بااقتصاد
1400/07/07
14:21
رشد ۱۱ هزار واحدی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته/ سهامداران خرد به صف‌های خرید پاییزی برمی‌گردند؟

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۷مهر ۱۴۰۰ تمامی شاخص بورس‌های تهران امرو صعود کردند و شاخص کل با بیش از ۱۱۵۰۰ واحد رشد به رقم یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز پس از چند روز پیاپی منفی، ۱۲۴۹ واحد مثبت را ثبت کرد و دوباره در کانال ۴۲۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس هم با صعود ۱۰۰ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۹۶۰ واحدی رسید و برای دستیابی به قله ۲۱ هزار واحدی تنها ۴۰ گام فاصله دارد. با افزایش تقاضای خرید در نیمه دوم معاملات امروز، به نظر می‌رسد هفته دوم مهرماه، این روند تداوم خواهد یافت و سهامداران خرد، بر صف‌های خرید پاییزی بازخواهند گشت.

افزایش صف‌های خرید سهام در نیمه دوم معاملات بازار


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز صبح، چهار‌شنبه ۷ مهرماه، در بازارهای سهام تهران در نیمه نخست با صف‌نشینی فروشندگان همراه بود اما در ساعت‌های پایانی، بر شمار خریداران اضافه شد و با افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ همراه بود. شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، نمادهای پارسان، وغدیر، شپدیس، تاپیکو، جم، نوری و پارس بودند و در بازار اول و دوم فرابورس نیز معاملات مثبت آریا، زاگرس، غصینو، شگویا و شاوان بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.


نمادهای پرتراکنش بورس و فرابورس


طی معاملات امروز، نمادهای کیمیاتک، فسبزوار، کدما، برکت، شبندر، شستا و شپنا بالاترین میزان تراکنش و جابجایی مالی را رقم زدند و فجهان، مدیریت، دی، وهامون، توسن، سپیدار و لطیف در فرابورس بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام را به خود اختصاص دادند.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۴۸ نماد


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۱۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که طی آن برای ۱۴۸ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۱۰۸ نماد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد ثبت شد. همچنین ۸۰ درصد از ارزش بازار معادل بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای معاملات ۱۷۳ شرکت ثبت شد.


بورس کالا میزبان تمامی محصول تولیدی فولادسازان


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، امروز از عرضه تمامی محصولات فولادی تولیدشده توسط فولادسازان کشور در بورس کالا خبر داد و گفت: با توافق میان وزیر صنعت و کمیسیون صنایع مجلس و به منظور ایجاد شفافیت در مبادلات و تنظیم بهینه بازار به دور از شیوه‌های دستوری، تمامی فولاد تولیدی کشور در بورس کالا عرضه خواهد شد.


به گفته روح‌الله ایزدخواه، عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا و بخشی دیگر در خارج از بورس به دو نرخی شدن بازار منجر می‌شود، از این‌رو، برای تحقق رفع موانع و پشتیبانی از تولید باید کل فولاد کشور در بورس کالا عرضه شود و مازاد آن در رینگ صادراتی بورس قرار گیرد.


این نماینده مجلس، تصریح کرد: اگر تمامی محصول فولاد تولید شده، در بورس کالا عرضه شود، با مکانیسم عرضه و تقاضا، بازار زیر نورافکن‌های شفافیت، تنظیم و قیمت‌‌ها قرار می‌گیرد و قیمت‌ها به شیوه‌ای کاملا شفاف کشف می‌شود. به این ترتیب باید اجازه دهیم سازوکار بورس کالا بر مبادلات کالایی کشور حاکم شود تا در چنین رویه‌ای، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده به انتفاع و سود برسند.


تجهیز سایت فرابورس با امکان رصد دقیق معاملات روزانه اوراق با درآمد ثابت


ندا بشیری، سرپرست معاونت توسعه کسب و کار شرکت فرابورس ایران، اعلام کرد که امکان رصد و پیگیری آمار معاملات روزانه اوراق مالی اسلامی دولت برای مخاطبان اوراق با درآمد ثابت در بازار ابزارهای نوین مالی شامل سرمایه‌گذاران و فعالان فرابورس فراهم شده است.


به گفته بشیری، وب‌سایت فرابورس ایران دسترسی مطمئن و دقیق به آمار معاملات روزانه اوراق مالی اسلامی به تفکیک سهم خریداران و فروشندگان آن را توسط اداره آمار و تحلیل داده‌ها، فراهم کرده است. با اتوجه به اهمیت بازار بدهی برای دولت و نقش این بازار در تامین منابع بودجه و همچنین نحوه ارتباط بازارهای مالی و پولی با یکدیگر، امکان رصد دقیق‌تر این بازار اهمیت زیادی برای فعالان اقتصادی دارد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌‌‌شنبه ۷ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۷۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و سهام صندوق ‌ها، حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات سهام امروز بدون احتساب اوراق و صندوق‌ها، بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان با حجم حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم در بازارهای سهام تهران، ثبت شد.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها بدون محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی حدود ۶ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۹۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شپدیس، شیراز و تاپکیش اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، فسبزوار و وبملت متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی و خودرو به ترتیب با ۷۸۵ ، ۵۶۵ و ۳۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۷.۰۲۱.۵۷ (۱۱۵۷۴.۶۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰.۷۹۸.۹۸ (۱۲۴۹.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۷۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: پارسان، وغدیر و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۶۰.۰۹ (۱۰۰.۷۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲۲.۱۹۰ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و غصینو


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0