همفکران
1401/10/10
12:48
بررسی جریان نقدینگی طی هفته اول دی ماه/ شیمیایی‌ها بیشترین ورود پول را تجربه کردند

هفته اول دی ماه، یکی از هفته‌های به یاد ماندنی بازار سرمایه بود. در این هفته، تراز پول خرد بازار پس از ۶ هفته متوالی فشار عرضه‌ها، مثبت شد.

هفته اول دی ماه، یکی از هفته‌های به یاد ماندنی بازار سرمایه بود. در این هفته، تراز پول خرد بازار پس از ۶ هفته متوالی فشار عرضه‌ها، مثبت شد. پس از هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه که برآیند ورود و خروج پول خرد بازار مثبت شده بود، تا هفته پایانی آذرماه به صورت متوالی شاهد خروج سرمایه‌های خرد از بازار بودیم. اما در هفته‌ای که گذشت نه تنها حقیقی‌ها یک بار دیگر به بازار روی خوش نشان دادند و سرمایه‌های خود را به آن تزریق کردند، بلکه قدرت ورود این نقدینگی در قیاس با ۷ هفته قبل بیشتر شد و به بیش از ۱،۶ همت رسید.



به گزارش آوای آگاه؛ بررسی جریان نقدینگی حقیقی طی هفته اول دی ماه نشان می‌دهد که شیمیایی‌ها در صدر بیشترین ورود پول بودند و صندوق‌های قابل معامله متحمل بیشترین خروج سرمایه شدند.


کدام صنایع و نمادها با بیشترین اقبال حقیقی همراه شدند؟


صنایع محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها و موسسات اعتباری، عمده‌ترین هدف ورود سرمایه‌های خرد بودند. پس از آنها، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، سایر واسطه گری‌های مالی، سایر محصولات کانی غیرفلزی و محصولات غذایی و آشامیدنی در رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول خرد قرار داشتند.




محصولات شیمیایی که صدرنشین ورود پول خرد شدند، برای دومین هفته متوالی است که با اقبال حقیقی‌ها همراه می‌شوند. در هفته‌ای که گذشت، قدرت ورود پول خرد به این صنعت ۵ برابر هفته پایانی آذرماه بود.



عنوان دومین صنعت با بیشترین جذب پول خرد به سرمایه‌گذاری‌ها تعلق گرفت؛ صنعتی که طی ۴ هفته قبل نیز با تراز مثبت پول خرد همراه بود. این هفته، قدرت ورود نقدینگی حقیقی به این صنعت ۱۷ درصد بیشتر از هفته گذشته بود.



صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری، سومین هفته پیاپی است که ورود پول خرد را تجربه می‌کند. این صنعت طی هفته گذشته پذیرای حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی بود و در رتبه سوم با بیشترین ورود پول خرد قرار گرفت. قدرت تزریق نقدینگی خرد به این صنعت در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۷ برابر شد.



از بین نمادها «سکه مرکزی»، «وبملت»، «اهرم»، «شپدیس»، «کگل»، «آگاس»، «توان»، «شتران»، «تمشک» و «میدکو» صدرنشین ورود نقدینگی حقیقی بودند.




صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول خرد


صنعت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، عمده‌ترین پول‌های خرد بازار را از دست داد. این پنجمین هفته متوالی است که حقیقی‌ها نسبت به نقد کردن و خروج پول خود از این صندوق‌ها اقدام می‌کنند. در حالی که طی هفته‌های نیمه ابتدایی سال جاری شاهد مثبت بودن تراز پول خرد این صنعت بودیم، اما در نیمه دوم سال در بیشتر هفته‌ها تراز پول خرد این صنعت منفی شده است .


اوراق تامین مالی، صنایع شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، زراعت و خدمات وابسته، سیمان، آهک و گچ، مخابرات، استخراج زغالسنگ، کاشی و سرامیک و محصولات کاغذی در رتبه‌های بعدی بیشترین خروج پول خرد قرار داشتند .



اوراق تامین مالی برای چهارمین هفته متوالی متحمل خروج پو های خرد بازار بود. با این وجود، شدت خروج پول خرد از آن نسبت به هفته پایانی آذرماه ۱۲۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۰۸ میلیارد تومان رسید .



صنعت چندرشته‌ای صنعتی در ۳۶ هفته اخیر به طور پیاپی متحمل خروج پول خرد شده است. حقیقی‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون، حدود ۳ همت از سرمایه‌های خود را از این صنعت بیرون بردند .



صندوق های «کمند»، «اعتماد»، «کارا»، «افران»، «امین یکم»، «کیان»، «پارند» و «ثبات» و نمادهای «شستا» و «شپنا» متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند .



انتهای خبر

0
0