بااقتصاد
1399/12/12
15:33
پایان دو هفته انتظار سرخ بورس با ۴ هزار و ۶۰۰ واحد سبز/ معاملات، منفی اما شاخص، مثبت!/ خوش‌یمنی عرضه‌اولیه‌ای که لغو شد!

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه سرانجام پس حدود دو هفته (۱۱ روز معاملاتی) روند منفی شاخص کل بورس، امروز حتی با فشار فروش حقیقی‌ها و معاملات منفی که در بازار سهام جریان داشت، شاخص کل صعود کرد و سبز شد. این صعود ۴۶۴۱ واحدی با حمایت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، میسر شد و شاخص کل را به ارتفاع یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحدی رساند. شاخص کل هم‌وزن و فرابورس نیز هم‌سو با شاخص کل بورس تهران، صعود کردند و نوید معاملات متعادل‌تر را برای آخرین روز معاملاتی هفته دوم اسفندماه (فردا) دادند.


رنج‌کشی نمادهای بزرگ در نخستین ساعت معاملات


به گزارش بااقتصاد، صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه، روند معاملات برخلاف روز گذشته، با رنج‌کشی مثبت نمادهای بزرگ، آغاز شد و در یک ساعت نخست بازار، شاخص کل ۹ هزار واحد رشد کرد اما با فشار حقیقی‌ها در سمت عرضه -که گویا فرصتی برای خروج پیدا کرده بودند- شاخص کل در پایان وقت معاملاتی به صعود ۴۶۰۰ واحدی رضایت داد.


بزرگان بازار بالاخره شاخص را سبز کردند


یکی از مزیت‌های امروز بازار سهام، معاملات مثبت بیش‌تر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بود. کگل، فولاد، کچاد، شبندر و فخوز در بورس تهران و آریا، میدکو، صبا و زاگرس در فرابورس، مثبت‌سازان اصلی شاخص کل بودند. در این میان فملی برخلاف بازارهای جهانی روبه‌رشد، با افت قیمت مواجه شد و در میان بزرگان بورس تهران، حدود ۴۵۰ واحد منفی را ثبت کرد. بپاس هم از فرابورسی‌ها، ۲۳ واحد ریزش داشت.


سودسازان امروز بازار سهام


در جریان نقل و انتقال سهام، امروز سهامداران برخی از شرکت‌ها بیش‌ترین میزان سود را کسب کردند. شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، سیمان صوفیان و سیمان غرب در بورس تهران و شرکت‌های تولیدات پتروشیمی غدیر، پلیمر آریاساسول و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان در فرابورس بیش‌ترین سود را برای سهامداران‌شان رقم زدند.


در همین‌حال، نمادهای بزرگی مانند فولاد، فخوز، میدکو، فارس، نوری، کگل، کچاد، وتجارت، وبملت، وپاسار، اپال، برکت، کزغال، آریا، شبندر، شبریز و شاوان، امروز با رشد قیمت مواجه شدند معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند.


ارزش سهام عدالت هم افزایش یافت


همچنین ارزش سهام عدالت که این‌روزها نوع برگزاری و نحوه انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌های استانی آن، خبرساز شده و حاشیه‌هایی را هم درپی داشته است، کمی افزایش یافت. ارزش سهام عدالت امروز به ۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۱۲۶ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۷ درصد معادل ۵۹ هزار و ۸۴۹ تومان افزایش داشت. با این حساب، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت برای سهامداران، ۴ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۷۵ تومان محاسبه می‌شود.


گروه‌های پرطرفدار بورس و فرابورس


دادوستدهای امروز بازار سهام با ورود بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی حقوقی‌ها همراه بود که بیش‌تر در سه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات، سهام حقیقی‌ها را خریدند. حقیقی‌ها نیز ترجیح دادند امروز بیش‌تر در گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و استخراج زغال سنگ، سهام بخرند. بر همین اساس، ارزش کل معاملات خرد امروز به ۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها نیز ۲۶درصد، معادل هزار و ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند.


خوش‌یمنی عرضه اولیه‌ای که لغو شد!


صبح امروز، مدیریت عملیات بازار فرابورس، با صدور اطلاعیه‌ای، عرضه اولیه حآفرین که قرار بود فردا صبح برگزار شود را لغو کرد. در این اطلاعیه امده است:


به اطلاع می رساند؛ عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین۱) در روز چهارشنبه مورخ ۱۳ / ۱۲/ ۱۳۹۹ انجام نخواهد شد. بدیهی است تاریخ جدید عرضه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. برخی از فعالان بازار، لغو عرضه اولیه حآفرین را یکی از دلایل مثبت شدن روند معاملات امروز بازار اعلام کردند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌چهارشنبه ۱۲ اسفندماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات بازار سهام امروز به رقم ۱۸ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان رسید. سهم بورس تهران از این میزان، ۵ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان و سهم فرابورس، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بود. حجم معاملات در این دو بازار نیز برای اولی ۵ میلیارد و دومی ۱.۱ میلیارد سهم، ثبت شد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به حدود ۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان رسید و خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی حدود ۴۵۰میلیارد تومان بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۶,۲۴۶.۰۳ (۴۶۰۴.۸۶ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۶۱۲.۰۹ (۱۸۶.۸۱ افزایش)


ارزش معاملات: ۵,۵۶۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگل، فولاد و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۷۹.۸۸ (۵۴.۱۳ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۲,۹۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، میدکو و صبا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0