است.


توکن‌های دیفای و همچنین توکن‌های مربوط به شبکه‌های لایه اول یا همان بلاک چین‌های پایه، در ماه آوریل (فروردین) به‌ترتیب ۳۴ و ۳۳ درصد از ارزش خود را دست دادند. این در حالی است که قیمت بیت کوین در این ماه حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است. گفتنی است که پروتکل‌های حاضر در بخش دیفای برای اینکه خدمات خود را (در زمینه‌هایی مثل معامله توکن‌ها و وام‌دهی) ارائه کنند، به‌جای اشخاص ثالث از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.


توکن‌های دیفای در یک سال گذشته به‌طور متوسط بیش از ۷۱ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند و سرمایه‌گذاران خود را به بزرگترین بازندگان بازار تبدیل کرده‌اند. با این حال، قیمت اتریوم (توکن بومی بلاک چین اتریوم که اکثر پروتکل‌های دیفای روی آن ساخته می‌شوند) در این مدت ۳ درصد رشد کرده است.


در یک ماه گذشته اما، کمترین ضرر میان توکن‌های فعال در بخش دیفای، ۲۲ درصد و بیشترین ضرر مربوط به ثور چین با ۵۱ درصد کاهش قیمت بوده است. بین توکن‌های مربوط به بلاک چین‌های لایه اول نیز قیمت سولانا ، اولنچ و نیر پروتکل (Near Protocol) در این ۳۰ روز بیش از ۳۴ درصد کاهش یافته است.


در ماه آوریل (فروردین) میزان درآمد پروتکل‌های حاضر در بخش دیفای هم کاهش یافت. درآمد این پروتکل‌ها از فعالیت‌های مالی کاربران به دست می‌آید و معامله‌گران می‌بایست مقدار کمی از حجم معاملات خود را به‌عنوان کارمزد به پروتکل‌های مذکور بپردازند. دلیل این کاهش درآمد احتمالا کاهش قیمت توکن‌های دیفای و در نتیجه کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به آنها بوده است.


برای مثال، در این ماه درآمد پلتفرم سوشی سواپ (SushiSwap) و صرافی غیرمتمرکز بالانسر (Balancer) به‌ترتیب ۲۹ و ۶۶ درصد کاهش یافت. داده‌های کوین کگو (CoinGecko) نشان می‌دهد که توکن‌های سوشی سواپ و بالانسر نیز در ماه گذشته به‌ترتیب ۴۵ و ۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.


ماه گذشته توکن‌های دیفای بدترین و میم کوین‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند

نمودار قیمت سوشی سواپ در ۳۰ روز گذشته؛ نمای ۴ ساعته بازار «سوشی/ تتر». کرو و یونی سواپ تنها پروژه‌های دیفای بودند که ماه گذشته درآمد آنها افزایش یافت. درآمد این پروتکل‌ها در ماه آوریل (فروردین) نسبت به مارس (اسفند) به‌ترتیب ۵۱ و ۱۳ درصد رشد کرد. با این حال، آن‌طور که پیداست مثبت‌بودن عوامل بنیادین مرتبط با این پروژه‌ها نتوانسته خریداران را به بازار این ارزهای دیجیتال جذب کند؛ چراکه قیمت توکن‌های آنها در این ۳۰ روز به‌ترتیب ۱۵ و ۳۴ درصد کاهش یافته است.


ماه گذشته توکن‌های دیفای بدترین و میم کوین‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند

تغییرات درآمد پروتکل‌های دیفای در ماه آوریل (فروردین). میم کوین‌ها و توکن‌های صرافی‌ها در مقایسه با سایر دسته‌بندهای ارزهای دیجیتال عملکرد نسبتا بهتری داشته‌اند. قیمت میم کوین‌ها در ماه آوریل (فروردین) به‌طور متوسط ۱۹ درصد و قیمت توکن صرافی‌هایی مثل اوکی‌ایکس (OKX) و اف‌تی‌ایکس (FTX) فقط ۱۳ درصد کاهش یافته است. با این حال، بهترین عملکرد مربوط به پرایوسی کوین‌هایی مثل مونرو است و آنها در یک ماه گذشته به‌طور متوسط ۱۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.


علاوه بر این، با اینکه تعداد کاربران بخش توکن‌های غیرمثلی (NFT) در ماه آوریل (فروردین) نسبت به ماه‌های قبل تغییر چندانی نداشت، فعالیت معاملاتی این حوزه افزایش یافته و میانگین حجم معاملات روزانه این توکن‌ها و نیز میانگین مبلغ تراکنش‌های آنها حدود ۴۰ درصد بیشتر شده است.


در ماه گذشته، کریپتوپانکس (CryptoPunks) ، مجموعه NFTهای مشهور مبتنی بر اتریوم، محبوبیت خود را میان سرمایه‌گذاران از دست داد و از نظر ارزش بازار به رتبه سوم مجموعه‌های NFT سقوط کرد. از طرفی، با افزایش محبوبیت NFTهای بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) ، این مجموعه با ارزش بازار ۲ میلیارد دلاری توانست به رتبه دوم صعود کند.


انتهای خبر

0
0