بااقتصاد
1400/08/10
14:27
جلسه‌درمانی بورس با اقدامات اولیه برای بازیابی اعتماد عمومی در بازار سرمایه/ تیم اقتصادی دولت با همکاری مدیران بورس، دست به کار احیای بازار

گزارش بازار/ روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ رکود شدید بازار سرمایه در یک‌ماه گذشته که با ریزش شاخص بورس و کاهش حجم و ارزش معاملات خرد همراه بود، سرانجام نگرانی دولت و تیم اقتصادی را برانگیخت و اظهارات رییس جمهوری در قبال حمایت از سهامداران حقیقی، منجر شد تا معاون اول رییسی به وزیر اقتصاد دستور پیگیری مسایل و مشکلات بورس را بدهد. برهمین‌اساس وزیر اقتصاد بامداد امروز جلسه‌ای را با دعوت از مدیران ۳۰ هلدینگ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری برتر و همچنین نمایندگانی از وزارت صنعت و بانک مرکزی برگزار کرد. نتیجه این جلسه صبحگاهی، صعود ۲۱ هزار واحدی شاخص کل با ارزش معاملاتی کمتر نسبت به روز گذشته بود!

رشد شاخص‌های بورس با بازدهی مثبت تنها برای یک صنعت!


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه در بازارهای سهام تهران، متاثر از جو روانی نشست به‌اصطلاح حمایتی وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه، پس از ریزش ۱۰۰ درصدی بازار که شاخص کل را در محدوده حمایتی قرار داده و ارزندگی سهم‌ها را به بالاترین میزان رسانده بود، در مدار سبز قرار گرفت. تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران امروز رشد کردند. شاخص کل با ثبت ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحد سبزرنگ، به رقم یک‌میلیون و ۳۶۱ هزار واحد ارتقا یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز پس ریزش‌های متوالی، ۳۱۲۲ واحد صعود کرد و به جایگاه ۳۶۳ هزار و ۱۰۵ واحدی رسید. شاخص کل فرابورس هم با حدود ۱۷۰ واحد مثبت توانست به ارتفاع ۱۹ هزار و ۴۰۰ واحدی برسد.


روی تابلو سبزرنگ بورس تهران امروز تنها یک گروه از صنایع مورد معامله، برای خریداران بازدهی مثبت به همراه داشت. فولاد و فملی که در معاملات دیروز، صدرنشین منفی‌سازان بودند، امروز در نقطه مقابل و روی پله‌های نخست تاثیرگذاران مثبت شاخص بورس تهران لقب گرفتند. کگل، شپنا، شبندر، شتران و وغدیر هم در رتبه‌های بعدی ایستادند و در مجموع حدود نیمی از رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص کل را برعهده داشتند. نمادهای آریا، ذوب، صبا، شگویا، غصینو، فرابورس و شراز هم برای فرابورس نقش‌آفرینی شاخص‌سازان اصلی را ایفا کردند.


افزایش تقاضا برای فولاد و صدرنشینی در جمع پرتراکنش‌های مثبت


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت در بورس تهران به نمادهای فولاد، شپنا، فسبزوار و کیمیاتک اختصاص یافت درحالی‌که برکت، کدما و غزر بالاترین میزان تراکنش منفی را به نام خود ثبت کردند. نمادهای پرتراکنش در بازار فرابورس، بجز غگیلا با تراکنش منفی، فجهان، فرابورس، توسن، کرمان، مدیریت و وهامون بودند.


دادوستد ۶۰۹ نماد در بورس و فرابورس


معامله‌گران سهام امروز، طی دادوستدهای منفی روی ۶۰۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که برای ۱۴۸ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۷۹نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


دستور رییسی به خاندوزی برای آرامش بازار سرمایه


ریزش دسته‌جمعی سهم‌ها در معاملات دیروز و اعتراض بسیاری از اهالی بازار نسبت به خلف وعده‌های دولت جدید در حمایت از بازار سرمایه موجب شد تا رییس‌جمهوری و معاون اقتصادی وی، نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. درهمین‌راستا ابراهیم رییسی، در جلسه روز گذشته هیات دولت، با تاکید بر لزوم رفع نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران خرد از وضعیت بورس، خواستار بازگشت آرامش به بازار سرمایه شد.


رییسی همچنین از وزیر اقتصاد و مدیران بازار سرمایه خواست تا تدابیری را برای کاهش نوسانات بورس و رفع نگرانی سهامداران خرد بیندیشند. رییس‌جمهوری همچنین از وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت خواست درباره نوسانات اخیر بازار سرمایه به مردم توضیح دهد و چشم‌انداز آینده بورس را تبیین کند.


