بااقتصاد
1400/09/15
14:53
نقش‌آفرینی منفی فملی پس از غیبت دوهفته‌ای در بورس تهران/ نمادهای کوچک‌تر مورد توجه خریداران حقیقی و خرد

گزارش بازار/‌دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ معاملات امروز بازارهای سهام تهران در ادامه مسیر صعود محدود و آهسته شاخص کل از روز گذشته، یک نیمه را با رشد بیش از ۲۰۰۰ واحدی پشت سر گذاشت اما بازگشایی نماد فملی با افت بیش از ۳.۵ درصدی، کشف قیمت ۶۴۱ تومانی و جابجایی ۲۵ میلیون سهم پس از دو هفته توقف، تاثیر منفی ۱۹۰۰ واحدی بر شاخص کل اعمال کرد و در پایان وقت بازار، ۸۶۵ واحد منفی برای شاخص کل ثبت شد. به‌این‌ترتیب بازگشایی نماد فملی را می‌توان ترمز شاخص کل بورس در مسیر ناهموار صعودی دانست که روی پله یک‌میلیون‌و ۳۴۲ هزار واحد متوقف شد.

فملی، ترمز شاخص بورس در کوره‌راه صعود محدود


به گزارش بااقتصاد، روند متعادل و تقریبا مثبت معاملات امروز، دوشنبه ۱۵ آذرماه در بورس تهران تا پایان وقت بازار دوام نیافت و درحالی‌که برخی از نمادهای کوچک‌تر مورد استقبال خریداران قرار گرفته بودند، فملی شاخص‌ساز دوباره نقش‌آفرینی کرد و با کاهش قیمت بیش از ۶ درصدی، ۱۹۰۰ واحد منفی بر شاخص کل این بازار بیفزاید. پس از آن شفن و فولاد در رتبه‌های بعدی منفی‌سازی شاخص قرار گرفتند و اپال، شپدیس و وبملت بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار اعمال کردند.


شاخص کل هم‌وزن در مسیر سبز و صعودی


شاخص کل فرابورس هم امروز کاهش ۲۸ واحدی را رقم زد و در جایگاه ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحد توقف کرد. سمگا، زاگرس، مارون، آریا و وهور کاهنده‌های اصلی شاخص آیفکس بودند درحالی‌که تک نماد سبز فرابورس با بیش از ۹ واحد مثبت، خودنمایی می‌کرد. شاخص کل هم‌وزن اما برخلاف این شاخص‌ها رفتار کرد و با حضور حقیقی‌ها در سمت خرید، ۴۲۶ واحد سبز شد. نمادهای برکت، شستا و انرژی۳ نمادهای پرتراکنش بورس تهران بودند که برکت و شستا در مدار سبز قرار داشتند. توسن، شاروم و فرابورس هم پرتراکنش‌های مثبت فرابورس لقب گرفتند.


کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت ۱۶۷ نماد شرکتی


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که طی آن ۵۶ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصد و ۱۶۷ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند.


تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم بدون واردکردن شوک!


موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی این‌روزها که نرخ دلار از مرز روانی ۳۰ هزار تومان هم عبور کرده است، همچنان در مسیر رفت‌وبرگشت میان هیات دولت و مجلس قرار دارد و تصمیم جدی برای آن گرفته نشده است. ابراهیم رییسی، رییس جمهوری، شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، در این‌باره تصریح کرد: می‌خواهیم ارز ۴۲۰۰تومانی را بدون ایجاد شوک، به سوی مردم هدایت کنیم. به گفته وی، در قانون بودجه ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیش‌بینی شده بود اما دولت قبلی آن را در پنج ماه مصرف کرد و دولت سیزدهم تلاش می‌کند ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را به جای دلالان به مردم بدهد.


تاکید وزیر اقتصاد به رعایت استانداردهای حسابداری شرکت‌ها و نظارت مالی


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به مغفول ماندن رعایت استانداردهای حسابداری و ایجاد مشکلات برای شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت که این وزاتخانه در دوره جدید بهتر از گذشته نظارت مالی را پیگیری خواهد کرد.


دستور رییس قوه قضاییه برای بررسی وضعیت بورس


به دستور رییس دستگاه قضا، سازمان بازرسی و دادستان کل کشور برای بررسی وضعیت بورس مامور شده‌اند. محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، اظهار کرد: در حوزه بورس اگر تخلف و جرمی صورت گرفته باشد، به هیچ وجه قابل بخشش و اغماض نیست. قرائن و شواهد این‌گونه حکایت می‌کند که روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. به گفته اژه‌ای، در موضوع بورس باید کار، هم‌افزایی و همکاری همه‌جانبه انجام شود و به گزارش گرفتن صرف، اکتفا نشود.


درهمین‌حال، حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز خبر از نهایی شدن لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت داد و گفت که این لایحه یکشنبه آینده، از سوی رییس جمهوری تقدیم مجلس می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان با محاسبه اوراق دولتی، صندوق‌ها، حق تقدم و سهام رسید. از این مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۴۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان با حساب اوراق مرابحه دولت، رسید.


ارزش معاملات خرد در بازارهای سهام، امروز بازهم کاهش یافت و با ثبت رقم ۲۴۷۵ میلیارد تومان، کمترین میزان در ۶ ماهه اخیر رسید. طی این دادوستدها، ۲۳۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای وصندوق، شپدیس و فسپا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای واحیا، بپاس، و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های نهادهای مالی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۲۰۰ ، ۱۶۹ و ۱۵۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۷۳۴.۸۹ (۵۳۳۷.۵۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۲.۹۰۸.۰۴ (۴۶۵۲.۹۵-)


ارزش معاملات: ۳.۱۸۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: وبملت، وتجارت و اخابر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۳۴.۹۵ (۱۰۰.۶۸-)


ارزش معاملات: ۱.۵۲۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، فرابورس و ذوب


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0