بااقتصاد
1399/11/19
15:09
چراغ سبز ۳۵ هزار واحدی شاخص بورس به تغییر دامنه نوسان/ احیای بورس با شوک اهرم‌ها و ابزارهای بازار سرمایه

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه روند ریزشی پرشتاب شاخص بورس، سرانجام با اهرم ابزارهای بازار سرمایه که حاصل نشست شب گذشته شورای عالی بورس بود، تغییر جهت داد و حرکت صعودی را آغاز کرد. در گام نخست تاثیرگذاری مصوبه شورای عالی بورس، شاخص کل امروز، با صعود بیش از ۳۵ هزار واحدی، به رقم یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید و تمامی نمادهای بزرگ و منفی دیروز، امروز به رنگ سبز درآمدند.

به گزارش بااقتصاد، نتیجه اثربخش مصوبه ۴ ماده‌ای دیشب مدیران بازار سرمایه، مبنی اجرای دامنه نوسان نامتقارن، تغییر حجم مبنا با نظر سازمان بورس، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و افزایش اعتبار خرید کارگزاری‌ها تا ۶۰ درصد، موافقان و مخالفانی هم در میان فعالان و تحلیلگران بازار دارد.


حمایت بازار از شاخص کل در کف کانال ۱.۱ میلیونی


معاملات مثبت بازار سهام در حالی رقم خورد که تحلیلگران تکنیکال، پیش‌بینی کرده بودند که با نزدیک شدن شاخص کل به کف کانال ۱.۱ میلیون واحدی، مورد حمایت بازار قرار خواهد گرفت و روند معاملات صعودی خواهد شد. در همین حال، تاثیر تصمیم دیشب شورای عالی بورس هم مزید بر علت شد تا ۱۹ بهمن، روز بازگشت بازار سهام در زمستان ۹۹ به مدار صعودی باشد.


مخالفان و موافقان اجرای دامنه نوسان نامتقارن


برخی از تحلیلگران بازار سهام، معتقدند که تغییر دامنه نوسان آن هم از نوع کاهشی، ممکن است منجر به خروج سرمایه از بورس شود. بر همین اساس، تغییر و کاهش دامنه نوسان باید به‌صورت مقطعی و موقت اعمال شود. دسته دیگری از فعالان بازار هم دلیل مخالفت خود را، تقویت سوداگرانه تقاضا در روزهای آینده اعلام می‌کنند و تجربه سال ۸۴ که منجر به خالی شدن ۱۰ سهم مورد نظر و قرار گرفتن آنها در صف فروش چند ماهه شد، نمونه بارز چنین قوانین شتابزده‌ای می‌دانند.


در سوی دیگر این مخالفان، موافقانی هم هستند که اجرای مصوبه دامنه نوسان نامتقارن را ایجاد شوک با اهرم و ابزارهای بازار سرمایه می‌دانند که موجب احیای دوباره بورس می‌شود. از دید این تحلیلگران، بسیاری از نمادهای بورسی که در ماه‌های گذشته با دخالت دولت صعودی شده بودند، حالا هم دولت باید در زمان ریزش پرشتاب‌شان از آنها حمایت کند.


کار دولت هنوز با بازار سرمایه تمام نشده است!


یکی از مهم‌ترین خبرهای امروز در بازار سرمایه، موافقت دولت با تشکیل صندوق پروژه و تامین مالی از بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۰ است. به گفته حسن روحانی، رییس‌جمهوری، تامین مالی طرح‌های زیربنایی و عمرانی ازجمله طرح‌های آزادراهی و ریلی کشور از طریق بازار سرمایه در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود که به بحث گذاشته شد.


روحانی معتقد است که شفافیت، نقدشوندگی، تضمین سود و درآمد بیش‌تر در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها از مزایای این روش برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. بر همین اساس، دولت با تشکیل صندوق پروژه و تامین مالی از بازار سرمایه برای پروژه‌های زیرساختی راه و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، موافقت کرده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه۱۹بهمن‌‌ماه ۹۹


با این تفاسیر و در جریان معاملات مثبت امروز بازار سهام، شاخص کل بورس در پایان معاملات با ۳۵ هزار و ۱۵۱ واحد افزایش به عدد یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با ۴ هزار و ۹۷۳ واحد افزایش در پله ۴۲۰ هزار و ۹۵۷ واحدی ایستاد.


همچنین در معاملات امروز بورس تهران، تعداد ۶.۲ میلیارد سهم با ارزش ۶ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان جابجا شد. نمادهای بزرگ فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بالاترین سهم را در صعود ۳۵ هزار پله‌ای شاخص کل داشتند و نمادهای پرتراکنش امروز نیز، غزر، ولپارس، شستا، آسیا، امین، ثبهساز و ثامید بودند.


در بازار فرابورس هم شاخص کل با ۲۷۸ واحد افزایش در کانال ۱۷ هزار و ۴۱۳ واحدی جای گرفت و نمادهای آریا، زاگرس، صبا، کگهر، غصینو، ذوب و بپاس تاثیرگذارترین نمادها در بازار فرابورس لقب گرفتند. نمادهای سپیدار، زملارد، وسپهر، شاروم، کزغال، سمگا و بپیوند پرتراکنش‌های فرابورسی امروز بودند.


مجموع ارزش بازارهای معاملاتی امروز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید و خودرو، فلزات اساسی و انبوه‌سازی به ترتیب با ۵۸۵ ، ۴۵۸ ،و ۳۸۴ میلیارد تومان برترین صنایع از نظر ارزش معاملات بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۰,۴۹۷.۰۹ (۳۵۱۵۱.۴۴ افزایشی)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰.۹۵۷.۴۸ (۴۹۷۳.۰۹ افزایشی)


ارزش معاملات: ۶,۹۰۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۴۱۳.۱۹ (۲۷۸.۵۶افزایشی)


ارزش معاملات: ۵,۷۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و صبا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0