رضایی: دولت برنامه جبران کسری بودج از جیب مردم را کنار می‌گذارد


در ادامه نشست هیات دولت، محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری نیز به مردم وعده داد که بزودی و تا یک‌ماه آینده خبرهای خوب و مثبتی برای بورس منتشر خواهد شد. رضایی کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را چالش و دغدغه اصلی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه کاملا قطع و درآمدهای جدیدی تعریف شده است تا دولت راهکار دست کردن در جیب مردم برای تامین کسری بودجه را کنار بگذارد.


سهمامداران شکیبایی کنند!


وی از سهامداران خواست صبر و حوصله به خرج دهند و با برنامه‌های جدیدی که دولت برای بهبود بازار سرمایه دارد، آینده بورس بسیار روشن است! رضایی اهمیت بازار سرمایه برای آینده اقتصادی کشور را فوق‌العاده دانست و قول داد که برای تقویت بورس مذایقه نکنند.


نشست صبحگاهی بورسی به دستور خاندوزی


عصر دیروز و پس از نشست هیات دولت که رییس جمهوری از وزیر اقتصاد خواست تا با مردم سخن بگوید، احسان خاندوزی برنامه یک نشست بورسی را با دعوت از ۳۰ مدیر هلدینگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهامداران عمده نمادهای بزرگ بورسی برگزار کرد. در این جلسه که نمایندگانی از وزارت صنعت، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی حضور داشتند، وزیر اقتصاد طرح فوری و کوتاه‌مدت را برای متعادل‌سازی بازار سرمایه مصوب کرد.


تامین مالی صفر درصدی دولت از اوراق بدهی در ۴۰ روز گذشته


خاندوزی در این نشست، تصریح کرد: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیش‌ترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه ماه به بازار، حرفه‌ای و بلندمدت است. البته در نگاه کوتاه مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی وجود ندارد.


وزیر اقتصاد، وظیفه این وزارتخانه و سازمان بورس را توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف، کارا و پیش‌بینی‌پذیر دانست و افزود: بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن! خالص تامین مالی دولت از اوراق در دوماهه گذشته بسیار اندک و ناچیز بود. حتی در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است! هرچند فضای مجازی پر شده از اطلاعات غیردقیق! بنابراین، ازین پس هم دولت بیش‌تر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد خواهد بود.


حذف قیمت‌گذاری در صنایع بورسی


به گفته خاندوزی، برنامه دولت، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر در بازار به‌ویژه در صنایع بورسی است و به زودی خبرهایی مبنی بر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صنعت منتشر خواهد شد.


سخنگوی اقتصادی دولت همچنین، به نرخ‌های کلیدی اقتصاد و صنایع بورسی اشاره و اظهار کرد: در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایش ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم، اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت نفت و صنعت، بانک مرکزی و سازمان بورس رفع شود.


عشقی: ترس و بیش‌واکنشی، عامل اصلی ریزش بازار!


پس از این نشست بورسی، مجید عشقی، رییس سازمان بورس هم در برنامه تلویزیونی صبح حاضر شد و برنامه‌های خود را برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه تشریح کرد. عشقی گفت: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که به‌خصوص در نیمه دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در بازار سهام بودیم. اتفاقی که به موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با بیش‌واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم.


رییس سازمان بورس، ادامه داد: نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌هاست، تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند. در ۶ ماهه نخست امسال، اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست آمده است؛ با این حال به دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همانطور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار نشان دادند، سبب ادامه‌دار شدن ریزش‌ها شد.


حضور قوی‌تر بازارگردان‌ها و صندوق‌ها در خرید سهام


وی حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و گفت: این برنامه در دست اقدام است. در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است، به طوریکه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری تمایل دارند که این خریدها را ادامه دهند.


عشقی اعتمادسازی را فرایند زمانبری دانست و افزود: محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت آنها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هر چه سریع‌تر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل باز می‌گردد و روند ریزشی به پایان می‌رسد. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه‌‌‌۱۰ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۷۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۶۷۴۰۰میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۴۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی حدود ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۶۴ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست. از این مبلغ ۳۸۴۳ میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است و ۶ درصد از کل ارزش معاملات به معاملات خرد اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به رقم ناچیز ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات منفی دیروز هم کمتر بود! طی این دادوستدها، ۲۳۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به نفع سهامداران عمده رقم خورد. در این دادوستدها، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای شپنا، شبریز و فرابورس متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز بخش بیش‌تر خریدشان را به میدکو، غزر و وکار اختصاص دادند.


گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های به ترتیب با ۲۷۶ ، ۲۶۹ و ۱۹۷ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۶۱,۴۰۶.۲۶ (۲۱۱۱۴.۹۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۳.۱۰۵.۴۱ (۳۱۲۲.۱۳افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۲۷۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین اثر مثب: فولاد، فملی و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۴۰۰.۹۱ (۱۶۹.۹۱افزایش)


ارزش معاملات: ۶,۱۰۴میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، ذوب و صبا


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0